Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Rupsenplaag

Tanja65

Recommended Posts

Al doende leert men. Ik had dit jaar voor het eerst koolsoorten in mijn bakken geplant. En een net er over. Vlak voor de vakantie net er af gehaald omdat ik in de veronderstelling leefde dat de tijd voor eitjes van vlinders voorbij was. Fout gedacht!!!. Nauwelijks twee weken verder, de plantjes braaf voorzien van water door onze zoon, en ik kom thuis en van mijn moestuin is nauwelijks iets over. De helft van de plantjes heeft het ondanks het water geven toch niet overleefd in de hitte. En van de rest is het overgrote deel opgegeten, en voor de rest bedekt met RUPSEN. Oneindig veel. En nog lawines eitjes in de bladaanzetten. ook de paar radijsjes die ik had laten staan om zaad te schieten, lijken vooral rupsen te hebben geschoten. Enfin, zo niet dus. Het enige dat nog wel staat, zijn mijn tomaten (kanjers), een enkele paprika en mijn nieuw gezaaide (late) bonen. Het wordt een saai naseizoen...

Volgend jaar een net er overheen tot de kool/broccoli het er af groeit, echt.

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Weet ik natuurlijk ook niet wat voor net je dan gebruikt ? Moet echt vitragefijn zijn he ? Bij netten van grotere maas-wijdte komen de eitjes van de koolwitjes toch nog gewoon op je kolen terecht. Die cirkelen boven je planten en laten hun eitjes vallen.