Jump to content

Wat heb je net gegeten, of ga je zo eten (uit eigen tuin) 2018

Erny
 Share

Recommended Posts

Ziet er goeoeoed uit Charly! Bakten ze net zo lekker als de gemiddelde kippenpoot voor dit recept?

Wij aten pannenkoeken met spek, en ook een enkele met appel. Want ik heb kaas gemaakt vandaag en dus was er melkwei voor pannenkoeken.

Voor morgen haal ik die kalkoenpoot uit de vriezer! Gaan we die eindelijk proeven

Cool, Jorieke. Benieuwd hoe ie je bevalt! Denk dat je er echt wel 2 dagen aan te kluiven hebt trouwens. Was voor ons ook echt te veel. Allebei een vleugel vandaag was precies goed. Lief houdt niet bijster van kluiven. Dus hij geeft het op als de grootste stukken eraf zijn. Dan friemel ik nog een tijdje door, tot alle botjes en kraakbeen mooi kaal zijn gepulkt. Mmmm!

We vinden zelf kalkoen echt wel smaakvoller dan kip. Maar dus ook minder neutraal. Dus voor zo’n gerechtje als dit geen probleem, maar ik kan me ook voorstellen dat het in sommige situaties toch fijner is om kip te gebruiken. Sowieso sneller klaar ook.

Fijne van dit gerechtje uit de oven is dat t velletje lekker knapperig wordt, en er wat vet nog tussen je groenten verdwijnt. Good stuff!

Wel weer über grappig: maar ik heb er dus vanmiddag, terwijl ik de vleugels eruit legde, de twee geruilde veldkippenpoten uit gelegd voor morgen alvast. Dus we eten elkaars poten morgen - bij wijze van

wees bevriend met kleine dingen

Smakelijk om gelachen, dat jullie elkaars poten opeten

Gisteren pompoenquiche naar Brownies recept. Blijf dat erg lekker vinden. Had 2 kleine pompoentjes ervoor gebruikt, was precies goed qua vulling. Bijna de laatste tomaten erin, zongedroogde tomaat en eigen pesto erbij. Het rook heel lekker en zelfs de kinderen kwamen er op af. Ze houden niet van quiche, dus toch knap dat 2 van de 3 het hebben gegeten. We eten al 4 dagen dingen die de kinderen niet lusten, mosterdsoep, quiche, bloemkool... arme kindjes toch. Vandaag maar weer eens iets wat de kinderen ook lekker vinden. Dan ga ik volgende week wéér aan de bloemkool. Gniffel.

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image

Jij mijn poten en ik de jouwe.

Kleine wijziging van plannen: we gaan die poot morgen pas eten. Vanavond moet eerst de pompoencake op. Lekker warm uit de oven, met een pompoensoepje er bij.

En dan morgen die kalkoenpoot, ik ga hem in 2-en delen ('drumstick' los van het dij-stuk) maar ze wel allebei morgen al bakken. Dan eten we een gedeelte, en het andere gedeelte gaat dan zaterdag koud op een salade van radicchio en winterpostelein. Met zelfgebakken croutons.

Voor morgen ga ik ook aan de slag met mijn nieuwe speeltje: een pastamachine! Maak ik er (eier)noedels mee, en dan met een boel groene blaadjes uit de tuin (brave hendrik, eeuwig moes, zwartmoeskervel, misschien turkse raket? Eens zien wat er te plukken valt).

ohh echte verse pasta maken..ik ben heel benieuwd!

Ik schaam me wel een beetje te moeten zeggen dat ik inderdaad veel en lekker te eten heb, eigenlijk te veel. Vandaag kreeg ik een kalkoen aangeboden ( en ik had er ook al een besteld.) Mijn vriezer raakt steeds voller, er wordt ook erg veel gejaagd hier en mijn buurman op wiens land dat wel gebeurd krijgt dan zijn deel en ik daar weer van. En dat terwijl ik niet vaker dan om de dag vlees eet. Enfin, terug naar de maaltijd van de dag, snijbiet gratinée met de rest van de eend van eergisteren en ratte aardappeltjes, van Angela geloof ik, errug lekker!

We verhuren ons voorhuisje https://www.airbnb.com/h/backtothesixties meer weten?  vraag informatie via pb.

Waar de mol is is er hoop!

Lekker gegeten hoor! Mooi stukje kalkoen er bij, met echt wel donker vlees op de poten! De filet was wel heel licht van kleur toch Charly? Heb ik ook van je gekregen (geruild..) dus ik kan zelf even kijken straks. Bij een eend zijn filet en poten ongeveer dezelfde kleur, bij een kip ook. Tenzij ie ouder is, of een hele actieve haan ofzo.

Nou ja, erg goed kunnen eten van die poot. Ik had hem dus opgedeeld, er ligt nu nog een stuk in de koelkast voor morgen. Mooi mals vlees, top!

IMG672236511544807908.JPG

De noodles waren ook wel aardig gelukt. Nog even uitproberen wat een mooi gewicht is om te gaan koken voor 1 maaltje, zowel in verse als in gedroogde vorm. Maar ik noteer alles, dus dat komt goed. En ze waren boterzacht. Wat op zich lekker is, maar iets steviger mag wel. Ik had ze amper gekookt, dus de volgende keer alleen even kokend water er op? Nou ja, nog leuk wat uit te proberen!

Oh en ik kon geen Turkse raket plukken, wel zeebietjes en eeuwig moes en rode zuring en zwartmoeskervel.

IMG672359471544807910.JPG

Ja ziet er gewoon wanstaltig lekker uit, he Jootje!

Ze heeft ook nog dikke slierten gemaakt, zag ik. In het pasta-topic dat we blijken te hebben hiero op t forum.

Leuk weer hoor

pasta-maken-t630-170.html

Ben stinkend jaloers natuurlijk op je machine hiero. Hahahah.

Nee joh. Doe je goed!

Tof ook van die poot.

Jullie pootjes waren ook echt verrukkelijk.

Had ze aangebraden met wat zout en kerrie, dan 20 min smoren in btje bouillon, tot die bijna is drooggekookt, en dan wat gembersiroop erdoorheen mengen. Werd een prachtig glaceerlaagje. Voelde me net een chef

Zo lekker, was op voor we er een foto van konden maken

wees bevriend met kleine dingen

Wat voor een machientje heb je nu Jorieke? Ga je de pasta drogen en zo ja hoe?

Ik heb de hertenbouten gebraden in de oven vanmiddag..gewikkeld in dat buikvlies waar ik het eerder over had en met heel veel Provençaalse kruiden. 3 grote porties vacuüm ingevroren en de rest vanavond op gesmikkeld met de rest van de rattes van Angela.

En nu kreeg ik vanmiddag weer een deel vd slacht van de buren, dit keer de lever van een koe. Toch maar ingevroren want morgen staat er vis op het menu.

We verhuren ons voorhuisje https://www.airbnb.com/h/backtothesixties meer weten?  vraag informatie via pb.

Appelvrouw: Ik heb deze:

IMG672816341544976609.JPGIMG672950131544976614.JPG

En ja ik ga drogen, op een theedoek in de woonkamer. Was vrij snel droog, zeker na wat omscheppen steeds. Van de week ga ik nog eens wat verschillende dingen/recepten proberen. o.a. een snel recept van Jamie Oliver, waar het in het pasta-maken-topic ook over gaat. En een gevulde soort. Lekkerrrrr.

Hier post ik t.z.t. meer: pasta-maken-t630.html

Vanavond eten we een soepje uit de vriezer, gekregen van Charly. En wat brood er bij, van de speltbakker uit Silvolde.

M, lekkere dingen allemaal hierboven. Dol op kalkoen en eend. En hert. En... nou. Ook dol op Runderstoofvlees met eigen wortel en knolselderij en kruiderij. Het ruikt zo heerlijk dat ik niet kan wachten tot het eten!

Uit de oven aardappelgratin en rode kool met de laatste appel en peer. De appel ging overigens in de kinderen. De peer ging wel in de pan. Ze zijn al maanden oud, (laatste week okt) maar niks mis mee. Heb natuurlijk zelf ook nog even een hapje geproefd, lekker! Die peer woog bijna 700 gr en was niet eens de grootste.

2e8b501a4f75cba153d0abaa1b9f06b3.jpg

b2d5e0d5dc498e228e253f9b4fb3f61f.jpge0f78adca654d8830d44f71e16172081.jpg

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image

O ik krijg al weer honger van de foto`s, dat ziet er lekker uit. Wij aten met parmezan en peterseliecrumble gegratineerde kabeljauw met asperges( uit de vriezer) en een heerlijke rode kool salade met een sausje van o.a. citroen, gembersiroop en sojasaus.

Jorieke dank je, heb je dat ding nieuw gekocht? Zojuist vol bewondering gekeken naar een presentatiefilmpje van dit apparaat..verleidelijk!

Nog steeds sla uit de tuin, St. Antoine natuurlijk, de Lorrainse voor- en najaarsbatavia. Ik deed er geroosterde paprika uit de pot bij en moest denken aan die inmaakpotten die ik van Mellie zag vol met die paprika, wat een weelde.

Verder een jachtschotel van restjes aardappel, rode kool met appeltjes en hert.

Had zo graag mijn grote pompoen in kolen gegooid om deze te vullen met vis en aardappels etc

MAAARRR helaas is er een scheur/schimmelplek ontstaan. Het stukje weg gesneden en na wat uurtjes hakken en beulen heeft de sapmachine er een mooi soepje van gemaakt. Ruime 10liter en een flinke emmer pulp voor de beesjes.

Nog 1 kleine pompoen voor een later tijdstip

You can bury a lot of troubles by digging in the dirt

Table acer uit de oven met boter suiker zout en peep. Ik vond het maar zozo. Konijnensoep met witte bonen en tomaten beviel me veel beter!

Kruidenv wat bedoel je met "in de kolen gegooid"?

Letterlijk zoals het er staat.

Zelfde manier als je aardappels poft. Het is ook makkelijker omdat die grote jongens niet in een standaard oven passen.

Leuk voor een feestje

Je pakt een grote pompoen en maak alleen een gat als deksel. Zaden eruit. Vullen met lekkers deksel erop en dan de kolen in.

You can bury a lot of troubles by digging in the dirt

Ok, in de kolen gooien is voor mij een nw manier kan koken

Vandaag een kalkoen van 5 kilo gebraden die 50 meter verderop opgegroeid is, lekker duurzaam . De vulling met o.a. verse Veldvarkensworst, brood en uit eigen tuin flink salie en drie grote appels. En maar weer pompoensoep.

Pompoensoep met veel uit eigen tuin:

Een kwart muskaatpompoen

Een zooi sjalotten

Een bol knoflook

Veel kruiden en pepers

Een restje aardappels en spruitjes.

Verder nog wat stukken zalm straks er door.

Het wordt een flinke soeppan vol.

Er bij : een (deels) roggenbrood ( als die lukt) met humus.

Gisteren restje rode koop uit de oven met 2 sinaasappels. Leek me heel lekker en dat klopte.

Vandaag pasta met eigen saus. Veel olijven en kappertjes en artisjok erbij. Was echt heerlijk. De volgende x pasta wordt met eigen kaas erbij wat ik je brom

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...