Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Gezocht: alles wat lijkt op, ruikt en smaakt als koriander


Aanbevolen berichten

Hier staat dat ze een stratificatie nodig hebben en het lichtkiemers zijn:

 

NOTE: One of the challenges in growing Perilla is to handle the seed germination issue. Perilla seeds have dormant characteristics and seeds will not germinate during this period. The dormant period can begin any time just after the fresh seeds harvested and may end, unpredictably, in 1-2 years. Seeds will have good germination after this dormant period finished. Therefore many experienced farmers prefer to use post-dormant old seeds than pre-dormant fresh seeds in planting. It has been reported that the dormant period can be broken and shorten if seeds kept in a low temperature, 35-45 F, for at least 1-3 months. Therefore it is suggested to seal seeds in a bag and store it in a refrigerator (not freezer) if not to be planting soon.

 

Seeds require light to germinate and should be covered only with a very thin layer of soil when sowing, but keep soil moist during the germination. For obtining better and more uniform germination, it is suggested to soak seeds overnight before sowing.

 

http://www.evergreenseeds.com/perjapshis.html

 

Geen idee of dat klopt.

 

Ik ga ze binnenkort zelf zaaien. Een deel buiten in een fles (winterzaai) en een deel binnen.

Ik heb ze ooit in het najaar gezaaid omdat dat volgens een blog ideaal was (dan hebben ze enkele maanden kou gehad) maar er kwam niks op. Wellicht was alles al opgegeten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, dat verandert de zaak. Ik denk dat ik ze maar een maandje in de koelkast leg en eind april een tweede zaaipoging doe. Bedankt voor de aanvullende info!

 

En @Ann123, wat bedoel je met zaaien in een fles? Ik stel me er zo'n ouderwetse melkfles bij voor, maar zie even niet hoe dat het geheel makkelijker maakt.

Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Winterzaaien (winter sowing) gaat zo: je zaait in een grote plastic fles/container zonder dop (zo kan er regen in) en met drainagegaten. Je zaait in de winter en de zaden kiemen pas wanneer het warmer wordt. Ze groeien in een beschutte plek (een mini kasje), warmer, zonder wind en (hopelijk) zonder slakken. Ideaal voor zaden die stratificatie nodig hebben. En je hoeft ze niet af te harden. Scheelt weer moeite. En scheelt plaats in huis op je vensterbank.

Er bestaat al een draadje over winterzaaien hier op het forum.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Geloof het of niet, maar mijn tweede zaaironde (met best VEUL zaden) heeft nu twee hele tere zaailingen opgeleverd. Ik ga nu hard mijn best doen om deze twee zaailingen uit te laten groeien tot volwassen plantjes. En voor de zekerheid ligt de derde zaaironde nog in de koelkast voor een kouderegime, te zaaien ergens eind april.

 

Het gaat me lukken die perilla, zowaar ik spitskool heet.

Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hi Bit,

 

Dit is mijn eigen topic. Ik dacht dat een update daarbij wel kon. Ik heb niet goed een idee wat gangbaar is, maar is er ergens een overzicht met forumregels? (Ik kan het zo snel niet vinden.) Dan weet ik wat beter wat wel en niet kan.

Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 11 maanden later ...
  • 3 weeks later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...