RobN Posted April 19, 2018 Share Posted April 19, 2018 (edited) Ik heb pas tuinbonen uitgepoot en door de droogte had mijn kleigrond al scheuren. Vanavond water gegeven.Ik zag dat de gemeente gras had gemaaid, ik heb wat plukken gras meegenomen en bij 1 rij eromheen gelegd.Maar is dit niet al te vroeg, ivm bodemwarmte?Mijn idee was dat dat voor tuinbonen minder boeit? Edited April 19, 2018 by Guest Quote Onkruidmanager 1.0 Link to comment Share on other sites More sharing options...
roeier Posted April 19, 2018 Share Posted April 19, 2018 Een duidelijk advies heb ik niet, maar ik heb in elk geval hetzelfde gedaan bij de rabarber. Ik wed dat er weer geen drup gaat vallen tot ergens in Juni, en dat de droogte probleem nr. 1 is.Vorig jaar speelden de weersvoorspellers kwistig met regensymbooltjes in deze tijd en kregen we niets. Ik ben al weer rustig begonnen de was buiten te hangen als ze bakken met water voorspellen, want ik weet dat het er toch niet van komt. Brrr... Nederland is gewoon een land met een regenseizoen en een droogteseizoen!!!Bonen kunnen op zich redelijk tegen droogte, maar dan is het een voordeel als je ze in de volle grond hebt gezaaid, dan sturen ze direct een wortel diep naar beneden, daar zal het echt nog vochtig zijn. Misschien heb je ze ook zo gezaaid; je woord 'uitgepoot' klinkt als 'uitgeplant' maar ik vermoed dat je hebt gezaaid. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pippi Posted April 19, 2018 Share Posted April 19, 2018 Ik mulch dit jaar alleen met compost a la Dowding, maar had ik geen compost, dan zou ik ook zeker wat plantenresten rond de tuinbonen en andere groente leggen. En ook op de rest van je grond. Blote grond is dooie grond. Zodra er iets van al dan niet verteerd organisch materiaal op je grond ligt, beschermt dat je grond tegen weersinvloeden, en is het voedsel voor je bodemleven. En dat hele idee van 'de bodem opwarmen', daar geloof ik niet in. Zaden ontkiemen gewoon als de tijd rijp is, en uitgeplante zaailingen schrikken even als de grond nog kneiterkoud is, maar dat komt ook wel goed. Ik heb hier aardappels een tijdje terug een dag later gepoot dan gepland omdat er ijs in de grond zat, en ik er niet doorheen kwam met mijn schepje, volgende dag gepoot in ontdooiende blubber, en ze staan gewoon mooi boven nu hoor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobN Posted April 20, 2018 Author Share Posted April 20, 2018 Ah dat klinkt beter pippi. Ik heb het meeste mulch resten op een bult geharkt, daar waar nu gewassen staan of gezaaid zijn. Dat kan ik later mooi weer gebruiken.De tuinbonen zijn voorgezaaid in pot en uitgepoot / plant, je zat in de goede richting roeier!Ik doe ze ivm de droogte dus wel elke avond even wat water geven. En ik ga de rest ook bedekken met gras, zal wel niet heel veel van overblijven maar beter dan niets. De mulchresten die ik over heb zijn best grof, dat is nog niet zo eenvoudig tussen de kleine plantjes maar die krijgen nog wel een bestemming. Compost heb ik ook nog maar moet nog steeds een deel inwerken dus dat gaat nog niet zo hard. En van de tuinbonen hebben we straks natuurlijk ook weer veel mulch materiaal, daar ben ik nu al blij mee haha. Quote Onkruidmanager 1.0 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted April 20, 2018 Share Posted April 20, 2018 Er is nog een ander aspect, waar ik nu niemand over hoor, waar veel mensen die graag en veel mulchen wel rekening mee houden en dat zijn de voorjaars nachtvorsten. Vooral bij kleinfruitliefhebbers, bessen, aardbeien en dergelijke wordt wel geadviseerd de mulch tijdelijk te verwijderen in de maanden februari, maart, april en dan daarna weer ( vernieuwd ) aan te brengen.Nachtvorsten kunnen een nadelige invloed hebben op de bloei / vruchtzetting en zijn sterker ( de koude is sterker ) bij gemulchte struiken. Bij blote grond slaat de vorst minder toe. Is een oude tuinmannen wijsheid, kun je op googlen, zijn ook topics over hier. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
roeier Posted April 20, 2018 Share Posted April 20, 2018 Ik neem aan dat dat is, Bit, zodat met die al langere dagen de zon meer kans krijgt de aarde op te warmen, en dat die warmte 's nachts ook nog wel een beetje wordt vastgehouden.Bij tuinbonen is het geen groot punt. Ik heb die van mij begin Maart gezaaid, achteraf gezien wat te vroeg, want toen kwam er nog veel vorst, maar die zien er nu uit als die van RobN. Als het erg koud is doen ze er een maandje over om boven te komen, anders gaat het binnen 2 weken.In principe is snelle groei wel beter, dan komt het beter door plagen heen. Ik zal nog wel een zaaironde tuinbonen doen, de laatste zaaironde gaat bij mij tot nog toe het beste. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobN Posted April 20, 2018 Author Share Posted April 20, 2018 maar een goede laag mulch, misschien is gras dan niet goede voorbeeld maar het zij stro. In hele stro stengels zit lucht in, want is deels hol van binnen. Beschermt dat dan niet beter tegen vorst dan geen mulch? @roeier, wanneer zaai jij de laatste in dan? Een 2e zaai later dit jaar? Quote Onkruidmanager 1.0 Link to comment Share on other sites More sharing options...
roeier Posted April 20, 2018 Share Posted April 20, 2018 Tot nog toe heb ik niet later gezaaid dan nu; 2e helft April, maar wat ik probeer uit te vinden is of ik met een later zaaimoment kan voorkomen dat 2 verschillende rassen elkaar gaan bevruchten.Ik gebruik het liefst eigen zaad en zou het liefst zien dat mijn Friese tuinbonenras niet ging kruisen met een Fins tuinbonenras, om maar wat te noemen. Ik zal denk ik wachten tot eind Mei, begin Juni of zo. Ik zie overal afgeraden worden om zo lang te wachten met tuinbonen, maar ik zit wel op de Friese vlakte. Ik heb hier geen zomer zoals de Nederlandse, gemiddeld wordt het hier maar 16ºC hartje zomer, dat zou wel eens prima kunnen uitpakken voor tuinbonen. Ook dingen als sla en spinazie zaaien we hier de hele zomer door, terwijl de normale Nederlandse zaaikalender dat afraadt. In Zutphen zal het warmer zijn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted April 20, 2018 Share Posted April 20, 2018 Vorig jaar nog laat tuinbonen gelegd als experiment.Prachtige hoge planten, maar geen boon er aan. Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts