Jump to content

Foto's van: je oogst

Jorieke123
 Share

Recommended Posts

Het smaakt naar meer, ik denk dat ik de rest van de prei ook maar tot soep ga maken. Eigenlijk is dat het allerlekkerste wat ik met prei kan maken. En er is weer ruimte in de tijdmachine, dus jaaaa soep! 

Op 16 januari 2 Frieslandertjes in een pot gepoot. De plant was al een maand hangerig, heeft bij de storm van 4 mei hele takken verloren, en er kwamen bruine spikkels in het blad. Vandaag maar eens omgekieperd. Gezien de toestand van de plant, het malle weer, en het gezeul, viel de oogst niet eens tegen.

Oef: de aardappelsalade is zo enorm yummo¬†ūüėč

aardappels 16 januari.JPG

• Like 4

Vandaag de eerste bruikbare kropsla geoogst.

sla1.thumb.JPG.64cbcd2e6d0573f6dbbbd921a32a9af2.JPG

Het ras is Matilda dat al in een vroeg stadium van kropvorming bruikbaar is en daar lang mee doorgaat zonder door te schieten.

sla2.thumb.JPG.af2eb853969d30f8d659191109ae1dcd.JPG

• Like 4

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image

Heerlijk vers groen! Vind al die verschillende kleuren sla toch altijd zo prachtig! En dan het idee dat we daar weer tot in de herfst van kunnen oogsten en eten. 

20210516_160146.thumb.jpg.312382d921d1fcaca96cd135712a7745.jpg

Spinazie uit de kas verwijderd om plaats te maken, had ik eigenlijk al eerder moeten oogst en, nu van die grote bladeren (sommige zo groot als mijn hand), minder geschikt om rauw door de salade te eten dus als iemand nog tips heeft om te verwerken? 

20210516_160415.thumb.jpg.b81f9e81342d4a5f0cac4c81288909dd.jpg

Inmiddels elke dag een klein handje aardbeien. Kan niet wachten tot we wat meer zon krijgen en dat handje per dag een bakje per dag word. 

20210521_153453.thumb.jpg.39c861ead47c7fa3a90b68db1d2d289e.jpg

• Like 1

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image

Ik heb Daroyal, Korona, Furore, Ostara en snow white staan. Helaas is er door jongste kind gepuzzeld met de naambordjes dus ik weet niet meer wat waar uitgeplant is in de herfst. Ik gok dat ik nu al wat oogst van Furore en Ostara (en in elk geval de snow white die verrassend goed bevalt), maar dat weet ik dus niet zeker.

overigens wel alleen de planten in de kas hoor, buiten nu volop bloemen. 

• Like 1

Alweer 12 dagen geleden, beetje lui geweest om ze toen hier te plaatsen. Maar wel vroeg, de eerste aardappelen uit eigen kas. Ze moesten eruit, zowel links als rechts had ik vol staan met deze piepers.

Als ik had geweten van het slechte weer, had ik ze laten zitten tot nu of nog later, omdat het te vroeg was om de gevoelige zaailingen van peper, paprika, tomaat en komkommer al op hun plek te zetten.

Maar het was wel een lekkernij!

aardappelen12mei.jpg

• Like 7

Even kijken in het aardappeldraadje ... op 24 februari al. In de kas heb ik wel tijdens nachtvorsten de boel vorstvrij gehouden met een elektrische verwarming.

Leuke oogst.

Hier staan ze nog in de lage kas, die nu open is.

Ze groeien maar traag maar haast hoef ik niet te maken want de pepers en paprika's die er na komen gaan ook heel traag.

Ik zit er wel weer over te denken om de ramen er weer op te leggen, zag dat er voor volgende week ook weer 13 graden voorspeld is. 

Verveine, citroentijm en oregano om te drogen. Ik heb me voorgenomen om daar dit jaar wat actiever mee te zijn. Om dan de komende winter geen spijt te hebben dat, toen ik er niet tegenop kon eten, te lui was om het te wassen en te drogen.

1992BF82-C8AE-4633-B99F-454CD696C100.jpeg

• Like 1

https://prilgroen.nl/ onderweg naar een plasticvrije volkstuin

Toch een beetje lente vandaag, gisteren een hele dag regen. Maar vandaag regelmatig zon en aangenaam werken in de tuin en een leuke verrassing bij het uitplanten van de minikomkommer. Hij stond al 3 weken in de serre, maar voor de zekerheid nog in een grote pot, was al half over de grond aan het kruipen en onder de bladeren de eerste weliswaar nog kleine snackkomkommertjes. Dat met betere voorruitzichten eind volgende week, laat het seizoen maar beginnen.

1697281709_WhatsAppImage2021-05-23at15_06_34.thumb.jpeg.11ee2d8617a1508467b5fbca9ec94fde.jpeg

• Like 2