Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Fenologische Waarnemingen 2018

Erny

Recommended Posts

Langs de snelwegen deze week het in bloei komende koolzaad. Wordt met de dag geler en geler, nu nog wat voorzichtig, maar elke dag meer en meer.

Nou kan het ook morsterdzaad zijn hoor, dat is al rijdende niet van koolzaad te onderscheiden Of het is zelfs beide tegelijk, want bloeitijd is ook gelijk.

Snelwegen door zuidelijke helft van Nederland en midden.

Klein vergelijkje, mogelijk door het invullen van het overzicht.

Belle de Thuin Pruimeboom volle bloei:

2016: 20-4 2017: 30-3 2018: 18-4

Speenkruid eerste bloei:

2014: 20-3 2016: 17-3 2017: 23-3 2018: 31-3

Camelia achter t huis eerste bloei:

2014: 31-3 2015: 18-3 2016: 9-4 2017: 30-3 2018: 12-3

Pruimeboom (kleine blauwe) achter het huis eerste bloei:

2014: 30-3 2015: 18-4 2016: 13-4 2017: 30-3 2018: 19-4

Erny, ken je de natuurkalender: https://www.naturetoday.com/intl/nl/observations/natuurkalender

En over koolzaad:

15-JUL-2010 - De gele bloemen die vooral in de voorzomer de bermen geel kleuren, blijken in de meeste gevallen raapzaad te zijn. Koolzaad komt in het wild maar op zeer beperkte schaal voor in Nederland. Dat blijkt uit een recent verschenen rapport dat in opdracht van de Commissie Genetische Modificatie (COGEM) is opgesteld.

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Jazeker Speets. Maar was er al een tijdje niet geweest dus maar even Groningen met de Pinksterbloem ook ingetikt. Was wel een heel leeg vlak.

Ook de gespotte Oranjetipjes even gemeldt.

• 1 month later...
  • 1 month later...
  • 2 months later...

Op de herfst volgden de eerste lenteregens, zo half Augustus. Ineens veel meer groen, en sommige planten die vroeg in het jaar bloeiden doen het nog eens dunnetjes over, zoals deze lupine. Je ziet de oude zaaddozen van de Mei-bloei nog:

44641439292_cd7247364b_o.jpg

• 1 month later...

Of het fenologisch is weet ik niet...vind het meer, onlogisch!

De natuur is wel van slag hoor!

Zag vanmiddag de rhododendron weer in bloei staan...en in mijn eigen tuin komen er weer pruimen in de boom....de kruisbestomaat die ik denk 6 weken geleden helemaal afgeknipt had krijgt bloemetjes, zo ook de aubergine...

Heul apart! image93791539709021.jpegimage58081539709024.jpegimage96271539709027.jpeg

Sommige aardbeienplanten hebben kleine aardbeien en dat terwijl het junidragers zijn! Heel apart. Afrijpen zullen ze niet meer gaan doen, aangezien het hier 's nachts vriest en de temperatuur overdag ook flink zakt.

• 2 weeks later...
  • 1 month later...

En sneeuw met bloeiende bougainville midden in december? Telt dat ook?

487837d1edbbd2c274554d4bb72ed030.jpg

df7d71d883e90a47da779160506b6476.jpg

Ik vind dit toch best verontrustend moet ik eerlijk bekennen. Leuk dat ie bloeit, maar dat strookt niet helemaal met zijn levensverwachting in Nl...

Bougainville kende ik niet, even opgezocht, maar het Nederlandse klimaat is toch al wat te koud; kan hier beter naar binnen toe 's winters.

Die rose bladeren horen zelf niet tot de bloem, maar daarbinnen zouden wel de veel kleinere bloemetjes moeten groeien, het zullen die bruine dingetjes wel zijn, uitgebloeid of mislukte bloei.

Ik zie wel meer dingen nu bloeien terwijl dat niet zoveel zin in deze tijd. Zoals dit kweepeertje; van de zomer alleen maar blad, nu nog eens een keertje bloemen...

46354429691_b37b195af6_o.jpg

@Roeier: jouw "kweepeertje" is geen kweepeer he ? Het wordt wel eens kweeappeltje genoemd, wat overigens óok al niet de juiste naam is. Het is een sierkwee of japanse sierkwee, of japanse kwee. De naam dwergkwee wordt ook wel gebruikt.

Dat heb je met nederlandse namen. Jouw struikje is een Chaenomeles japonica. Geen echte kwee ( Cydonia oblonga ) wat een echte boom is, ook wel kweeappel en/of kweepeer genoemd.

Jouw Chaenomeles japonica is trouwens ook wel bruikbaar voor jams, gelei ed. hoor ( is ook een topic over ) en kun je wel vaker midden in een ( zachte ) winter bloeiend aantreffen.

Guest
This topic is now closed to further replies.
  • Create New...