Jump to content

brood bakken

Essie28
 Share

Recommended Posts

Dat is een mooi goedkoop idee. En doordat die steen de warmte langer vasthoud word niet alleen t brood lekker luchtig maar ik denk ook dat t veel energie scheelt en dat de oven ook iets eerder uit kan.

Good things come in small packages

Gelukt??

Nou het gaat toch nog niet helemaal naar mijn zin vind ik. Ik heb het de laatste keer in een cake vorm gedaan en op zich wel gelukt hoor, maar ik vind het van binnen nog wat te klef. Wel lekker hoor, maar gewoon nog niet helemaal zoals ik het zou willen. Ik zou het graag wat luchtiger zien. Misschien dat ik het wat langer moet laten rijzen de eerste keer. Dat ben ik nu aan het proberen. Kan het ook nog zijn dat ik in een verkeerde kom laat rijzen? Ik heb gewoon de metalen/ijzeren (weet niet wat voor spul het precies is) kom van mijn kenwood mixer waar ik na het mixen een natte theedoek over leg. De kom staat nu weer in het zonnetje op de vensterbank.

Waar ik ook mee zit is dat na ongeveer tien minuten kneden in mijn mixer het nog steeds aan mijn handen plakt als ik het in de andere vorm overdoe. Ik las ergens dat het pas goed is als het niet meer aan je handen plakt. Het probleem is alleen dat na ongeveer tien minuten kneden in mijn kenwood het gewoon los van de kom is en aan de kneedhaak plakt. En dus niet verder kneed.

Hebben jullie nog tips?

Ik heb idd een inbouw oven maar maak maar een of twee keer per jaar pizza dus voor ons niet de moeite waard om weer een apparaat te kopen. Hoe mooi en handig hij ook is. Ik heb er gewoonweg geen plek meer voor.

Misschien een losse pizzasteen? DHZ voorbeeldje: http://makaja.nl/blog/2009/04/vloerbrood-pizzasteen.html

Dit vind ik wel een grappig idee. Heeft iemand van jullie hier ervaring mee? Ik heb alleen geen slijp machine dus lastig om dan een steen kleiner te maken. Ook vind ik het lastig omdat ik niet zeker weet of ik wel de goede steen ervoor zou kopen.

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image

Essie, ik heb dat ook ooit geprobeerd een steen in m'n oven leggen.... Maakt niks uit hoor, je brood of pizza smaakt er echt niet naar èn... het is waar dat na het beëindigen van de baktijd de steen nog geruime tijd warmte afgeeft, maar vermits uw baktijd dan verstreken is, ligt die steen daar alleen in die oven... Komt er nog bij, bij het opwarmen van de oven moet ook die steen opgewarmd worden, uw brood blijft dus langer op een koude vloer liggen dan wanneer je op een ijzeren bakplaat bakt. Tenzij natuurlijk dat je eerst de oven opwarmt en dan het brood erin steekt... in alle geval heb je dan ook extra energie nodig om die steen op temperatuur te krijgen. Ik zou zeggen... fabeltjes.... Een houtoven heeft van nature een stenen vloer omdat men NA het stoken en verwijderen van het vuur maar eerst begon brood te bakken en de vloer moest warm blijven. In een elektro-oven ligt dat wel anders....

Als uw deeg in de Kenwood te nat is, gewoon witte bloem bijvoegen tot het deeg niet meer plakt... en misschien is de hoeveelheid deeg die je maakt te weinig om constant rondgekneed te worden... Hadden wij ook toen we nog de Kenwood gebruikten... dan zit er niks op van meer deeg te maken.... Maar probeer eerst eens met wat witte bloem bijvoegen..

Rijzen op zonne-energie is ook niet nodig hoor. Zet het deeg IN de koude oven en als het er echt te koud in is, zet die oven dan op gedurende een minuutje, dan terug af en laat het zo rijzen. Of heb je misschien een "rijsfunctie" op die oven (40°) ?

Nieuwe poging. Ik heb het nu nog even na gekneed met wat witte bloem en ik moet zeggen dat het nu een stuk minder plakt. Het heeft veel langer staan rijzen en is nu wel twee keer zo groot geworden. Jammer alleen dat als je het dan weer in vorm maakt het dan weer inzakt. Het staat nu in de oven nog op 40 graden te rijzen. De laatste keer was het echt mislukt helaas. Het was veels te klef om te kunnen eten. Mijn zoontje vond het niet erg want die had eindelijk eens iets over om aan de eendjes te voeren,haha. Normaal gaat alles op. Ik vind het nog wel lastig om in te schatten hoelang ik het nog in de oven moet doen als ik het in de oven al laat rijzen en dan gelijk bak. In plaats van buiten de oven de laten rijzen en gelijk in een voorverwarmde oven te laten bakken. Maar goed oefening baart kunst denken we dan maar

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image
  • 10 years later...
Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...