Jump to content
Spitskool

Citrus australasica

Recommended Posts

Ik heb een citrus australasica die dit jaar voor het eerst vruchten heeft gegeven. (Yay!)

11299812-F4BB-4C49-AB2D-729725FAA61124101537263230.jpeg

02731D9C-380D-49D2-83FD-9E6C31C3C98119961537263231.jpeg

Weet iemand of je deze plant (citrusvrucht), ‘gewoon’ kunt stekken? En kan ik dan nu stekken?

Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier.

Wauw Spits!

Wat heb je toch weer bijzondere dingen! Het lijken wel de fliebertjes van een granaatappel, maar dan doorzichtig en zonder pitjes.

Ook heel benieuwd naar de smaak. Verder helaas geen antwoord op jouw vraag. Misschien Bit of Yuras?

wees bevriend met kleine dingen

Nog nooit van gehoord, ben ik natuurlijk wat gaan googlen. Zelfde als de andere Citrus. Koel en licht overwinteren etc etc.

Stekken het best in voorjaar ( mei - juni ) nadat de struik weer aan de groei is. Nu kan ook wel, maar wat lastiger. De stek dan wat minder koel de 1e winter door iets aan de groei houden, vooral niet te nat, maar ook niet laten uitdrogen. Eigenlijk gewoon als elke andere Citrus.

Dank Bit! Dan probeer ik er nu toch wat te stekken en de rest doe ik rond mei.

@mastert Ik zet deze citrus in de zomer altijd buiten (tegen een muur op het Zuiden) en in de winter gaat de plant naar binnen. Het duurde wel even voor hij vrucht ging dragen, maar dat was een kwestie van geduld, bleek deze zomer.

@Charly De vrucht is erg lekker. Het is precies dat, een klein granaatappeldingetje, maar dan zonder pitje, met een andere kleur en een fruitige limoensmaak. Als er nog wat over is, neem ik het wel mee naar de MTFD, kan je het granaatappel-bijna-tweelingzusje proeven.

Stekavonturen van de fingerlime whoop whoop! Ik hoop dat het aanslaat! Ben er ook verschrikkelijk nieuwsgierig naar.

Wil iemand die naar de MTFD gaat hier nog een (ongewortelde) stek van?

Oh dat wil ik wel eens proberen, ziet er erg lekker uit!

Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!

d6715637026aafd91b17e5e99cac0ceb.jpg

Ik maakte deze foto on te posten hier en wanneer ik nou eindelijk een fingerlime kon oogsten. Prompt valt er eentje van af. Die is kennelijk rijp. Zó nieuwsgierig!

407b5831468e90f0314865e91f41d98c.jpg

De gezaaide pitjes van @Spitskool komen ook op.

f897b8b445521194013e9f77296b6afe.jpg

Leuk, leuk. Kleine australicaatjes.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geinig hè?! Had er weinig van verwacht. Waren zulke gekke kleine pitjes. Ben benieuwd of ik ze groot kan krijgen.

Hai Dennis,

Je mag best een pitje hoor. Over een paar maanden maar eens kijken hoe het gaat.

Groetjes!

Ja graag, ben dol op tropisch fruit kweken

Ik heb dit jaar helaas geen stekjes. Maar ik kwam wel kleine plantjes tegen van deze citrusvariant in Ranzijn. Off all places. Dus voor wie interesse heeft...

Ik heb vandaag 4 x fingerlime gezaaid.

De laatste 2 finger limes uit hun lijden verlost en weggegooid. Ik moooooiii altijd restjes water bij mijn planten. Nu had ik pure vlierbloesemlimonadesiroop erbij gegoten... was vergeten dat ik limonade aan het maken was. Dus... ja. Stom. Planten afgespoeld, maar een dag later toen ik het me ineens besefte. (Planten houden niet van limonade vrees ik.)

56292fdc48fe4f633b282bcac4653cf6.jpg

De laatste fingerlime vrucht open gesneden op zoek naar zaadjes. Al 1 jaar lang in de koelkast. Was niet knapperig meer, maar wel lekker. Ik vond het eindelijk qua smaak lekkerder, maar qua mondgevoel is die vers knapperiger wat ik lekkerder vind. 4 stuks pit gevonden. Allemaal gezaaid.

86ee675aef063a8d5d9c97ba66526e8e.jpgEn geplant. In verse potgrond die ik heb gesteriliseerd in de magnetron, want heb steeds vieze mini larfjes die ik zie bewegen erin... brrrr. Vies.

Op hoop van zegen, want vind het eigenlijk een heel leuke plant!