RobN Posted May 12, 2018 Share Posted May 12, 2018 Ik heb behoorlijke klei, en ook al ietwat compost ingeharkt, vanmiddag bietjes gezaaid.Geultje dicht gemaakt en met water besproeid.Je ziet dan toch snel de grond weer kleiig worden .En met deze temperaturen kan het daarna ook weleens aardewerk worden.Wat is wijsheid om dit te voorkomen? Quote Onkruidmanager 1.0 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorg Posted May 13, 2018 Share Posted May 13, 2018 Zaaigeulen niet met grond dichtmaken maar met potgrond, eventueel bij warm weer jute zak (of ander materiaal) op leggen en nat sproeien (daaronder blijft het vochtig). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted May 13, 2018 Share Posted May 13, 2018 Zelf zou ik me er niet zo druk over maken, zaailingen zijn erg sterk en komen graag boven.Merk je dat ze niet door de klei heen komen? Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted May 13, 2018 Share Posted May 13, 2018 Ik heb daar ook wel last van, in langere droge periodes zeker. Zoals Bit zegt, potgrond gebruiken om de zaaigeul te dichten. Eventueel vliesdoek of jute gebruiken om de grond vochtig te houden en erover heen te sproeien. Bieten komen gemakkelijker boven in klei dan sla is mijn ervaring. Wat ik ook wel eens doe met sla in de warme zomer: de zaden mengen met een paar grote handen potgrond en dat in de geul zaaien. Dan nog afdekken. Quote We verhuren ons voorhuisje https://www.airbnb.com/h/backtothesixties meer weten?  vraag informatie via pb.  Waar de mol is is er hoop! Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobN Posted May 13, 2018 Author Share Posted May 13, 2018 Ok ik was bang dat potgrond te sterk was voor de zaadjes die uitkomen?Van de eerder gezaaide pluksla is bijvoorbeeld de helft niet opgekomen terwijl rucola er wel door heen komt. Quote Onkruidmanager 1.0 Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted May 13, 2018 Share Posted May 13, 2018 Nee in principe kan de potgrond er niets me te maken hebben. Sla is trouwens wel een lichtkiemer... Quote We verhuren ons voorhuisje https://www.airbnb.com/h/backtothesixties meer weten?  vraag informatie via pb.  Waar de mol is is er hoop! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted May 13, 2018 Share Posted May 13, 2018 Jet. Dat was Jorg. Ik ben Bit  Potgrond is juist losser van structuur dan je kleigrond. En ook vooral niet vastdrukken ofzo. Gewoon wat Jorg zegt.Zit je met echt zware klei kan het echt wel een laag beton zijn nu ja, met de droogte en warmte.Ik krijg geen bamboestok meer in de tuin gedrukt op sommige plekken nu.( sla inderdaad nauwelijks / niet afdekken. vliesdoek helpt ook.) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobN Posted May 13, 2018 Author Share Posted May 13, 2018 Bij de sla had ik trouwens met ophoogzand afgedektIk ga aankomende rijtjes met potgrond doen, kan dat met alles? Moet nog wortels, bietjes, snijbiet, sla en diverse bloemen... Quote Onkruidmanager 1.0 Link to comment Share on other sites More sharing options...
pippi Posted May 13, 2018 Share Posted May 13, 2018 Met een dikke laag compost op de grond blijft de klei mooi vochtig en kruimelig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts