Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Tot wanneer wachten met vormsnoei ?

Frans

Recommended Posts

Ik heb bij een tuincentrum 2 kersenboompjes van de rassen sunburst en kordia gekocht. Nu de winter voor de deur staat zal het wel te laat zijn om ze nog een vormsnoei te geven. Wanneer is het daarvoor de beste tijd ?

Ik dacht er aan om de zijtakken tot de helft terug te snoeien en van het boompje op de onderste foto bovendien de onderste 2 takjes helemaal te verwijderen. Is de zijtakken tot de helft terug snoeien voldoende ? En dan nog , tot hoever moet de harttak ingekort worden als ik de boompjes in struikvorm verder wil laten groeien ?

Linked Image

Linked Image

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Denk dat ik het zelf nú zou doen, bij poten. Weet ik wel, dat Prunus nu niet meer gesnoeid behoort te worden, maar bij zulke kleine jonge vormboompjes is de kans op oppikken loodglans érg klein hoor. En snoeiwonden zijn ook minimaal he ?

Zou ik wel buiten je aangegeven snoei, enkele takken wat uitbuigen gelijk ( waaier die er al inzit, perfectioneren ( schuinere stand nog ))

• 4 months later...

Ik heb het zo vlak voor de winter toch niet aangedurfd zodat de boompjes nog steeds een vormsnoei moeten krijgen. Vanaf a.s. donderdag breken er een aantal droge dagen aan met mooie dag- en nachttemperaturen en dan wil ik het eindelijk gaan doen.

Het wordt ook hoog tijd denk ik want de knoppen zijn al behoorlijk uitgelopen en nu vraag ik me af of snoeien , nu de boompjes al zo ver zijn , kwaad kan. En zo ja , in hoeverre zou dat dan schadelijk kunnen zijn. Wachten met snoeien tot september trekt me ook niet aan.

De Sunburst

vormsnoei153811522676177.JPG

De Kordia

vormsnoei233321522676179.JPG

vormsnoei324211522676181.JPG

Dezelfde vraag geldt voor dit perzikboompje dat ook al aardig ver in zijn ontwikkeling is.

vormsnoei470381522676320.JPG

vormsnoei560411522676322.JPG

Wat ik al eerder zei, in tegenstelling tot wat wel het algemene advies is : met zulke jonge boompjes gewoon lekker snoeien nu, niet met vorst, maar verder maakt het niet veel uit hoor. Loodglans gaat niet met de regen

Heren, bedankt.

Dan gaat donderdag de snoeischaar er in. Omdat de sapstroom op gang komt had mijn twijfel vooral te maken met de vrees voor gevolgschade door bloeden, maar daar hoef ik me dus geen zorgen over te maken. Dat ik nog een paar dagen wacht is omdat er vanaf donderdag voorlopig geen buien meer vallen en de wonden de kans krijgen mooi op te drogen.