Jump to content

Foto's van: je oogst

Jorieke123
 Share

Recommended Posts

Op 18-6-2022 om 18:46, Mai Pensato zei:

Zo die zijn vroeg! Bij mij beginnen de eerste blauwe bessen net een beetje blauw te kleuren. Welk ras heb je staan?

Geen idee. Ze zijn een paar jaar geleden verkregen via een actie van de gemeente die de aanplant van fruit in eigen tuin wilde stimuleren. Helaas werden ze geleverd zonder vermelding van ras.

Edited by Frans
Ingekort i.v.m. teveel overbodige tekst

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

1e rij knoflook therador geoost, kist vol 😃

ernaast onder de aardappels vielen ze wat weg, de winteruien. Lagen al 3-4 weken plat maar werden niet geel. Gezien de slakken er al overheen kropen en bij de kleine uitjes zelfs het loof al af hadden gegeten, heb ik ze er maar uit gehaald. Gaan toch als eerste op en de gewone (zaai) ui zijn nu nog zo groot als zilveruitjes. 

IMG_20220619_193045.thumb.jpg.2e054a08648d41aae036a98f76ea062d.jpg

IMG_20220619_191324.thumb.jpg.185e67b1a952698417fda3d5fea2b838.jpg

• Like 4

Onkruidmanager 1.0

Geen foto, want ik was zo verrast en nieuwsgierig dat ik m direct op heb gegeten, maar mn eerste incabes lag op de grond, was de eerste die ik ooit heb gegeten en hij was heerlijk!

Edited by Vlavlip
  • Like 5

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image

@Arja Heel gemeen dat jij zoveel erwten en kapucijners hebt.......bij mij zijn alle planten gesloopt door weet ik veel wat, zelfs met vogelnet en een tunneltje van bubbelplastic erboven en 2 keer uitplanten en zaaien heb ik geen enkele plant 

• Like 1

De aardbeienoogst is dit jaar erg dankbaar, een jaartje geduld moeten hebben maar we hebben al 2,5 kilo kunnen oogsten de afgelopen weken en hier afgelopen weekend heerlijke jam van gemaakt.

Jam1.thumb.JPG.a94cbd1a62b8e9376b25a3fcbd600eaa.JPG

• Like 4

9f4890160f9339f14a70288dda660f44.jpg
Kennelijk is de combinatie van rabarber met knoflook uitstekend. Mijn grootste knofloken zojuist geoogst.

(De olifantenknoflook moet trouwens nog, maar die zijn nog hartstikke groen)

• Like 3

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image

Kilo zwarte bessen. Wat een gedoe om te plukken! Vooral de Ben Sarek, omdat de bessen moeilijk los laten en heel onregelmatig rijpen. Dr. Bauers Ometa was makkelijker, heel grote bessen en vrij gelijke rijping. Maar de smaak daarvan valt me tegen. Dr. Bauer schijnt de jostabes te hebben ontwikkeld, dit was waarschijnlijk een verwant project.

Ik heb de Ben Sarek ingemaakt met grappa en suikersiroop, omdat het mijn lekkerste bes is om zo te eten. De rest heb ik tot sap/pap gekookt, gezeefd en in een potje gedaan.

IMG_20220621_180852.jpg

Edited by fre3ke
  • Like 5

...en de eerste kruisbessen Hinonmaki Rot. Anderhalf ons schat ik, en een half ons in de maag. Zo lekker! Twee struiken geven als eerste rijpe bessen. Ik heb er nog vijf, maar blijkbaar op andere onderstam (het zijn stamstruiken) want die bessen zijn nog groen. 

IMG_20220622_112318.jpg

• Like 4

9c38ba6c6db68102139d065d0705a1ee.jpg

Ik maak een kruimeltaart met vlierbloesemlimonadesiroop en de rest wordt compote.

Heb voor het eerst de champagne rabarber geproefd omdat hij beduidend zoeter zou moeten zijn. Nou… glazuur viel nog steeds van mijn tanden, maar wel minder dan met de andere 2 rassen maar om het nou zoet te noemen gaat me te ver.

• Like 2

Met 3.2 kilo de eerste fatsoenlijke partij blauwe bessen van dit jaar geoogst om te verwerken tot jam. Ik gebruik daar een geleersuiker voor die geschikt is voor een verhouding van 3 delen fruit op 1 deel suiker.

blauwebes17.thumb.JPG.1fa0f0ea84499a16bed741f4937cc248.JPG

blauwebes18.thumb.JPG.a40ba15b276ad21e75762a14d5f31651.JPG

blauwebes19.thumb.JPG.ce60845d12688dbfda7be6d93ed59a9d.JPG

• Like 7

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --