Jump to content

Wat heb je net gegeten, of ga je zo eten (uit eigen tuin) 2018

Erny
 Share

Recommended Posts

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image

Witte boontjes van eigen kweek geweekt en er vandaag een Turkse stoof van gemaakt met eigen pepers, tomaten en tomatenpuree. Veel vlees erin en geserveerd met Turkse rijst die ik opnieuw heb gemaakt omdat het papperig werd. Een mega hoeveelheid gewoon de kliko in. Dat was dan wel weer minder...

Wat wel weer geinig was, was de salade erbij met eigen tomaten, rucola, bieslook, peterselie en basilicum. De avocado en citroen had mijn tante uit Turkije uit de tuin van mijn oom meegenomen. Was ondanks de slechte rijst, een goede maaltijd!

Ik was op vakantie de afgelopen week in Verdun en kon zelf koken in de gite. 4 dagen noodles uit een pakje gegeten ( vast niet erg gezond ) maar ieder dag eerst in de wok groente uit eigen tuin gewokt, pattison, kleine worteltjes, de laatste kleine komkommers ( heerlijk in de wok!) bietjes, snijbietstengels, ui, knoflook en boerenkoolblad. Het was heerlijk mijn eigen groente te gebruiken, en o zo lekker snel klaar

Gisteren en vandaag al weer soep uit eigen tuin van pompoen, prei, eeuwig moes plus de kleurende tomaten. Ratatouille ingemaakt in augustus smaakt perfect!

We verhuren ons voorhuisje https://www.airbnb.com/h/backtothesixties meer weten?  vraag informatie via pb.

Waar de mol is is er hoop!

Vandaag 3 soorten lasagne gemaakt voor mijn tante die dat heel graag wilde proeven. Nog nooit gegeten, dus vandaag flink aan de vak. 1 met spinazie en zelf gemaakte kaas (Mellie’s Moeder) met eigen tomatensaus en 1 met gehakt en groente erdoor met eigen tomatensaus en hetzelfde gehaktmengsel maar dan met bechamelsaus en nootmuskaat. Waren eigenlijk allemaal wel lekker.

Ik had weinig verwachtingen van die met bechamelsaus. Ik moet, ondanks dat ik het lekker vind, bijna altijd overgeven van bechamelsaus. Dat ging nu dus goed. Heerlijke salade uit eigen tuin met de laatste narijpende tomaatjes en een mosterddressing erover.

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image

Laat maar horen of het lekker wordt Heb hier nog een paar M2 warmoes staan.

Meestal doe ik dat ook met de laatste bietjes die nog over zijn als de vorst komt, maar dit jaar gaan ze schoon op.

Vandaag eten we vooraf een quiche van N-Z spinazie en beyaz-penir.

Met salade van kerstomaatjes, rucola, wortel en aardpeer.

Er staat nog wat in de oven, dus het hoofdgerecht hou je nog even te goed.

Wok met snijbiet, blad en steel, met ui, knoflook en kerriepoeder. Enkele tomaatjes van de rijpings-vensterbak erbij. Soep natuurlijk, met pompoen, knolselderij room en maanzaad. Dat was gisteren.

Vandaag gebakken aardappeltjes en vis uit de oven met wat uitgegroeide magere venkeltjes erbij, (bijna) de laatste oranje paprikaatjes en tomaten en knoflook. Salade St. Antoine met sardientjes en een dressing met verse dille..die is overal weer aan de groei gegaan!

We verhuren ons voorhuisje https://www.airbnb.com/h/backtothesixties meer weten?  vraag informatie via pb.

Een bulurpilav met eigen gedroogde koningsoesterzwammen. Het smaakte heel lekker, maar vond het net weinig paddestoelerig. Ik had de hoop dat als het gedroogd was, het veel intenser zou snaken. Dat viel me wel een beetje tegen. Wel heel lekker!

De bulgur pilav was voor bij de Turkse bonenstoof. Ook heel goed gelukt met ruim een halve kilo eigen nagerijpte tomaten en peper. Ik heb nog een paar kilo snijbonen gekocht (bij de Deen in de aanbieding en mooie kwaliteit!). Ga dat zo direct 5 porties maken en invriezen.

Marokkaanse konijnensoep en de laatste bietjes uit de tuin in een salade. Sla nog genoeg in de tuin, en snijbiet, verder natuurlijk nog boerenkool, daarvan gaat nu ook iedere keer een rauw blad mee in de sla.

Mmm Appelvrouw, wat maak je toch altijd lekkere dingen klaar! Marokkaans konijnensoep klinkt goed zeg!

Hier tomatensoep (uet!) en pizza met een grote salade, met de laatste narijpende tomaten.

0355295c36e5fe0a5b1a8a88cc3b605e.jpg

Het geheim is kennelijk in een dichte kartonnen doos laten liggen. Dit laatste beetje heb ik naar het aanrecht verhuisd.

De zongedroogde tomaten liggen ook al in de week. Mijn ervaring is, dat hoe langer ze weken, hoe voller (letterlijk) ze worden en ze als half gedroogde tomaten gaan smaken.

Grote salade van radicchio, winterpostelein, en witlof (uit de slaapkamer... ) met gerookte kip en croutons. Met daarbij een tosti brandnetelkaas met lekker wat basilicum uit de vensterbank.

Gisteren.... uhm. Oh ja! Zuurkoolstamppot met een plak 'casselerrib'. En die dag daarvoor chili con carne.

En dáárvoor een kaasbroodje en een stuk kwarkbol, allebei niet uit de tuin, met rode kool (wel uit de tuin) met tutti frutti (niet uit de tuin...)

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...