Jump to content

Foto's van: je oogst

Jorieke123
 Share

Recommended Posts

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image

Daar wij grote worteleters zijn (de groente, geen zorgen Wortel ) hebben we dit jaar niet alleen zomer-, maar ook winterwortelen gezet. Te weten de Major F1 hybride. Daar je die naar verluidt niet uit de grond hoeft te peuteren, maar de winter door van kan oogsten. Net wat eerste wortelen uit de grond getrokken:

3d1aaa52d0f73af7fd31acf4cb4f3c5a.jpg

Aardige wortel. Niet echt zomerwortel overstijgend maar als we hier de winter lang van kunnen oogsten, hoor je ons niet klagen

En toen haalde ik diens buurman boven water (vrij letterlijk op deze regenachtige dag):

1160457104fd20b26cc019b529bccc09.jpg

Tjeutje wat een enorme reus. Daar kan je al een heel bord stamppot van maken zeg!

Maar toen viel het oog op de wortel-der-wortelen hier op t veldje...

bd4c3fd3d54aef67c59e887629cb17e5.jpg

Wa 'n ding hè! Zelf ernstig onder de indruk van dit sujet. Die wil je toch niet tegen komen in een donker straatje.

Enfin. Het leverde het volgende wortel stilleven op. Getiteld: size matters

a73471ab77ffae8fb02b812196e8cd52.jpg

We eten trouwens vanavond hutspot met suddergehakt (zoals suddervlees, maar dan minder werk.) Het is er weer voor!

wees bevriend met kleine dingen

We eten trouwens vanavond hutspot met suddergehakt (zoals suddervlees, maar dan minder werk.) Het is er weer voor!

Goed idee! Na jouw bericht ben ik ook een peen uit de grond gaan trekken En ik had ook een flinke joekel! Dus wij aten net ook hutspot, maar dan met rookworst. Kan je in de receptenhoek nog uitleggen hoe dat zit met dat suddergehakt?

IMG171264091504197237.JPG

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image

Een handjevol tomaatjes en een komkommer uit een ahmoestuintje

DSC034343691504622115.JPG

Verder nog wat stiekeme aardbeitjes gevonden

Die peer zat al aan een net gekocht boompje

en een trosje druiven dat de vogeltjes voor me hadden overgelaten

DSC034468051504622238.JPG

Wel lekker zoet en goed sappig

Ach wie het kleine niet eert

IMG312969211504707202.JPG is de zomer toch niet helemaal voorbij

IMG312816651504707201.JPG

Ik heb ergens gelezen dat je ook de blaadjes van de boerenkool kan oogsten ( hart in takt laten) en dat de plant dan verder groeit en nieuwe bladeren aan maakt ? Klopt dat ? Want de planten zijn al behoorlijk groot. Zou nu graag wat oogsten en in de winter weer. Eerst trok in gewoon altijd de hele plant eruit in de winter

Wauw! Ik had maar 1 Valenciano pompoen per plant. Jij 4? Geweldig Adopeg!

En Jootje: wat zijn die stekelige dingetjes op jouw foto?

Ik heb gisteren zo mijn eigen boontjes gedopt.

Die paarse pronkbonen heb ik gezet. Die pikzwarte moeten ook uit die paarse voortgekomen zijn, want ik heb ze zo als zwarte boon zeker niet in de grond geduwd. Vond het wel een leuke vondst.

Die kleine gebroken witjes zijn gewoon spekbonen die ik de lang heb laten hangen. Nu allemaal mooi drogen. Dan koken en in porties in de vriezer voor door bonenschotels enzo.

cc714db7dc2c951231cfd240bb6c00f0.jpg

• 2 weeks later...
heel veel kruiden geoogst voor vele potjes pesto. Kruidenbouillionpoeder en 5,5 liter verse kruidenbouillion

Lekker bezig Cupcakie,

Maak je de klassieke pesto? Of heb je een andere favoriet?

En ben ook wel benieuwd hoe je kruidenbouillonpoeder maakt. (Ik maak zelf die zoute groentenmix voor de soep, van Diana. Suppegewurtz ofzoiets heet die. Die is iig ook erg prettig)

Edit: vergeet een foto te plaatsen van eigen oogst. Rode eikenbladsla, winterpenen en wat tomaatjes maar weer!

7519ed00b10ab1d1be3d0358a9a3785f.jpg

27 juni rond mijn aardappelveldjes 8 Turkse mutsen, 2 Solor en 3 Jack-o-Lantern pompoenen geplant in compost/oude paardenmest, zodat ze na de aardappeloogst het veldje konden gaan begroeien. De oogst vandaag valt toch wat tegen. Welgeteld 3 Turkse Mutsen van 8 planten , 3 Solors van 2 planten en 1 Jack-o-Lantern per plant. Voortaan wat eerder planten en eerst rondom de aardappelen leiden. Maar toch een mooi plaatje zo

P102027065341506784409.JPG