Jump to content
Jorieke123

Parmezaanse kaas

Recommended Posts

Beide kazen zojuist geolied. Paar kleine scheurtjes in parmezaan 2. Nummer 3 is vooralsnog helemaal gaaf. Ben tot nog toe zeer tevreden!

Nr 2

921c6b4731d05528fe479be7e8d8099d.jpg

Nr 3

ff860b28cc6c1b076ea5f300346e31f2.jpg

Jammer dat het nog zo lang moet liggen. 2,5 kg parmezaan is ook zo op.

Mijn 1e parmezaan die ik had gemaakt, was gigantisch gebarsten. De 2 helften los gemaakt en toen gewaxt. Het viel me op dat er een stukje wax los zat toen ik de sambal opborg gisteren.

Vandaag de wax er af gehaald en jawel... flink wat schimmel in bijzondere kleurschakeringen. Heel smerig. De bovenste laag rijkelijk verwijderd en toen schroom overwonnen om de kaas te proeven. En warempel! Het smaakt naar parmezaan!

Echt heel lekker

Ben eigenlijk heel erg trots! wel jammer van al die schimmel.... zonde.

F8C25601-1664-4167-BA45-308C9AFA66D833611572443040.jpeg

92847822-6884-412C-AC3D-4BFD1758246195161572443081.jpeg

Brrr...

Dit watje zou gelijk alles weg gedonderd hebben! Yuk!

Wel goed dat je het toch gproefd hebt en nu weet dat het in ieder geval echt naar parmezan smaakt.

Dus nog een keer proberen?

Ik waag me er maar niet aan....

Zie ook mijn blog op: http://jokaats.blogspot.com

Haha, het is dat ik weet hoe veel moeite het had gekost! Dan wil je toch proeven. Alhoewel... willen.... Het komt door Jorieke meen ik, die ergens ene mislukte kaas onder de schimmellaag door had geproefd. Of een andere kaasmaker dan, ik weet het niet meer. Maar dat hielp me wel over de streep.

Dit was de gebarsten parmezaan, de 1e. Daarna heb ik er nog 2 gemaakt. Die zien er keurig uit.

De andere helft gecontroleerd. geen barsten in de wax, dus ik verwacht dat wat er onder zit, prima is. De andere 2 moet ik nog even geduld voor hebben. Die mogen nog even. De man vindt het overigens niet naar parmezaan smaken, maar naar een andere kaas. Hij vindt hem wel lekker gelukkig, maar wat zouter dan parmezaan. Mijn pekelbad is dan ook compleet op de gok gemaakt. Dus dat klopt wel dat ie zout is.

Jeej! Parmezaanse kaas die naar parmezaan smaakt. Ik ben apetrots! Aaah, rondedansje erbij en een huppeltje

Wel gatenkaas dus iets klopt er niet, maar de smaak ik helemaal goed. Ben zo blij, zelfs de kinderen vinden het naar pasta kaas smaken. 9116594d04cc81ff77e545daeb5e41f4.jpg

De lekkerste kazen hebben gaten, vind ik altijd! Goed gedaan. Ziet er prachtig uit. Geniet d'r van!

wees bevriend met kleine dingen

Ooohhh zo blij weer! Heb een flink stuk in de koelkast en de rest in kleinere stukken in de vriezer. Als het bevroren is, is het anders nog lastiger verdelen had ik gedacht. Nu maar kijken of het handig was. Heel Nederland eet de komende tijd pasta als ik de lege schappen moet geloven, dus komt wel op

• Like 1