Ugor Posted March 14, 2018 Share Posted March 14, 2018 De oude bloemen wil ik gaan verwijderen uit de hortensia's, zodat de nieuwe knoppen alle ruimte hebben om te gaan groeien. Nu vroeg ik mij dus het volgende af; als de eerste knop die ik tegen kom vanaf de uitgebloeide bloem een heel stuk naar beneden zit, is het dan aan te raden hem daar te knippen? Want anders zit er een heel stuk kaal hout zonder knoppen boven. Ik heb een foto toegevoegd om mijn vraag te verduidelijken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted March 14, 2018 Share Posted March 14, 2018 Jammer dat je nou net de foto wat dichtbij hebt genomen , maar ik denk te zien dat dit een Hydrangea paniculata soortje is, een pluimhortensia dus. Die kun je zo diep snoeien als je wil, tot net boven de grond dus. De pluimhortensia bloeit aan het hout wat dit jaar groeit, je kunt dus snoeien zoals je wilt, je hebt altijd bloemen.Die soort : hoe dieper je snoeit hoe groter ( maar ook zwaarder ) de bloemen. Je kunt ook hoger snoeien, op de knoppen die je ziet, dan heb je van de zomer meer bloemen, maar kleiner, maar valt de struik met de regen niet zo erg uit elkaar door het gewicht. Is het toch een Hydrangea macrophylla : Bolhortensia, boeren hortensia, dan kun je snoeien stukje boven de dikke knoppen die nu zichtbaar zijn. De echt dikke knoppen zijn komend seizoen bloeibaar ( die bloemen zijn al in aanleg aanwezig, daarom dik ) . Snoei je daaronder, dan snoei je de bloemen in potentie dus weg. Voor beide soorten geldt nu : beter volgende week na de vorst doen. Hortensia kan heel wat vorst hebben hoor, maar het hout / de wonden , zijn van binnen heel zacht ( merg ) en daar kan de struik op invriezen tot aan de knoppen, en dan raak je die wellicht kwijt. Of een beste lengte van het oude hout erboven er aan laten, dat helpt ook. Wat echt oud hout tot diep aan de grond weghalen is altijd handig, dat verjongt de struik. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ugor Posted March 15, 2018 Author Share Posted March 15, 2018 Dankje Bit voor je uitgebreide uitleg. Het zijn denk ik de tweede die je noemt, de boeren hortensia. Als ik het goed begrijp kan ik straks na de vorst de takken wegknippen tot aan de eerste knoppen, ook wanneer de eerste knoppen pas een aantal vertakkingen naar beneden zitten? Ik bedoel, dat je dan soms best een groter stuk wegknipt dan alleen de oude bloem? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted March 15, 2018 Share Posted March 15, 2018 Ja, dat sowieso. Kan voor beide soorten, doe je niks fout en heb je hoe dan ook bloemen. Alleen, betweter als ik ben, denk ik echt dat het om de 1e soort gaat, de paniculata, of pluimhortensia ( niet altijd in conische bloemvorm, die heb je ook bol ) Denk ik te zien aan : de takken , het hout dus, typisch zo droog en grijsbruin. Vorm knoppen ( spitser ) en maat knoppen. Verder veel dood ingedroogd dun hout, heel bleek. en sowieso de maat van dat hout.Enige wat ik een beetje a-typisch vind, is dat het zulke bossen zijn, zonder uitlopers wat verder van de struik af, wat echt heel typisch is voor de paniculata. Maar ik schat zo in, dat je deze struiken vrij recent hierheen overgezet hebt ? Dan kan dat wel kloppen.Zit sowieso veeel oud / dood hout tussen hoor. Welke van de 2 soorten het ook is, de hele bossen wat uitdunnen ( bij de grond wegknippen een deel van alles wat je ziet ) doet de struiken alleen maar goed.klein handje koemestkorrels er bij kan ook geen kwaad. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts