Jump to content

Wat kan ik zaaien op mijn moeilijke locatie?

Recommended Posts

Hey all, na een tijdje weggeweest ben ik weer terug! Ik ben verhuisd van een plek met zonnig balkon naar een studentenhuis met minuscuul donker binnenplaatsje, waardoor mijn moestuinplezier er afgelopen jaar behoorlijk op achteruit is gegaan, vooral omdat mijn favorieten (erwtjes en boontjes) het niet goed deden.

Dit is mijn locatie:

- mini binnenplaats van ongeveer 1.30 x 4 m

- weinig tot geen zon

- ramen van de woonkamer kijken uit op binnenplaatsje en krijgen dus ook weinig licht, vensterbank wel ruim

- raam slaapkamer wel zonnig, vensterbankruimte zeer beperkt (max 2-3 ontbijtbordjes)

- weinig tot geen wind op binnenplaats

- weinig tot geen bestuivende beestjes op binnenplaats

Dit groeide afgelopen jaar wél goed:

- snijbiet (allemachtig!)

- citroenmelisse

Wat kan ik op zo'n plek nog meer makkelijk telen in emmers, zodat ik mijn moestuinplezier weer een beetje terugkrijg?

Schrijft over outdoor, groene en duurzame lifestyle op http://www.cherrycharlie.nl (shameless plug)

Hier is een lijst van een aantal dingen die je op het balkon kan groeien:

Tomaten zijn goed bij balkonnen als je de bloementjes schudt dan kan je ze bestuiven.

Aardbeien zijn ook een goede keuze voor een balkon.

knoflook groeit goed in schaduw ,neemt niet veel plek in.

Allemaal microgroenten zoals tuinkers etc.

Dwerg sperzibonen.

wortels

bieten

aardappels

Sla, snijbiet, rucola, mosterdblad, peterselie. Meestal vinden bladgroenten schaduw wel fijn.

Tomaten zou ik zeker niet in volle schaduw zetten.

Mijn tuin ligt al even (begin november?) volledig in de schaduw. Maar het mosterdblad en de rucola trekken zich daar niks van aan. Vanavond hebben we nog een slaatje ervan gegeten.

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image

Ik begrijp uit haar vraag dat ze verhuisd is van een woning met een zonnig balkon, naar een huis met een binnenplaats zónder zon.

Knoflook doet het echt niet zonder zon hoor. Sperziebonen ook zeker niet.

Naast het reeds eerder genoemde, struikje met zwarte bessen ? Blauwe bes proberen ?

Ah dankjulliewel voor de reacties! Ik zal me dit jaar dan lekker toeleggen op een slatuin en kijken of ergens een blauwe bessenstruikje kan vinden

Gelukkig zit ik hier maar tijdelijk, ik hoop komend jaar samen te gaan wonen en een tuin of geschikt balkon voor plantjes is een vereiste

Schrijft over outdoor, groene en duurzame lifestyle op http://www.cherrycharlie.nl (shameless plug)

Siberische kiwibes (Actinidia Kolomikta, dus niet Actinidia Arguta dat is de gewone kiwibes of mini-kiwi) is een klimmer (dus je kan de ruimte optimaal benutten door de plant te leiden) die zelfs rijpt op het Noorden of in volledige slagschaduw (ook bij mij). Je hebt wel mannetje en vrouwtje nodig (1:8) of je moet gokken dat Dr. Szymanovski voldoende zelfbestuivend is. Komt in productie in jaar 1 of 2 na aanplant. Groeit ongeveer 1meter per jaar. Bonus is de mooie verkleuring in de zomer (bladpunten worden wit en dan roze, om na de bloei weer groen te worden).

Nadelen: 1. erg aantrekkelijk voor katten, dus je zal de plant moeten afschermen (wortels ook). 2. bloesem is erg vorst gevoelig en bloeit vroeg in het seizoen. Gezien het beschutte karakter van het tuintje, zijn denk ik 1 of 2 grafkaarsen laten branden van de Action (55 cent het stuk) genoeg wanneer er bloesem in zit en het in april nog vriest. In winterrust kan deze Actinidia Kolomikta bijna 40 graden vorst hebben.

Voor weinig te koop via ebay bij een Duitser die ze uit Polen haalt, of je koopt ze bij http://www.wedrowski.pl . Verzending is daar maar een tientje en ze hebben een leuk aanbod voor weinig.

Plant afstand 1 meter, wortelt ondiep dus heeft wel wat grond nodig, maar je zou b.v. een verhoogde 1- meter bak er overheen kunnen plaatsen (je zet b.v. drie kiwibessen in elk een 20 of 30 liter emmer, zet ze op de grond als een driehoek, en je laat een 1 meter bak steunen op de punten van de drie emmers.

Bladgroenten zullen het beste gaan.

Klimmende groenten is ook geen slecht idee: klimmende courgette, pompoen proberen indien je in de hoogte toch wat zon hebt.

Nog andere: aardpeer bij een beetje zon in de hoogte, rabarber, hosta's voor de jonge scheuten, roomse kervel, bieslook, munt, boomspinazie (smaakt wel iets anders dan gewone) wordt 1.5meter hoog,

Ik zou eerder een aalbes (rode of roze of witte) zetten dan een blauwe bes.

Mijn ervaring is dat aalbessen veel gemakkelijker oogst geven. Ik denk trouwens dat bij ons blauwe bessen beter in de zon staan en steeds vochtig. In het wild groeien ze in de halfschaduw maar daar is de lichtintensiteit hoger dan bij ons.

Japanse wijnbes doet het redelijk in de schaduw en geeft van de lekkerste bessen die er zijn, wel een woekeraar met prikkels.

Siberische kiwibes (Actinidia Kolomikta, dus niet Actinidia Arguta dat is de gewone kiwibes of mini-kiwi) is een klimmer (dus je kan de ruimte optimaal benutten door de plant te leiden) die zelfs rijpt op het Noorden of in volledige slagschaduw (ook bij mij). Je hebt wel mannetje en vrouwtje nodig (1:8) of je moet gokken dat Dr. Szymanovski voldoende zelfbestuivend is. Komt in productie in jaar 1 of 2 na aanplant. Groeit ongeveer 1meter per jaar. Bonus is de mooie verkleuring in de zomer (bladpunten worden wit en dan roze, om na de bloei weer groen te worden).

Goldfish!

Klinkt als een interessante vrucht die ik zeker eens wil uitproberen, maar omdat ik vermoedelijk binnen een jaar ga samenwonen en dus opnieuw verhuizen (dit is een tussenoplossing) onthoud ik hem even voor een ander jaar. Ben wel heel nieuwsgierig, en is dit ook wat ze "permacultuur" noemen? Omdat hij niet eenjarig is?

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image