Jump to content

Zelf brood bakken moeilijk ?

Ludo
 Share

Recommended Posts

9 hours ago, Mellie said:

Roggemeel doet wonderen! Dan krijg ik het zelfs na 3 weken vakantie weer aan de praat. Mijn starter staat wel altijd in de koelkast trouwens.

Ja daar doe ik het ook altijd mee, maar kost na 3 weken toch altijd een paar x voeden. Dit x misschien wat meer, omdat ik ontdekte dat onze koelkast een vakantiestand heeft, maar dan blijkt het koelgedeelte gewoon helemaal uit te gaan. Daar kunnen veel zaken blijkbaar niet goed tegen 😬🤦🏻‍♀️

Pepe dat is pech. Ik vries starter ook in en heb even nodig hem weer aan t werk te krijgen maar niet lang. Niet zo lang als een nw starter maken. Een paar korreltjes gist erbij is een goed idee. 

We verhuren ons voorhuisje https://www.airbnb.com/h/backtothesixties meer weten?  vraag informatie via pb.

Waar de mol is is er hoop!

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image

Ik had mijn zwager voor de vakantie een deel gegeven met de vraag die in leven te houden. Ik kreeg net een foto van een heerlijk bubbelende starter, toch makkelijker. Volgende x vraag ik ook @mellie als oppas 🤣, ihkv risicospreiding ;)

• Like 1

• 2 weeks later...

Ik wilde zo graag leren echte Franse stokbroodjes te maken en had al wat tutorials bekeken.

Het recept met 'moederdeeg', dat je van tevoren moet maken, sprak me het meest aan.

Bij de molen het juiste bloem gehaald, 2,5 kg T65 en een blokje verse gist bij Jumbo.

Het was eergisteren, op tijd begonnnen, de video van 'Njam' aangezet en die zou ik stap voor stap volgen.

Ik had nog geen argwaan toen Roger van Damme begon 225 gram bloem af te wegen voor het moederdeeg, met 225 gram water en 2 gram gist.

In de 90 minuten die het moederdeeg moest rijzen, bekeek ik alvast het volgende stukje en ik geloofde mijn ogen en oren niet.

En moest 1250 gram bloem bij! Daar kwam het water en de gist bij en zout...

Veel teveel om een eerste stokbroodje te proberen, maar dat moest ik toch maar doen, gezien het moederdeeg al klaar was.

Ik was bij 3 minuut 48 seconden op de video en toen werd de hoeveelheid zout genoemd, 40 gram.

Dat leek me al wat veel, maar op zo'n grote hoeveelheid deeg zou dat wel normaal zijn dacht ik.

Even dacht ik dat mijn nieuwe miniweegschaaltje niet goed was, het leek me toch wel wat veel zout.

Die hele dag ben ik nog bezig geweest met kneden, laten rijzen, driemaal een bakplaat vol misvormde stokbroodjes afbakken achter elkaar.

Het waren er 12 geworden, belachelijk veel, ik was bekaf.

En toen het eindresultaat ... zoute stengels! Veel en veel te zout!

En dat terwijl de korst mooi Frans was, knapperig, en het deeg binnenin redelijk luchtig, met luchtbellen en zo.

Ze zagen er goed uit dus, maar die zoute  smaak. :cry:

Dezelfde dag heb ik de broodjes doormidden gebroken, in diepvrieszakken gedaan en in de vriezer gestopt (verstopt eigenlijk, ik kon het niet langer aanzien).

De video heb ik enkele keren opnieuw afgespeeld, vooral het stukje op 3,48 minuten, waarin hij toch duidelijk 40 gram zout lijkt te zeggen.

Ik heb het nog eens nagewogen, een paar halve stokbroodjes die ik net in de vriezer had gedaan, erbij voor de foto.

z.jpg

Nu had Roger van Damme wel verwezen naar de site, waar het recept na te lezen was, maar daar vond ik heel andere getallen,

Het moederdeeg begon daar met 110 gram bloem, iets minder dan de helft als op de video.

Nu wil ik zo graag weten hoeveel zout er bij het totaal van (1250 gram + 225 gram) 1475 gram bloem had gepast. Geen 40 gram toch?

O ja, het bakken met stoom ging wel heel goed!

Een gietijzeren pan op de bodem, een roostertje van de barbecue erin, daar wat houtskolen op, en toen dat op temperatuur was, kokend water uit de waterkoker erop en het bleef goed stomen.

Het mooist (niet echt)  van eergisteren was, dat ik ook van plan was rozijnen/krentenbrood te gaan bakken, dus heb ik die in een schaal met rum gedaan, om een dag in te trekken, zodat ik gisteren het brood kon bakken.

Maar gisteren was ik het zo zat, dat ik geen zin had in broodbakken en heb stukje bij beetje de schaal met krenten/rozijnen'bowl' leeg gesnoept... :oops: :D

De reden daarvoor was ook wel: ik was van plan het krentenbrood in de bakmachine te bakken, maar las dat het wel gekneed kon worden in de machine, maar afbakken moest in de oven. Daar had ik dus echt geen zin meer in.

Ik hoor hem ook 40 gram zeggen, en dat staat ook in de ingrediëntenlijst (als je alles verdubbelt).

Screenshot_20220926-111940_Chrome.thumb.jpg.a5278baadbde799b3cb00ae98c04652b.jpg

Klinkt echt als idioot veel. Als ik de hoeveelheden van onderstaand recept (Rutger bakt, willekeurig ander recept) omreken, kom ik op zo'n 30 gram. Nog steeds veel, maar misschien eetbaarder? Wellicht nog wat recepten bekijken en zien wat een beetje de standaard is. Of gewoon eens uitproberen met 20 gram. Halve hoeveelheden van alles, dan heb je niet zo'n grote berg.

Kan me voorstellen dat je baalt, zoveel gedoe en zo'n slecht resultaat! Lekker boerenjongens eten als wraak 😋

Screenshot_20220926-111407_Chrome.thumb.jpg.f6f28eb1ec73d4dd509a1ff333150330.jpg

• Like 1
  • Thanks 1

Dank voor de reacties.

Volgende keer - die komt er, gewoon doorgaan - véél minder deeg nemen en in verhouding kan het met 1/4 deel minder zout, als ik Rutger Bakt en Njam vergelijk.

Goed idee van de pudding!

Ik dacht ook al aan een broodje gezond en dan zoutloos beleg met ei, rauwkost, ongezouten boter (die ik nu gebruikte, was gezouten) en dan lekker veel beleg op een klein stukje stokbrood, dat ga ik vandaag maar eens doen.

• Like 2

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image

Interessant artikel, ik begin nu door te krijgen dat het zoutloze brood wat ik voor manlief bak, terecht wat aan de platte kant blijft. Met de hand kneden rijzen enz ipv in de bbm zou wel kunnen schelen, maar daar heb ik weer geen zin in, die bbm is juist zo handig! 

• Like 1

Aaaaah @huubvg wat een pech! Je broden zien er wel mooi uit! 40 gr zout, sjeetje zeg… hmm. Zoutloos beleg lijkt me een goed alternatief om het eetbaar te krijgen. Lekkere klodder jam met roomkaas. Een klein taartje wordt het dan.

Maar blijft zonde van alle moeite. Een terechte klaag.

• Thanks 1

Wat zonde van al die moeite. En van je mooie bloem @HuubvG. Nu begrijp ik je klaag.

Ik heb de video bekeken, hij zegt inderdaad 40 gram. En er zijn geen commentaren bij, anders had je het daar misschien kunnen lezen. Lekker handig. Overigens begrijp ik ook niet dat hij alle water er ineens bij doet, dat doet niemand die met de hand kneedt. 

Als ik croutons bak, doe ik daar vaak nog wat zout bij, dus dat is misschien ook een optie. Veel spinazie met soldaatjes eten dus. Maar niet in margarine bakken, want daar zit ook zout in.

• Thanks 1

Jazeker @Lia56, volgende keer beter en ... minder is meer! Maar ze smaken heel erg goed hoor! Die knapperige korst heb ik nooit eerder zo voor elkaar gekregen.

Vandaag een pakketje van 4 halve stokbroodjes uit de vriezer gehaald, in de minioven gedaan en belegd met een lik ongezouten roomboter, ijsbergsla, gekookte eieren, paprika, een plakje rosbief (moet kunnen voor een keer...). De eieren en bief, daar doe ik altijd zout op, maar nu niet, dus de eindsmaak was precies goed.

• Like 5

Op 26-9-2022 om 15:28, fre3ke zei:

Veel spinazie met soldaatjes eten dus.

Gedaan, maar anders, gecombineerd met het idee van Jorieke.

Nieuw-Zeelandse spinazie uit de (kas) vriezer, aardappeltjes uit de winkel gegaard in de magnetron, daarna zoute stokbrood uit de vriezer in stukjes erdoorheen gedaan.

Vleesje eerst in de koekenpan aangebakken in ongezouten boter, daarna alles nog eens in de oven gegrild.

z.jpg

De stokbroodjes hadden het kookvocht uit de spinazie en aardappelen opgezogen, hun teveel aan zout aan de rest van de pot afgegeven en gaven een bijzondere smaak aan mijn maaltje, heerlijk.

• Like 4

• 4 weeks later...

Dit topic heeft ons ertoe gebracht ook maar eens een poging te wagen om zelf brood 🍞 te gaan bakken.

Inmiddels vanmorgen ons eerste brood gebakken in de brood machine met een simpel waldcorn brood mixje van de supermarkt en het resultaat valt niet tegen.

Het brood smaakt uitstekend, niet echt waldcorn maar daarvoor moeten we betere mixen zoeken.

Dit gaan we zeker vaker doen vanaf nu.

A4166994-B0E2-46C0-812F-D4E5C122BD84.thumb.jpeg.df38637911598680e9394faa6eac9874.jpeg

8B78E1AB-7FF6-4C29-8E69-336E4285548A.thumb.jpeg.474375afb5a396fc7777c9deee549b14.jpeg

• Like 5

Succès ermee Arja!

Hier mijn eerste suikerbrood gebakken. Viel niet mee, je moet een kwartier mixen. Mijn mixer uit 1964 begon plots te roken, na zo’n 3 minuten. En ik ben zo trots op dat ding😭. Dan maar zonder mixen. Enfin uiteindelijk na veel gedoe, want het deeg was na het rijzen veel te plakkerig uit uit te rollen, een brood in de oven. Was ie nog verbrand van boven ook. Het was gewoon niet mijn bak dag dat is duidelijk. Na verwijdering van zwarte delen smaakt hij trouwens prima, dat wel.

AD8AA821-066C-4E82-A191-E04D0CE670DF.jpeg

• Like 5

We verhuren ons voorhuisje https://www.airbnb.com/h/backtothesixties meer weten?  vraag informatie via pb.

Waar de mol is is er hoop!

93c1559c863c0e6a96951fa530ed891a.jpg

Ik heb een spannende middag voor de boeg, want ik ga bazlama mantısı maken. Dat is een soort lasagne met een pittige gehaktsaus en yoghurt (weer die yoghurt… hoe minder ik er op probeer te letten, hoe vaker het in mijn eten komt )

Maar…. Is de eerste x zonder dat ik het met mijn moeder samen maak. Dat vind dit kind toch wel een beetje spannend Mijn saus smaakt ook al doe ik alles exact hetzelfde, altijd anders… In het deeg heb ik meer vertrouwen. Dus ben benieuwd. Zal vanavond een foto van de na posten.

• Like 4

Ach Mellie, zal best lukken. Maar….ook mijn ( wel lekkere) hachee bv of bramenjam zal nooit zo lekker smaken als die van mijn moeder!  Echt niet, al doe ik het nog zo hetzelfde als zij deed…..😉

• Like 2