Nasuada Posted January 28, 2018 Share Posted January 28, 2018 In de kas, wortels, zwitserse reuzen prei, pluksla en radijs gezaaid. Quote https://www.deblijehoeve.nl/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Spitskool Posted January 28, 2018 Share Posted January 28, 2018 Ook nog maar wat tuinbonen (witkiem) en aubergine (white egg) gezaaid. De aubergines staan in de verwarmde bak en de tuinbonen naast de uien in een koelere ruimte. Blijkbaar kan ik toch niet goed wachten tot maart, april of mei; de vensterbank staat beetje bij beetje weer voller. Quote Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier. Link to comment Share on other sites More sharing options...
henkg Posted January 29, 2018 Share Posted January 29, 2018 Vandaag gezaaid: zaai-ui Hyskin F1.Beetje vroeg, in mijn planning stond 15 februari. Vroeg, omdat een iets eerdere kiemtest (met zaad van vorig jaar) minder dan 40% opkomst gaf. Als het nodig blijkt kan ik nog bijbestellen, en toch nog op tijd zaaien.Kiemtest voor oud zaad: heel zinvol. Vier dagen geleden: Tijm gezaaid. Achterlijk vroeg (voorlijk vroeg?). Maar nu heb ik binnen nog plek, plek die binnenkort ingenomen gaat worden door annuum pepers, iets later tomaten, en, en ...De tijm, die moet dan maar over een paar weekjes verhuizen naar een koude bak. Niet ideaal, maar die gaat het wel redden.Tijm zaai ik ieder jaar opnieuw. Ze verhout erg snel, en ik hoef geen grote struik, maar mooie en smakelijke takjes, voor de keuken. De tijm, slechts vier dagen na zaaien: Arie vindt de tijdelijke zaailingenplank boven de CV erg prettig, maar zijn ligplekje gaat steeds steeds kleiner worden: Quote 2023_teeltlijst (.xlsx) Link to comment Share on other sites More sharing options...
monnoh Posted January 30, 2018 Share Posted January 30, 2018 Ik heb dit weekend een bessentuintje aangelegd. Een overzicht: Framboos 'Valentina' x2Framboos 'Tulameen' x2Framboos 'Autumn Bliss' x4 BoysonbesTaybesLoganbes Braam Loch Tay Kruisbes 'Risulfa'Kruisbes 'Mucurines' Aalbes 'Gloire des Sablons'Aalbes 'Zitavia' Blauwe bes 'SpartanBlauwe bes 'Aurora' Kiwibes 'Weima' (mannelijk)Kiwibes 'Scarlet September'Kiwibes 'Purpurna Sadowa'Kiwibes 'Kokuwa' Honingbes 'Indigo Gem'Honingbes 'Honey Bee' Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carina1966 Posted January 31, 2018 Share Posted January 31, 2018 Ik heb mijn aardappels uitgespreid want ze zijn binnen. En ik heb ui rijnsburger gezaaid, alvast een bakje en een bakje prei Bulgaarse reuzen. Quote Kaatjes Moestuin https://www.youtube.com/channel/UCbxKcMcCIfcYz1rQPoOZLcA Link to comment Share on other sites More sharing options...
Amrutten Posted February 1, 2018 Share Posted February 1, 2018 (edited) Gierst gezaaid, gewoon voor de mooi. Eerste keer, dus benieuwd of het lukt. Edit. 9 feb.: schimmel op de potgrond, dus hele handel weggekiept. Nu volgens de Deno methode gezaaid. Edited February 9, 2018 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mellie Posted February 1, 2018 Share Posted February 1, 2018 Nóg meer pepers! Ik ga ervoor. O en Spitskool Maarehm.. Speets heeft zijn dubbelganger zie ik! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plotiemoos Posted February 2, 2018 Share Posted February 2, 2018 Als ik komkommer ga voorkweken binnenshuis. Dan met of zonder afdekking in de vensterbank? Ik heb ook een zakje uien. Is me nog nooit gelukt. Moeten die worden afgedekt?En cherrytomaten? ?? Pfff. Ik ben een leek wat dit betreft. Misschien is daarom ook wel veel mislukt de afgelopen jaren... nu eindelijk hoop op dat het wel gaat lukken.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plotiemoos Posted February 2, 2018 Share Posted February 2, 2018 Ohja. Ik heb woensdag pepers gezaaid. Staan in de vensterbank.En tuinbonen. Staan buiten in een kasje. Moet de kas naar binnen als het gaat vriezen?? Oh, wat voel ik me een leek na drie jaar nihil bezig geweest te zijn op de tuin... (2 kinderen gekregen, nu meer tijdverdrijf de tuin) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pippi Posted February 2, 2018 Share Posted February 2, 2018 Als ik komkommer ga voorkweken binnenshuis. Dan met of zonder afdekking in de vensterbank? Komkommer groeit als een gek, die moet je nu echt nog niet gaan zaaien. http://www.mooiemoestuin.nl/groenteteelt/vruchtgewassen/komkommer/ Ik heb ook een zakje uien. Is me nog nooit gelukt. Moeten die worden afgedekt? Plantuitjes of zaadjes? Plantuitjes gaan direct in de volle grond ergens half / eind maart, zaaiuien ga ik dit seizoen a la Dowding doen: En cherrytomaten? ?? Zou ik persoonlijk nog niet zaaien, ik vind half maart vroeg genoeg. En kijk vooral verder op de site van Diana en naar de video's van Dowding, leuk en leerzaam! Ik heb vandaag de allereerste paprika's gezaaid, niet volgens planning maar toch. En bietjes a la Dowding. Ben heel benieuwd wat dat gaat worden, want bietjes zijn bij mij tot dusver nooit bijster goed gelukt. (Ofwel goed te eten maar vrij klein, ofwel goed van formaat en met een gore grondsmaak.) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Purrrretty Posted February 3, 2018 Share Posted February 3, 2018 Ik heb gisteren mijn paprika's gezaaid. De eerste zaadjes van dit jaar in mijn handen gehad, zo fijn haha! Van mij mag het voorjaar beginnen hoor. Quote Mijn moestuin avontuur vind je ook op InstagramStuur me zeker en berichtje op Instagram als je ook lid bent van het forum Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plotiemoos Posted February 4, 2018 Share Posted February 4, 2018 Ik heb vandaag de allereerste paprika's gezaaid, niet volgens planning maar toch. En bietjes a la Dowding. Ben heel benieuwd wat dat gaat worden, want bietjes zijn bij mij tot dusver nooit bijster goed gelukt. (Ofwel goed te eten maar vrij klein, ofwel goed van formaat en met een gore grondsmaak.) Ik heb de uitjes bekeken, en ik heb ze gezaaid. Ik ben benieuwd of het gaat lukken. Als het nu niet lukt, ga ik ze ook niet meer proberen, maar het zakje met zaadjes is nu leeg. Dus dan komen ze ook niet meer, tenzij ik er weer een paar krijg met mijn verjaardag ofzo. EN die bieten met grondsmaak. Ik weet niet waar dat vandaan komt. ik had mijn tuinbuurvrouw wat voorkweekplantjes gegeven van de bieten. De mijne waren echt goed, die van haar smaakten ook naar grond. Heel vreemd.Verder heb ik een 1 of andere ziekte in mijn tuin die de bieten verpest. Veel wortel en groeien niet heel snel. Misschien ligt het daar aan. Ik heb nu de Manzu rode bieten. Ze zijn afgelopen jaar geweldig uit de grond gekomen, niet zoveel wortel meer. En nog steeds volle smaak. Misschien dit is proberen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pippi Posted February 4, 2018 Share Posted February 4, 2018 EN die bieten met grondsmaak. Ik weet niet waar dat vandaan komt. ik had mijn tuinbuurvrouw wat voorkweekplantjes gegeven van de bieten. De mijne waren echt goed, die van haar smaakten ook naar grond. Heel vreemd.Verder heb ik een 1 of andere ziekte in mijn tuin die de bieten verpest. Veel wortel en groeien niet heel snel. Misschien ligt het daar aan. Ik heb nu de Manzu rode bieten. Ze zijn afgelopen jaar geweldig uit de grond gekomen, niet zoveel wortel meer. En nog steeds volle smaak. Misschien dit is proberen? Ik heb die Manzu op mijn boodschappenlijstje gezet, als het nou weer mis gaat met mijn bieten ga ik die eens proberen (en de witte, die staan ook op dat lijstje). Ik snap ook niet waar die grondsmaak vandaan komt, het jaar hiervoor echt lekkere -kleine- bietjes, maar ze waren afgelopen seizoen echt niet te vreten. Ik heb Deventer Zwartblad nu als nieuw ras erbij, ben wel heel benieuwd of die het beter gaat doen dan de Kogel2 en de Chioggia. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
CherryCharlie Posted February 5, 2018 Share Posted February 5, 2018 Afgelopen weekend de eerste tuinbonen gezaaid Quote Schrijft over outdoor, groene en duurzame lifestyle op http://www.cherrycharlie.nl (shameless plug) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plotiemoos Posted February 7, 2018 Share Posted February 7, 2018 Ik heb uien gezaaid en tuinbonen... Deze stonden netjes buiten. Alleen vergeten binnen te halen... Alle bakken compleet bevroren. Ik vermoed dat de uien wederom mislukken. De tuinbonen heb ik nog wel hoop op. En nog heel veel zaden loggen. We wachten de komende weken maat even af en kijken of er nog wat opkomt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted February 8, 2018 Author Share Posted February 8, 2018 Pepers zijn gezaaid. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DjangoV Posted February 8, 2018 Share Posted February 8, 2018 Na 2 jaar nagenoeg niet met de moestuin bezig te zijn geweest, gistermiddag weer eens e.e.a. voorgezaaid:bloemkoolbroccolipreikapucijnerssugar snaps Quote --------------------------------------Django Link to comment Share on other sites More sharing options...
laen Posted February 11, 2018 Share Posted February 11, 2018 Verplant, twee jaar-oude-knotwilgen zodat daarnaast 5 plekken vrijkomen voor zwarte els wortelgoed.. ..En nu maar hopen dat die wilgen de verplaatsing overleven . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
speets Posted February 11, 2018 Share Posted February 11, 2018 Dahlia's gezaaid. En de gezaaide Basilicum "Mammoth" in een grotere pot gezet. Die gaat goed Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
jootje Posted February 11, 2018 Share Posted February 11, 2018 Oohh...dank..Speets....morgen de dahlias zaaien! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobN Posted February 11, 2018 Share Posted February 11, 2018 Moet ik volgen? Haha. Zaaien jullie dahlia binnen of buiten voor en wanneer plant je ze het beste uit? Ik vandaag broccoli en paar snijselderij gezaaid Quote Onkruidmanager 1.0 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted February 12, 2018 Share Posted February 12, 2018 @RobN : voor de Dahlia's : dahlia-s-zaaien-t11868.html en ook : alles-nou-ja-veel-dan-over-dahlia-s-t2581.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Amrutten Posted February 12, 2018 Share Posted February 12, 2018 De zoete aardappels die ik op 21 januari half in aarde gelegd heb zijn wakker. Er zitten behoorlijke wortels aan. Dit gaat de goede kant uit.Omdat de aarde vrij snel een beetje schimmelde heb ik een week geleden ook 2 stuks half in water gehangen.Die slapen nog Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pippi Posted February 12, 2018 Share Posted February 12, 2018 Mijn zoete aardappels doen nog niks, misschien binnenkort maar eens een tweede poging. En ik vind dat het nu half februari is, dus ik heb broccoli, spitskool, witte kool, uien en bosuien voorgezaaid. Het is al wel dringen op de vensterbank, dus de spinazie en de bietjes ga ik van de week verhuizen naar de kas. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
henkg Posted February 13, 2018 Share Posted February 13, 2018 Vandaag bezorgd, en zonet gezaaid, binnen: uien (Hyskin F1). Gelukkig had ik twee weken geleden een kiemtest gedaan met wat zaad van vorig jaar. Hoogstens een kwart kwam op, laat, en ook nog eens heel onregelmatig. Veel te weinig voor een beetje opbrengst.Niet zo raar: zaad van allium-achtigen is nu eenmaal slecht houdbaar. Quote 2023_teeltlijst (.xlsx) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts