RobN Posted August 24, 2018 Share Posted August 24, 2018 ik heb 2 hele grote rode aalbessen gekregen, ik heb ze zo in de tuin gezet en veel water gegeven. Vandaag wil ik veel takken wegsnoeien, want de grootste is bijna 1.75 hoog, een enorme struik. Hopelijk slaat deze wel aan in de klei.Iemand zei dat ik 5 takken moest laten staan, moeten deze dan "heel" blijven of mag ik ze nog wel iets inkorten?En er zat hier en daar wat gebold blad, deels gelig/bruinig, mag dit snoeisel op de composthoop of als mulch gebruikt worden elders in de tuin? Quote Onkruidmanager 1.0 Link to comment Share on other sites More sharing options...
AshaiRey Posted August 24, 2018 Share Posted August 24, 2018 Gebold blad komt veelal door bladluis die aan de onderkant heeft lopen zuigen.Is geen probleem dus. Quote Groetjes,Bram Link to comment Share on other sites More sharing options...
oscardevos Posted August 24, 2018 Share Posted August 24, 2018 Terugsnoeien op 5 takken lijkt me een prima optie zodat de struik goed kan aanslaan. De verdamping via de resterende bladeren kan zo wellicht beter door het aangedane wortelstelsel worden gecompenseerd. Toppen van die takken is goed, omdat je dan vorming van zijtakken stimuleert.Je zou met het toppen van de takken ook tot februari/maart kunnen wachten, zodat je niet in een keer veel wonden krijgt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobN Posted August 24, 2018 Author Share Posted August 24, 2018 Tnx, hier ga ik mee bezig. Kan dus gerust enkele dikke takken vrij kort snoeien?En moet ik nu al eventueel meststof toedienen of daar nog ff mee wachten? Quote Onkruidmanager 1.0 Link to comment Share on other sites More sharing options...
oscardevos Posted August 24, 2018 Share Posted August 24, 2018 Aalbessen dragen het best op 2-jarig hout. dus ik zou de sterk verhoute takken wegsnoeien en ja. dat mag gerust diep gebeuren. Ik zou ze nu zeker nog niet gaan bijmesten, laat ze eerst maar even aanslaan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts