Fruitige Esther Posted May 29, 2018 Share Posted May 29, 2018 We hebben de eerste aardbeien geplukt, Maar wat wil het geval, Ze zijn zo enorm groot van een paar planten en dat hebben we niet eerder gehad.De andere planten zijn rasloos, die komen van heel vroeger bij een oud boertje uit de moestuin met een goede smaakZou het kunnen dat deze planten zaailingen zijn? We hebben er 2 jaar terug een aantal uit de oude tuin mee genomen incl de verpieterende plantjes die we gescheurd en toen herplant.( lees Zaailing ) Welke kenner kan beoordelen op foto of het WEL een bestaand ras is? De planten die we mee namen hebben vorig jaar en nu een normale grote die iets kleiner als een winkelaardbei is. De smaak van deze grote aardbeien zijn heerlijk! Zoet, aromatisch en sappig... En zeer groot! De hand op de foto is een flinke hand voor het idee... Quote Create your own edible landscape http://www.eetbaargoed.nl (Bijzondere eetbare fruitstruiken e.d.) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted May 29, 2018 Share Posted May 29, 2018 Het kunnen meerdere rassen zijn, zelf heb ik veel Korona's staan een mooie zeer lekkere soort.Het eerste jaar kunnen stekken bijzonder grote vruchten geven, denk aan een kindervuist.Rijp ( donker rood) geplukt een delicatesse.Het jaar daar op geven ze meer maar kleinere vruchten. Aardbeien houden van verhuizen, ik stek ze ieder jaar en ruim ze na twee jaar, bij mooie planten soms naar drie jaar. Ga je hier overheen? Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
donaldk Posted May 29, 2018 Share Posted May 29, 2018 Volgens Aarbeiplantje.nl zijn die Korona's erg zoet, maar ik lees niets over geschiktheid voor pot. Moeten ze voor de volle smaak in de volle grond? Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted May 29, 2018 Share Posted May 29, 2018 Ik heb geen aardbeien in potten. Een keer geprobeerd maar mij te veel werk. In de volle grond worden ze superzoet, maar alleen bij dit weer.Als het niet zonnig en warm is proef ik al smaakverschil…….Niet dat ze vies zijn, maar minder zoet. Misschien heeft een balkon of pottentuinder een passend antwoord. Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ann123 Posted May 30, 2018 Share Posted May 30, 2018 Mijn korona's worden ook zo groot en zijn erg zoet. Tenminste, de eerste vruchten zijn zo groot, nadien normaal formaat. En het tweede jaar geven mijn planten niet meer zo'n grote vruchten. Hier staan ze in potten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Claudia69 Posted May 30, 2018 Share Posted May 30, 2018 Mijn Elsanta's gaven dergelijke grote aardbeien. Ik zet ze niet meer. Ze zijn lekker als ze volledig rijp zijn, maar het duurt lang voor het zover is. Intussen is het deel dat eerst rijp is (de bovenkant) vaak al aangevreten door de slakken. Rassen met kleinere aardbeien rijpen sneller en uniformer af en hebben daar minder last van. Hier dan toch. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ciska Posted May 31, 2018 Share Posted May 31, 2018 Maxim geeft ook zulke grote aardbeien.....geven hier elk jaar een super oogst. Sommige mensen vinden ze absoluut niet lekker, maar ik vind ze wel lekker. Ik houd wel van een zuurtje......super rijpe frau Miezes vind ik weer veel te zoet.....tja. Smaak he? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts