Jump to content
Spitskool

Citrus australasica

Recommended Posts

Dank je wel voor de foto's en de informatie!!!

Moest lachen omdat je blijkbaar ook naar de persconferentie van Rutten en de Jonghe keek.  (Vaag op de achtergrond op 2e foto)

Dat stengels bruin worden kan komen doordat de planten niet van droge/warme lucht in de huiskamer houden tijdens de winter en misschien ook omdat de bodem vrij nat lijkt. Naar ik begrepen heb houdt citrus van een vrij droge bodem, die net niet mag uitdrogen omdat er anders wortelrot kan komen.

Grinnik klopt voor het eerste heel herkenbaar stukje foto zo! Heel nl heeft gekeken denk ik
De grond houd ik zo droog mogelijk, minimale watergift. Op de foto ziet de aarde er donker uit, maar is wel flink droog hoor.
  • Like 1

ik heb er ook een vingerlimoen. Ik ben hem voor de 2de keer aan het overwinteren in de met bubbelfolie geïsoleerde serre. Ik heb er wel een elektrisch vuurtje instaan voor als het écht koud zou worden. Maar dat werkt met een thermostaat en zo springt dat vuurtje alleen op als het echt nodig is en wordt de lucht ook niet snel te droog. 
hij verliest wel een deel van zijn blad als het kouder wordt, maar dat komt weer helemaal goed als het warmer wordt. 

9ECEB7B5-6E5A-40C6-8EA7-CA4625E3B2F8.thumb.jpeg.7fb94329d4d74ec7a08ff521d4db40b8.jpeg

• Like 3

ik heb al mijn fingerlimes gewoon buiten staan. in sommige delen van australie kan het ook 5 graden vriezen ik woon momenteel in zeeland op 50 meter van de oosterschelde  en daardoor is het net wat warmer dan pakweg enkele kilometers landinwaarts.

Mijn planten heb ik enkele jaren geleden uit australie zelf laten invoeren onder meer Collette, Byron Sunrise, Crimson Tide, Red Ruby, Wauchope, Yellow, en enkele aangekochte in belgie en nederland. waarvan de naam niet echt gekend is, en wat zaailingen, een faustrime  en de desertlime.

De eerste planten hadden het moeilijk omdat ze binnen stonden. Nu staan ze gewoon buiten  en hebben soms een graatje vorst dat deert hen dus niet.

De planten die buiten stonden hadden ook een aanpassingsperiode nodig want als het hier winter is is het in Australie  zomer ,maar ze hebben het allen overleeft.

De faustrime  is een kruising met een fingerlime en ik dacht een limequat , die staat ook gewoon buiten met vruchten en zelfs met bloemen.

de vruchten van de faustrime zijn in het begin groen en later worden ze geel ze lijken wel dikke worstjes.  (de fingerlime op de  Foto van Mellie  is eigenlijk een faustrime )

De Faustrime is momenteel de meest succesvolle in mijn verzameling die geeft mij al elk jaar 10tallen vruchtjes waarvan het vruchtvlees wat druppelvormig en naar het uiteinde wat spits en perfect bruikbaar  om te gebruiken in de keuken .

De meeste van mijn fingerlimes waren nog net te klein om vrucht te dragen, mogelijk komt het dit jaar wel van.

de zaailingen van een fingerlime zijn niet zaadvast, dus elk gezaaid pitje is niet gelijk aan de ouderplant maar het blijven wel fingerlimes en het kan wel enkele jaren duren eer ze vrucht geven. Een uitdaging 😊

• Like 2

Vriendin van me heeft dat ook gedaan omdat ze het getuttel maar niks vond. Die heeft het overigens niet overleefd, maar volgens mij had ze hem ook niet ingepakt.
Ik vind het getuttel kennelijk ook niks. Als deze zaailing ouder mag worden, gaat ie ook naar buiten. De sereh doet het ook prima ingepakt, dan kan deze dat vast ook en al helemaal na deze hoopgevende verhalen