Jump to content

brood bakken

Essie28
 Share

Recommended Posts

Mijn broodbakmachine is pas kapot gegaan maar ik heb nog wel wat van dat bijna kant en klare meel van de molen liggen. Er zit al gist bij. Ik hoef hier normaal alleen nog water, olie en suiker bij te doen. Kan ik dit nou ook zelf kneden en in de oven bakken? Zo ja hoe doe ik dit dan? Hoelang rijzen,hoelang in de oven en op welke temp?

Probeer het de eerste keer met 5 % minder water, een broodbakmachine kan net iets meer water verwerken dan je met de hand kan.

Een mening is altijd vrijblijvend,

soms aantrekkelijk,

soms verwerpelijk,

verstandig of dwaas,

men aanvaardt haar, of aanvaardt haar niet.

Je kunt het als een standaard brood recept behandelen. mixen, kneden, rijzen, vormgeven, rijzen, bakken

Bakken op zo'n 200 a 220 graden. Rijzen moet tot het deeg verdubbeld is.

Welke tijden hou ik aan dan met rijzen en bakken?

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image
Ik heb geen broodvorm. Kan ik het dan het beste op het rooster plaatsen met bakpapier of op een bakplaat met bakpapier?

Heb je misschien een cakevorm? Of een dichte appeltaartvorm? daar kan het ook in.

We verhuren ons voorhuisje https://www.airbnb.com/h/backtothesixties meer weten?  vraag informatie via pb.

Waar de mol is is er hoop!

Ik wilde net gaan starten maar kom erachter dat in de papieren zak van het meel ook beestjes zitten want ik zag kleine (soort van) spinnewebjes maar dan met meel erdoor wat vastkleeft aan het papier. Terwijl het nu juist een mooi moment is want het zonnetje schijnt. Bah. Balen.

Oké nieuwe poging. Ik ben net snel naar de molen gereden en heb nieuw meel gehaald. Ik moet vandaag gewoon brood bakken Het staat nu op de vensterbank in een kom te rijzen. Helaas is de zon bijna weg daar maar hier binnen is het zo wie zo al 24 graden dus komt vast goed. Ik ben benieuwd.

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image

Vreemd ik krijg een melding dat er een nieuw bericht is geplaatst en dat ik die eerst moet lezen voordat ik een nieuw bericht kan plaatsen en toch staat ie er nu twee keer in.

Ik ben er dus maar eentje aan het bakken hoor

Hier is t eindelijk droog getrokken en de zon gaan schijnen. Was al bijna vergeten hoe t er uit zag

Zometeen ook maar een kom met deeg gaan maken en in t zonnetje zetten. Vandaag weer pizza dag. Ik liep zelfs met de gedachte om s wat extra deeg te maken voor een zelfgebakken brood.

Woensdag had ik voor broerlief & collega's (die om de hoek aan t werk waren) een mega cake gebakken (nee ze kregen niet de hele cake mee!). Was me een flinke jongen omdat ik de cakemeel voor 2 cakes in een broodvorm heb gebakken. Ach gesmaakt heeft t iig wel!

Vriend vind t ook wel een strak plan om extra deeg te fabriceren voor brood. Ook wel liefhebber van een 'no standard' brood.

Good things come in small packages

Hoe maak je je deeg voor de pizza's? Lijkt me ook wel eens leuk om zelf te doen.

Mijn kom staat nu buiten in mijn kasje in het zonnetje. Het is daar nu zo'n 30 graden in. Ben benieuwd of dat wel werkt zo.

Wij zijn ook echt alledrie gek op zelf gebakken brood. Omdat mijn machine kapot is en ik maar niet kan kiezen welke nieuwe ik wil kopen heb ik al een tijdje gewoon bij de AH brood gehaald. Ik vind het maar niks. Nu dus even zo uitproberen

Net zoals brooddeeg

Gebruik bloem, snufje zout, snufje suiker, gist, paar lepels olijfolie en warm water. Balletje kneden en in de kom onder een warme vochtige theedoek zetten tot t is gerezen. Is net zo simpel als t klinkt. Je kan er ook nog wat kruiden aan toevoegen om t 'Italiaanser' te doen smaken.

Essie, kijk bij mijn reactie "zelf broodbakken moeilijk?". In het recept voor het brood gebruik je voor vetstof olijfolie. Meer verschil is er niet om een neutraal lekkere deegbodem te verkrijgen. Let wel : bakken zo heet mogelijk en proberen de grill tegelijk te gebruiken. In principe moet die pizza in drie minuten gebakken zijn.

Een gewone elektro-oven wordt eigenlijk niet warm genoeg. Om die reden, als wij niet buitenbakken in de houtoven (zie Pizza-oven, kostprijs bijna niks....", heb ik online een paar jaar geleden een pizza oventje gekocht in Nederland (! in België kennen ze dat blijkbaar niet). Er zijn verschillende modellen, vergelijkbaar met een wafelijzer, maar dan rond. Hier is de link. Misschien zijn er wel winkels in de buurt bij jou die het spul verkopen. En het is echt niet duur, mijn zoon heeft twee weken geleden, hier op de rommelmarkt hetzelfde toestel kunnen op de kop tikken voor 10 euro (!).

http://www.ovenxpress.com/about_us.html

Zo hier de foto van mijn eerste brood uit de oven. Heel wat beginnersfouten gemaakt maar hij ziet er mooi uit. Jammer dat ie er te lang (erg harde korst) in heeft gelegen maar hij is in ieder geval niet zwart.

577_180706b3e98b059243b678c9411a63d4.jpg

Essie, kijk bij mijn reactie "zelf broodbakken moeilijk?". In het recept voor het brood gebruik je voor vetstof olijfolie. Meer verschil is er niet om een neutraal lekkere deegbodem te verkrijgen. Let wel : bakken zo heet mogelijk en proberen de grill tegelijk te gebruiken. In principe moet die pizza in drie minuten gebakken zijn.

Een gewone elektro-oven wordt eigenlijk niet warm genoeg. Om die reden, als wij niet buitenbakken in de houtoven (zie Pizza-oven, kostprijs bijna niks....", heb ik online een paar jaar geleden een pizza oventje gekocht in Nederland (! in België kennen ze dat blijkbaar niet). Er zijn verschillende modellen, vergelijkbaar met een wafelijzer, maar dan rond. Hier is de link. Misschien zijn er wel winkels in de buurt bij jou die het spul verkopen. En het is echt niet duur, mijn zoon heeft twee weken geleden, hier op de rommelmarkt hetzelfde toestel kunnen op de kop tikken voor 10 euro (!).

http://www.ovenxpress.com/about_us.html

Bedankt voor de info! Ik ga vanavond rustig alles eens lezen. Nu eerst van het zonnetje genieten zolang hij er nog is.

Dat brood ziet er lekker uit hoor Es. Ach een beetje harde korst word toch wel iets zachter als t ff staat. Lekker met wat kruidenboter en dan smullen

Dat pizza apparaat lijkt mij best wel veel stroom te gebruiken. En nieuw zullen ze denk ik wel wat kosten. Tegenwoordig maken ze van elk (niet)respecterend wel zo'n ding. Het schijnt hier weer een nieuwe rage te zijn tijdens de feestdagen. Ik gooi ze nog in de oven en dan wel 3 tegelijk. Vandaag geen mee-eters dus maken we er 2 en bakken we van t restant een klein broodje. Lekker voor vanavond bij de buis.

Ja het smaakt best lekker hoor met roomboter:) heb ik al geprobeerd!

Nee ik ga pizza gewoon in de oven doen. We eten het daar te weinig voor. Ik heb pas al een mooie mixer gekregen van Kenwood. Ik heb geen plek meer voor meer apparaten.

Broodje ziet er lekker uit !! In wat voor oven(tje) bak je en hoe warm en hoe lang ?? Een gewone inbouwoven is ook al vlug 2000 Watt hoor, en zo'n pizza oventje amper 1200 W. Kost rond de 80 euro. Misschien voor Kerstmis onder de boom

Ik heb idd een inbouw oven maar maak maar een of twee keer per jaar pizza dus voor ons niet de moeite waard om weer een apparaat te kopen. Hoe mooi en handig hij ook is. Ik heb er gewoonweg geen plek meer voor.