Jump to content

Rabarber rot weg.

speets
 Share

Recommended Posts

• 2 years later...
On 21-12-2017 at 00:18, tielse flipje said:

P105069945171513802281.JPG

foto van 16 juni

Dit is een rijtje, van voren gezien, van drie planten (Frambozenrood) van zes jaar oud. Het enige wat ik doe is 's winters een kruiwagen verteerde paardenmest verdelen over de drie planten. Water krijgen ze eigenlijk nooit extra.

Het is normaal dat 's winters alleen nog knoppen iets boven het grondoppervlak uitsteken, het blad is dan allemaal afgestorven.

Ik heb net een paar rabarberplanten van deze soort opgehaald bij de kweker omdat de planten die al in de tuin stonden toen we het huis kochten intussen aan vervanging toe zijn. Dit was een ook groene soort, en ik houd meer van de zoetere, rodere types. Ik heb een redelijk zanderige en in de zomer snel droge grond. In de winter kan hij toch behoorlijk nat zijn (laaggelegen). De afgelopen zomers hebben de oude planten het moeilijk gehad op een plek in volle zon. De stengels en het blad werden slap en stierven af, wat bleef staan, had last van bruine vlekken in het blad, die op den duur gaten werden (mozaïekvirus misschien). Het waren natuurlijk wel erg droge zomers. Ik twijfel nu waar ik de nieuwe planten zou gaan zetten. Optie 1 is tegen de compostbakken, halfschaduw, optie 2 in volle zon, op een plek waar nog een deel gazon verwijderd moet. Ik zie dat ze bij jou toch gewoon in volle zon staan. Maar twijfel omdat gras wellicht niet de meest ideale 'voorteelt' is. Wat zou voor deze plant de beste standplaats zijn?

Ik heb hier ook op zandgrond champagne rabarber staan. Mijn soort zijn kleinere planten die wat later komen en kleinere rode stengels maken.

Ze zijn erg droogte gevoelig. Op zich niet erg want ze komen ieder jaar terug en ik heb flink wat staan zodat ik toch voldoende kan oogsten.

De afgelopen jaren met het droge voorjaar lopen ze snel terug. Wel kon ik afgelopen september na de buien weer oogsten omdat ze opnieuw uitliepen.

Rabarber mag nat staan zolang ze niet langdurig onder water staan. Is dat het geval dan kan je ze hoger en droger zetten, met als nadeel bij droogte kortere oogsttijd.

Ze kunnen ook iets schaduw hebben, maar bij mij staan ze in de volle zon.

Je zou ook nog planten op twee plekken kunnen zetten om te kijken welke het het beste doen.

IMG_20190430_173344.jpg

IMG_20190505_163211.jpg

rabarber.jpg

Edited by Patrijs

Rabarber (net als elke andere plant met zeer groot blad) vraagt veel vocht. Volle zon is wordt  prima  verdragen, mits de vochtvoorziening in orde is. Een hoog gehalte aan organische stof van de grond (humus) geeft minder snel uitdroging. 

In jouw geval zou ik kiezen voor een plaatsje naast de composthoop, dan ben je ook gauw klaar met de bemesting van de rabarber.

Edited by tielse flipje

Er zijn ook altijd mogelijkheden het micro-klimaat aan te passen. Stevig mulchen rond rabarber zou ik altijd doen, en het leggen van wat grote dingen stammen of stenen aan de zonzijde is iets wat ik wel doe, dat is dan niets anders dan giga-mulchmateriaal. Het zal op z'n minst helpen de aarde vochtig te houden.

Hieronder staat een foto van 19 Maart vorig jaar, behalve de steen aan deze kant ligt er een vrij forse stam aan de andere kant. Het loof van de rabarber gaat uiteindelijk wel helemaal over dit soort objecten heen en zorgt dan ook voor schaduw. 

Een bed dat iets hoger lager ligt maakt ook uit voor het micro-klimaat. Volgens hetzelfde principe waarbij struiken eerder groen worden dan bomen, is een rabarberplant op een laag bed wat vroeger dan een rabarberplant op een hoger bed - al is het verschil niet zo groot als dat wat door het ras (genetisch) wordt bepaald. Het kan dus meerdere voordelen hebben om rabarber wat laag neer te zetten.

Ietsje off-topic: mijn rabarber is dit jaar zo'n 3 weken eerder als vorig jaar, zowel de Näsåker als de Victoria. Vorig jaar de eerste oogst eind Maart, dat lijkt dit jaar begin Maart te worden

19M2019.jpg.071a068f6f37de25a7129e3974bb0eac.jpg