Jump to content

Aardappels-witte stipjes.

jootje

Recommended Posts

Hoi,

Was vandaag op de leentuin, en heb wat aardappels gerooid. Op een paar daarvan zaten witte stipjes, de stipjes zitten "los" je veegt ze zo weg. Ik denk niet dat het een echte ziekte is ofzo, maar hoewel ik er totaal ( nog) geen verstand van heb, heb ik het idee dat de aardappels er gewoon uit moeten allemaal. Loof is aan het verkleuren en ligt bijna plat. Aardappels zijn joekels, ras was , dacht ik Frieslanders? ( oud ras) Dat is me vertelt door de kennis van wie de tuin is. Iemand enig idee?

601_d5d4c2efd46e9e63bb59dc9a95ae12bc.jpg

Oohh..dan ga ik ze dit weekend maar es rooien! iemand nog een idee hoe het beste te bewaren? In de garage is het zeker nu ( plat dak) te warm denk ik, kelderkast dan maar? Benieuwd wat er aan oogst van die paar planten afkomt!

Heeft iemand een idee ? Had al wat gegoogled maar werd niet echt wijzer. Het zijn late aardappelen, Texla. Loof begon wat af te sterven, goed voorgekiemd en vrij vroeg gezet. De opbrengst vond ik heel goed. Ik heb vanavond 2 planten ter controle geoogst en vond de witte stippen. Misschien heeft het wat te maken met de hevige regenval afgelopen dagen ?

resized_175_ff2a48d583154752a6e5a97240551165.jpg

resized_175_f48e11fb6437fdc2d395a5e31a4e3799.jpg

People who say it can't be done should not interrupt those who are doing it !

Opgezwollen lenticellen

Wanneer aardappelen lang in zeer vochtige grond liggen, ziet men op de schil vaak witte puntjes; dat zijn opgezwollen lenticellen.

Schadebeeld

Lenticellen zijn kleine openingen in de schil waar gasuitwisseling plaatsvindt. Bij een jonge knol zijn de cellen rond deze openingen niet of weinig verkurkt; met het ouder worden van de knol verkurken de cellen meer en meer. In zeer vochtige grond zwellen de lenticellen van de jonge knol gemakkelijk op en worden op de schil zichtbaar als kleine witte wratjes (1). De lenticellen staan dan wijd open. Droogt de knol later op dan drogen ook deze wratjes op en vallen af. Bij rijpe knollen waarvan de schil goed is afgehard, zal men minder vaak opgezwollen lenticellen aantreffen. Op zichzelf hebben opgezwollen lenticellen geen betekenis, maar de open lenticellen vormen wel een ideale invalspoort voor schimmels en bacteriën. Daarom zijn ze vaak een voorbode van natrot of andere vormen van knolrot.

Voorkomen/bestrijden

Zorg voor een goede ontwatering en een goede structuur van de grond.

(Bron: agris.be en Aardappelziektenboek, Aardappelwereld BV - D.E. van der Zaag)

Engels

Swollen Lenticels

Lenticels are the small specks on the surface of the tubers. These specks are organs used by the plant to "breathe." When potatoes are subjected to soils that are saturated with water, the lenticels may swell as their function is impeded by the water. Swollen lenticels may appear as white bumps on the potato surface. This condition may reduce the storability of the potato by increasing susceptibility to soft rot.

Enlarged lenticels

Lenticels are openings (ruptured stomates from tuber skin expansion) on the potato that allow for air exchange. They can become enlarged when exposed to waterlogged soils or prolonged wet conditions. Enlarged lenticels look like small, white bumps on the surface of the tuber.

Cause:

Oxygen availability drops in saturated soils or when tuber surfaces remain wet for extended periods of time in storage; in response, lenticels open and become enlarged. This disorder is not merely superficial, as it increases susceptibility to the entry of disease organisms, especially soft rot.

Mooi, weten we ook weer wat dat is. Op de frieslanders was het ook zichtbaar. Ik laat de aardappels nog even zitten, zo lang het nog kan, bovendien zal zal het toch ook niet meer lang duren voordat phytophthora toe slaat.