Frans Posted June 19 Share Posted June 19 (edited) Op 18-6-2022 om 18:46, Mai Pensato zei: Zo die zijn vroeg! Bij mij beginnen de eerste blauwe bessen net een beetje blauw te kleuren. Welk ras heb je staan? Geen idee. Ze zijn een paar jaar geleden verkregen via een actie van de gemeente die de aanplant van fruit in eigen tuin wilde stimuleren. Helaas werden ze geleverd zonder vermelding van ras. Edited June 20 by Frans Ingekort i.v.m. teveel overbodige tekst Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobN Posted June 20 Share Posted June 20 1e rij knoflook therador geoost, kist vol 😃 ernaast onder de aardappels vielen ze wat weg, de winteruien. Lagen al 3-4 weken plat maar werden niet geel. Gezien de slakken er al overheen kropen en bij de kleine uitjes zelfs het loof al af hadden gegeten, heb ik ze er maar uit gehaald. Gaan toch als eerste op en de gewone (zaai) ui zijn nu nog zo groot als zilveruitjes. 4 Quote Onkruidmanager 1.0 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vlavlip Posted June 20 Share Posted June 20 (edited) Geen foto, want ik was zo verrast en nieuwsgierig dat ik m direct op heb gegeten, maar mn eerste incabes lag op de grond, was de eerste die ik ooit heb gegeten en hij was heerlijk! Edited June 20 by Vlavlip 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arja Posted June 20 Share Posted June 20 (edited) Doperwten, kapucijners en aardbeien, bosaardbeien, moerbeien, aalbessen, zwarte bessen. Edited June 20 by Arja 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lia56 Posted June 20 Share Posted June 20 Heerlijk! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vlavlip Posted June 20 Share Posted June 20 @Arja Heel gemeen dat jij zoveel erwten en kapucijners hebt.......bij mij zijn alle planten gesloopt door weet ik veel wat, zelfs met vogelnet en een tunneltje van bubbelplastic erboven en 2 keer uitplanten en zaaien heb ik geen enkele plant 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jootje Posted June 20 Share Posted June 20 Sorry Vlavlip…ook hier kapucijners. Het eerste beetje! Yeah. En een spitskool en wat meiraap. en de knoflook… 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moesje2021 Posted June 20 Share Posted June 20 De aardbeienoogst is dit jaar erg dankbaar, een jaartje geduld moeten hebben maar we hebben al 2,5 kilo kunnen oogsten de afgelopen weken en hier afgelopen weekend heerlijke jam van gemaakt. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lia56 Posted June 20 Share Posted June 20 Jammie.... hier hebben we ienie mienie aardbeien,,, hoop volgend jaar beter. Geniet van alle lekkere beitjes , taart en jam 👍 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mellie Posted June 21 Share Posted June 21 Kennelijk is de combinatie van rabarber met knoflook uitstekend. Mijn grootste knofloken zojuist geoogst. (De olifantenknoflook moet trouwens nog, maar die zijn nog hartstikke groen) 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marinke Posted June 21 Share Posted June 21 De eerste sperziebonen geoogst, toch een goede maaltijd van 4 boontjes per persoon 😆 gelukkig komt er nog heel veel aan! 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arja Posted June 21 Share Posted June 21 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jootje Posted June 21 Share Posted June 21 Lekker! 9 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fre3ke Posted June 21 Share Posted June 21 (edited) Kilo zwarte bessen. Wat een gedoe om te plukken! Vooral de Ben Sarek, omdat de bessen moeilijk los laten en heel onregelmatig rijpen. Dr. Bauers Ometa was makkelijker, heel grote bessen en vrij gelijke rijping. Maar de smaak daarvan valt me tegen. Dr. Bauer schijnt de jostabes te hebben ontwikkeld, dit was waarschijnlijk een verwant project. Ik heb de Ben Sarek ingemaakt met grappa en suikersiroop, omdat het mijn lekkerste bes is om zo te eten. De rest heb ik tot sap/pap gekookt, gezeefd en in een potje gedaan. Edited June 21 by fre3ke 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fre3ke Posted June 22 Share Posted June 22 ...en de eerste kruisbessen Hinonmaki Rot. Anderhalf ons schat ik, en een half ons in de maag. Zo lekker! Twee struiken geven als eerste rijpe bessen. Ik heb er nog vijf, maar blijkbaar op andere onderstam (het zijn stamstruiken) want die bessen zijn nog groen. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mdubbelm Posted June 22 Share Posted June 22 Hier ook een goede kapucijneroogst. De tuinbonen zijn minder dan vorig jaar. veel luis, ook aangevreten peulen door vogels. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mellie Posted June 23 Share Posted June 23 Ik heb de eerste 2 pepers geplukt! En een kapot ei… te dunne schaal. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arja Posted June 24 Share Posted June 24 Dit gaat een soort nasi worden. Behalve de zilveruitjes, die ga ik inmaken. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mellie Posted Saturday at 10:39 AM Share Posted Saturday at 10:39 AM Ik maak een kruimeltaart met vlierbloesemlimonadesiroop en de rest wordt compote. Heb voor het eerst de champagne rabarber geproefd omdat hij beduidend zoeter zou moeten zijn. Nou… glazuur viel nog steeds van mijn tanden, maar wel minder dan met de andere 2 rassen maar om het nou zoet te noemen gaat me te ver. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arja Posted Saturday at 01:45 PM Share Posted Saturday at 01:45 PM Veel roest in de oerprei, dus partner vond het tijd om die te rooien. Wow, wat veel bolletjes! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
woldistel Posted Saturday at 03:51 PM Share Posted Saturday at 03:51 PM @Arja mijn oerprei isvoor de helft opgegeten door de slakken. Maar ik zag inmiddels al weer een paar nieuwe sprietjes! Onverslaanbaar, dat oerprei 💪 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Posted Saturday at 06:20 PM Share Posted Saturday at 06:20 PM Met 3.2 kilo de eerste fatsoenlijke partij blauwe bessen van dit jaar geoogst om te verwerken tot jam. Ik gebruik daar een geleersuiker voor die geschikt is voor een verhouding van 3 delen fruit op 1 deel suiker. 7 Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link to comment Share on other sites More sharing options...
redzebra Posted Sunday at 04:19 PM Share Posted Sunday at 04:19 PM 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lia56 Posted Sunday at 04:24 PM Share Posted Sunday at 04:24 PM Aalbessen... de eerste.. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lia56 Posted Sunday at 04:26 PM Share Posted Sunday at 04:26 PM @Frans Heerlijk... ziet er top uit! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts