Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Aardbei XXL rasnaam?

Fruitige Esther

Recommended Posts

We hebben de eerste aardbeien geplukt,

Maar wat wil het geval, Ze zijn zo enorm groot van een paar planten en dat hebben we niet eerder gehad.

De andere planten zijn rasloos, die komen van heel vroeger bij een oud boertje uit de moestuin met een goede smaak

Zou het kunnen dat deze planten zaailingen zijn?

We hebben er 2 jaar terug een aantal uit de oude tuin mee genomen incl de verpieterende plantjes die we gescheurd en toen herplant.( lees Zaailing )

Welke kenner kan beoordelen op foto of het WEL een bestaand ras is?

De planten die we mee namen hebben vorig jaar en nu een normale grote die iets kleiner als een winkelaardbei is.

De smaak van deze grote aardbeien zijn heerlijk! Zoet, aromatisch en sappig... En zeer groot!

2018052912094568601527594239.jpg

De hand op de foto is een flinke hand voor het idee...

Create your own edible landscape http://www.eetbaargoed.nl (Bijzondere eetbare fruitstruiken e.d.)

Het kunnen meerdere rassen zijn, zelf heb ik veel Korona's staan een mooie zeer lekkere soort.

Het eerste jaar kunnen stekken bijzonder grote vruchten geven, denk aan een kindervuist.

Rijp ( donker rood) geplukt een delicatesse.

Het jaar daar op geven ze meer maar kleinere vruchten.

Aardbeien houden van verhuizen, ik stek ze ieder jaar en ruim ze na twee jaar, bij mooie planten soms naar drie jaar.

Ga je hier overheen?

Ik heb geen aardbeien in potten.

Een keer geprobeerd maar mij te veel werk.

In de volle grond worden ze superzoet, maar alleen bij dit weer.

Als het niet zonnig en warm is proef ik al smaakverschil…….

Niet dat ze vies zijn, maar minder zoet.

Misschien heeft een balkon of pottentuinder een passend antwoord.

Mijn korona's worden ook zo groot en zijn erg zoet. Tenminste, de eerste vruchten zijn zo groot, nadien normaal formaat. En het tweede jaar geven mijn planten niet meer zo'n grote vruchten.

Hier staan ze in potten.

Mijn Elsanta's gaven dergelijke grote aardbeien. Ik zet ze niet meer. Ze zijn lekker als ze volledig rijp zijn, maar het duurt lang voor het zover is. Intussen is het deel dat eerst rijp is (de bovenkant) vaak al aangevreten door de slakken. Rassen met kleinere aardbeien rijpen sneller en uniformer af en hebben daar minder last van. Hier dan toch.

Maxim geeft ook zulke grote aardbeien.....geven hier elk jaar een super oogst.

Sommige mensen vinden ze absoluut niet lekker, maar ik vind ze wel lekker. Ik houd wel van een zuurtje......super rijpe frau Miezes vind ik weer veel te zoet.....tja. Smaak he?