Jump to content
Ludo

Zelf brood bakken moeilijk ?

Recommended Posts

Ik denk een combi van niet zo actieve starter met te weinig tijd ervoor nemen en op het oog nog een flatsje water toevoegen - iets wat ik normaal nooit doe. Het kruim is prima maar het is onbedoeld een turks platbrood geworden 😹

Hmm, ik heb vandaag op het oog een kwak bloem erbij gegooid en zonnebloem olie... slik. Ben nu toch beduidend minder enthousiast over mijn idee dan vanochtend.
Moeders doet het ook altijd op het oog en gaat ook altijd goed was mijn motivatie

Ben benieuwd wat het gaat worden. Deeg ruikt wel heerlijk. Rozemarijn en thijm

Ik ben benieuwd ik ben dol op focaccia en het staat op mijn lijstje om zelf te bakken. Zelf had ik van de week een groot aardappel brood met speltmeel, aardappel water en enkele aardappels en anijszaad. Op voordat de foto gemaakt kon worden..

• Like 1

https://www.airbnb.com/h/backtothesixties

Waar de mol is is er hoop!

Haha dat was Dan een goed gelukt@Appelvrouw

Hier gelukkig ook. Ik kneep hem echt. Recept is volledig zelf bedacht. Enige wat ik heb opgezocht is hoe lang en warm een focaccia moet bakken. Het moest op 200 graden 30 min. Is met mijn oven net te warm blijkbaar. De achterkant wat tegen de wand kant is, is wel te bruin. Maar 3 kwart perfect gekleurd. En hij smaakte echt heel goed!

Met de dochter ingeprikt met onze vingers. Zij sneed de tomaten. Ik mocht er nog een scheut olijfolie en wat extra thijm en rozemarijn aan toevoegen. Wat gehakte knof en zeezout. Aanrader. O, de olijfolie is er na de foto op gegaan. Ziet er hier nog pips uit.

a37ba0abdfeadb021151bb030ef043c4.jpg

811c6a754da4078e261c97ea303d9246.jpg

Heel luchtig geworden, dat vind ik zó lekker!
12d888a9ddcb1d0e66f5650e1db8b030.jpg

• Like 1

Focaccia is echt makkelijk! Ik maak het altijd met behoorlijk nat desem deeg, hydratatie van 70-75%. De volgende ochtend giet ik een paar eetlepels olijfolie op een halve bakplaat (formaat ca. A3) stort het deeg erop, keer het om zodat aan beide kanten olijfolie zit. Dat laat ik 1-2 uur staan met een andere bakplaat omgekeerd erop). Dan druk ik er olijven, tomaten, rozemarijn of iets anders in en bestrooi het met grof zeezout. Na 30 minuten in de oven is ie klaar. 

Die van jou ziet er ook lekker uit hoor, @Mellie!

Ik heb het ook met zuurdesem gemaakt. Misschien kwam het door de kruiden, maar smaakte niet zuur. Heb het broodreceptngebruikt wat ik de laatste tijd veel gebruik maar ipv 500 gr bloem, 650 gr ongeveer gebruikt en zonnebloemolie in het deeg. Op het deeg ging voor het bakken olijfolie.

Gisteren wat paratha's gemaakt en daar pluk ik nu met de lunch de vruchten van. Lekkerrrr!

20210329_120525.thumb.jpg.ff9c226b9075d62923465191b8e21cf1.jpg

• Like 2

Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier.

Dat ziet er mooi uit zeg! Is dat Indiaas of voelt het alleen zo aan?

Het is Indiaas inderdaad. Wordt vaak gevuld gegeten of bij iets. Ik prop het zo, even opgewarmd, zonder iets erbij, mijn wangetjes in. 👌

• Like 1

Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier.