Jump to content
Ludo

Zelf brood bakken moeilijk ?

Recommended Posts

Semolina Koop ik bij de Turkse winkel. Daar staan grote zakken met griesmeel. Heel handig.

Bij pit&pit bestel ik mijn andere bio broodzaken en er is een molen in Nijmegen waar mijn schoonzus vaak wat van meeneemt, omdat ze mijn brood enthousiasme kan waarderen. Maar dat varieert wat. Dan weer een maismeel, dan een mix. Tis elke x wat anders. Ow ja en heel veel gedroogde gist, omdat ik had geklaagd dat het hier nergens te koop was. Ik geloof dat ik een halve kilo heb gehad van dr

Brood was heel luchtig weer en die sesamzaadjes pasten er heel goed bij. Vind nigella en/of sesam op brood wel een van de lekkerste toevoegingen voor een desembrood. Misschien ben ik bevooroordeeld, omdat Turks brood dat altijd heeft?

Op het brood ja, maar in net brood vind ik zonnepitten, een flinke hoeveelheid, of walnoten het lekkerst. Ik ga eens kijken of ik hier ook wat griesmeel op de kop kan tikken, kan ik meteen amandeltjes gries maken..met zwarte bessensaus.

https://www.airbnb.com/h/backtothesixties

Waar de mol is is er hoop!

Morgenochtend kan ik geen deeg maken met mijn mixer, vanwege herrie en een keuken die aan een kantoor grenst ;) En ja, met de hand kan ook... maar ik wil ook eens zien hoe het gaat als ik dit deeg (voor pompoenbrood) in de koelkast bewaar de hele nacht en begin van de ochtend. Dat doe ik wel met het 'crazy dough' wat ik wel eens maak, en dat gaat perfect. Dus het is meteen een test :) 

• Like 1

Een desemrecept van Levines website gemaakt, een driegranen desem met lijnzaad. Dat ging niet helemaal geweldig, wat een plakdeeg!

Uiteindelijk had in halverwege de middag wel een aardig gerezen broodje in mijn deegmandje. Ik ging het in de pan bakken en dat ging niet helemaal goed..voorzichtig heel voorzichtig omkiepen in de hete pan, het brood wist op de een of andere manier een salto te maken en kwam dus met de onderkant naar boven te liggen..in die hete pan, ik kon er niks meer aan doen en heb het dus maar op zijn kop gebakken. Best wel plat geworden dus dat broodje, smaak is trouwens geweldig,

image.jpg

Wat toevallig, er zit hier nu een desempompoenbrood in oven dat afgelopen nacht in de koelkast heeft gestaan. @Jorieke123 dat kan dus zeker! Als je een gistdeeg hebt kan je er ook gewoon heel weinig gist bij doen 0,1% (alle bloem/meel= 100%), 's avonds maken en de hele nacht op het aanrecht laten staan en 's ochtends vroeg meteen bakken. Hier is het altijd zo'n 18-19 graden, dan moet het met 0,1% gist na 8 uur wel echt de oven in. Als het wat kouder is duurt het iets langer.

Edit: net uit de oven. Recept staat hier.

20210131_192714.thumb.jpg.b4f04e111a18e75bacf92afe71cc8c4a.jpg

Edited by Anna3
  • Like 2

@Anna3 ja ik maak een gistbrood, heb nu al de normale hoeveelheid gist er in dus in de koelkast straks. Zo'n brood met zo weinig gist, dat laat je wel eerst normaal rijzen zeg maar? En dan vormen en de hele nacht laten staan? Maar hoe zit het dan met die 1e rijs als ie zo weinig gist heeft? Ik ben benieuwd :) 

Je broden zien er (zoals gewoonlijk) prachtig uit! 

Ik heb deeg ook wel in de koelkast gehad voor de 2e rijs/narijs, maar dat gaat hier altijd mis, deeg rijst te hard door in de koelkast omdat het niet snel genoeg 5 graden of lager is. Op het aanrecht laten rijzen heeft als voordeel dat je meteen kan bakken.

Ik maak 's avonds ergens tussen 17u en 21u het deeg, gewoon als altijd alleen met heel weinig gist, meestal 0,1% of 0,2% als het kouder is dan zeg 16 graden. De eerste rijs/bulkrijs is dan 1 uur of 2 uur ofzo, maakt niet zoveel uit, want er is toch maar weinig resultaat te zien. Dan vorm je het brood/bolletjes en laat je het afgedekt de rest van de avond en nacht rijzen.

De volgende ochtend voorzichtig in de oven doen. De mijne kan ik programmeren zodat die alvast kan voorverwarmen voor ik m'n bed uit snel :smile: Als je met een platte vinger even op het deeg duwt dan blijft er of een kuiltje staan of het zakt in, in beide gevallen snel de oven in, in het laatste geval de volgende keer wat eerder. Ik maak vaak bolletjes op deze manier en dan test ik er voorzichtig eentje, dan is er maar een wat platter ;) Je moet zelf even zien hoe lang je het op je aanrecht kan laten staan, dat is afhankelijk van je 'kamertemperatuur'. Hier bij zo'n 18-19 graden is ca 8 uur meestal wel de max, dus ik begin meestal ook wat later met deeg maken. In de zomer doe ik gewoon nog minder gist of ik sta eerder op..

Je zult wat minibelletje in de korst van het afgebakken brood zien, dat is typisch voor broden met een lange rijstijd. 

Die kleine hoeveelheid weeg ik af met een lepelweegschaal, blokker of action of lidl verkopen die zo af en toe. Maar er bestaan ook weegschaaltjes voor kleine hoeveelheden.

Recept voor 25 bruine bolletjes of 2 grote busbroden en 1 mini

810g bloem

540g volkoren meel (of bloem als je witte bolletjes wil)

864g water (of melk bij witte bolletjes)

22g zout

1,3g gist 0,1% of 2,5g 0,2%

68g boter (optioneel)

• Like 1

Nou ik ben zelf heel tevreden over het resultaat :) Gisteravond dus deeg gemaakt, een 1,5 uur laten rijzen, daarna de pitjes er door gedrukt/kneed en in de bakvorm gedaan. Met iets olie op de 'korst', en losjes plastic er overheen. Dat in de koelkast, tot vanmorgen. Daarna op het aanrecht gezet om even wat op te warmen, en om een uur of 10 in een nog opwarmende oven gezet. 

Net aangesneden, en hij smaakt erg goed. Ik heb er geen 300 gram pompoen in gedaan zoals anders, maar 270 gram omdat er niet meer was, en geen kurkuma maar juist nigella. EN nog even zonder bakblik in de oven ook, 5 of 10 minuutjes. Zodat de onderkant ook iets krokanter bakt. 

Ik bak mijn broden de laatste tijd in een ovenschaal, dus het worden vreemde vierkante dingen. Lang zo mooi niet als die broden van Anna. 

IMG_2984.JPG

Maar wel een mooi broodje en ik denk dat hij ook prima smaakt!

Ik heb vandaag pompoen ciabatta gemaakt..wat een werk! Vouwen en vouwen en vouwen en nog een keer vouwen. En een plakdeeg!

Maar de goede uitleg in het boek ( voor gewone ciabatta) heeft wel geholpen.

Ik heb weer bagels gemaakt, en de stappen op de foto gezet :) Ik maak geen sliert die ik daarna weer tot een ring moet plakken/rollen, ik prik een gat in een bolletje deeg en vorm dan een ring-vorm. 

IMG_3038.JPG

In een kokend badje van water en baking soda:

IMG_3041.JPG

even uitlekken:

IMG_3043.JPG

dan nog erg warm en ietwat vochtig op de kop in de maanzaadjes uit eigen tuin:

IMG_3044.JPG

En dan bakken en daarna eten ;) 

IMG_3048.JPG

IMG_3049.JPG

• Like 2

Weet je toevallig waarom baking soda in het badje? Ik deed altijd zonder, ging prima, maar misschien mis ik een special effect. 

Wat ziet dat er allemaal heerlijk uit!!! Geïnspireerd door jullie baksels ben ik (ook) begonnen met een desemstarter en daar heb ik vandaag mijn eerste broodje mee gebakken. Volledig met speltmeel, dus misschien daardoor wat kleiner gebleven (?) maar verder prima luchtig en heerlijk bij de snert van vanmiddag. Ik ga er gewoon nog 1 maken straks! Kei leuk dit!

20210211_111914.thumb.jpg.52d3f8f8481af6b8f0eeaf1e2bb99a3e.jpg

20210211_123112.thumb.jpg.cdc9b111d133d29144ad8e7b6227313d.jpg

Dat ziet er prima uit. Mijn desem spelt broden worden ook niet erg hoog hoor, hetzelfde meel met gist geeft een heel ander brood. Ik krijg wat vloerbroden betreft nog niet helemaal de bolling goed..het brood zou niet moeten scheuren bij de bodem..zie foto’s. Recept braaf gevolgd, opbollen en na 20 minuten nog eens voor het het rijsmandje ingaat. Iemand tips?

Dit is trouwens een 100% speltmeelbrood met gekookte quinoa, een aanrader.

E7EE4913-D42C-4ABC-8A3A-0830ED39E61B.thumb.jpeg.440b6d8bf9c6043b14a76e89899e3e86.jpeg

B116E72A-D248-4723-8A7E-0A7668FE8FE5.thumb.jpeg.e68c6890b89155432c15d12dcce457d4.jpeg

3CA48928-E9AF-4AB1-BC2B-63CA292FA94D.thumb.jpeg.059055423cd8f79c463013d3fc6550de.jpeg

Mooi brood. Jammer van die scheur. Het lukt mij ook niet om mooie vormen maken. Heel irritant. Ik moet toch nog meer oefenen, maar het is zo makkelijk het in een pan te bakken als dat wel lukt....

Hoe is bij jullie de consistentie van jullie desem? Die van mij ruikt een beetje naar kwark, dus lijkt me prima, maar ik zie op YouTube filmpjes waar men desem kan gieten uit een potje. Die van mij (op basis van patentbloem) is eerder taai, niet heel erg, maar sommige delen lijken op heel slappig deeg. Als ik het afweeg moet ik soms zo'n draad afknijpen/snijden omdat anders de hele bubs meekomt. Heb ik iets herkenbaars? Tijdens het rijzen (ook met bloem-degen) rijst het deeg maar minimaal. Wat zou ik kunnen aanpassen?

Doe je 1 op 1 water en bloem? Dat zou flink schelen. Ik kan het ook eruit gieten. Het is een beetje papperig plakkerig.

Misschien kun je met 2 eetlepels en 50 gr bloem met 50 gr water een nieuwe starter maken en kijken hoe dat bevalt? Maar als dit werkt... maakt het ook niet zo veel uit lijkt me.

Ja ik doe/deed wel heel netjes afgewogen 1:1 bloem en water. Na enig onderzoek las ik dat iemand anders ook een lijm-achtige substantie kreeg na het voeden van de desem met patentbloem. De theorie was dat de hogere hoeveelheid gluten in patentbloem voor dit lijm-effect zouden zorgen en dat het daardoor ook niet meer goed kan rijzen, ondanks de bubbels. Het wordt gewoon te taai. Klonk geloofwaardig.

Na jouw comment @Mellie heb ik nu een eetlepel ervan genomen, in een nieuwe pot gedaan en aangevuld met 50gr speltmeel en 50gr water. En niet in de koelkast deze keer. Kijken wat het nu gaat doen. 

@Liekie - Patentbloem is niet per se ideale bloem voor starter. Volgens mij heeft het een vrij laag eiwitgehalte, maar zeker weten doe ik het niet. Roggemeel is heel geschikt voor starter. Ik bewaar het ook in de koelkast, maar haal het de dag dat ik wil gaan bakken er ‘s morgens uit. Ik voed het dan : 50g starter uit de koelkast, 50g bloem (gewone biologische tarwebloem) en 50g water. Dat laat ik de hele dag op kamertemperatuur staan. Dan maak ik ‘s avonds met een deel mijn deeg en de rest gaat weer terug bij het potje dat in de koelkast staat. Hopelijk helpt dit.

Ik heb het idee dat mijn starter ook iets dikker is dan wat ik meestal zie, maar het ruikt/smaakt goed en ik kan er prima mee bakken. Ik dink dat dat belangrijk is :)
Afknijpen of afsnijden heb ik echter niet mee te maken gehad.