Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

compost zeven

advanbrunschot

Recommended Posts

De afgelopen weken bezig geweest met het maken van een compostzeef. Ik heb bij een fietsenmaker 2 oude velgen gehaald, ze moesten recht zijn en beiden van dezelfde maat. Aan de binnenzijde van de velg met gaas een soort trommel gemaakt. Vastgezet met tierips en dan is het belangrijk om de uiteinden die bij elkaar komen, aan de binnenzijde te houden. Dan blijft de buitenzijde van de velg zo vlak mogelijk en dat is belangrijk om de trommel soepel over de wieltjes te laten lopen. Die wieltjes doe je op een frame wat weer op een kruiwagen past.

Bij het gebruik bleek dat door het draaien de compost niet alleen aan de onderzijde door het gaas valt, maar door de draaiing ook aan de zijkant er uit valt. Aan die zijde maak ik nog een soort scherm met een opening aan de onderzijde boven de kruiwagen. Aan de voorzijde van de trommel vallen de grote stukken eruit en daar is de ruimte nu te klein.

En de compost gooi ik met een emmer of schop aan de achterzijde in de trommel, daar valt ook redelijk wat uit. Maar dat valt nog wel in de kruiwagen en pak ik dan met de hand en gooi het nog een keer in de trommel. Ik ga nog wel proberen om aan die zijde een lage rand in de trommel te maken.

Ik denk dat het filmpje meer duidelijkheid zal brengen.

PS Echte mannen drinken hun koffie zwart en klussen zonder bouwtekening.

Deze week ook aan het zefen geweest, iets meer dan 1m³ compost ontdaan van de nog grove takjes en zo, compostbakken terug beginnen opvullen met wat er lag te wachten (haagscheersel en zo) om in de compostbakken te belanden en paardenmest.

Gezeefd met een ijzeren aardappelmand, niet echt rug vriendelijk . Daarom ook terug aan het denken voor een zeef te maken die rug vriendelijk is .

Deze week al enkele filmpjes bekeken onder meer zoals deze dat jij heb gemaakt . Ook met 3 wielen met dan aangedreven wiel in het midden via een riem . Maar door pijnpunten die je bovenhaal en te zien zijn in het filmpje denk ik dat het een schudzeef gaat worden is ook gemakkelijker om meerdere zefen te voorzien met verschillende maaswijten dus voor medere zaken bruikbaar ?

Bij onze NME compost staat een schudzeef voor wie gezeefde compost wil. Keus uit verschillende maaswijdtes voor het gebruikte gaas. In de siertuinen willen ze graag 'mooie' compost (voor mijn eigen stukje moestuin gebruik ik ongezeefde compost, de takken en stokken haal ik er ter plekke wel uit als ze al in de weg liggen). Het opgooien en schudden is wel veel werk, vooral om de stokjes van het gaas te halen.

Nu hebben wij een betonmolen... We maken plannen om rond de kuip een stuk gaas te maken, dus in het verlengde van de kuip. Doordat de kuip niet alleen kan draaien, maar ook in horizontale en verticale richting bewogen kan worden, lijkt het me ideaal. Vol scheppen, draaien met kruiwagen eronder, stokjes eruit laten lopen door de kuip in de kiepstand te zetten, net zoals hij leeggegoten wordt als beton klaar is

Ik heb gekozen voor een trommel om te zeven. Een trommel is volgens mij gemakkelijker uit te breiden met een motorische aandrijving. Bijv. een riem in de velg. Een schudzeef kan natuurlijk ook met een motor aangedreven worden, maar dan staat het hele apparaat te schudden en kan ik het zo stevig maken dat er niets kapot gaat? Ik denk het niet want werken met hout lukt me wel, maar iets maken van metaal, dat heb ik nog nooit gedaan.

Een andere trommel met gaas van een andere maaswijdte? Het kan, alleen het staat niet op mijn wensenlijstje. En ik vind de gezeefde compost van een perfecte grootte.

De punten die nog aanpassing nodig hebben, die gaan deze winter aangepast worden en dan maak ik nog een vervolg op deze film.

In een duister verleden zeefde ik ook mijn compost.

Nu doe ik dat niet meer.

Het slecht verteerde deel is weer de basis van de volgende hoop en dat kleine beetje grof materiaal wat er nog in zit accepteer ik of

(bij takken of wortels) gooi ik apart.

En dan liever te veel dan te weinig want daar zitten vaak ook weer de compostwormen en ander leven wat de compostering op gang helpt.

Als ik op het filmpje jouw compost zie vraag ik me af waarom het gezeefd wordt?

95 % valt door de zeef, de toegevoegde waarde die zeven dan heeft ontgaat mij.

Liever stop ik mijn energie in de hoop een keer omzetten of opnieuw opbouwen dan het zeven van een paar kuub.

Ik heb nog een 2e compostvat wat ik gedurende het seizoen vul. Als ik het 1e vat gezeefd heb, gaat het bovenste deel van vat 2 ook naar vat 1. Het onderste deel van vat 2 zeef ik ook, maar dat is dan nog niet zover verteerd als het vat wat ik op de film aan het zeven ben. Daar valt veel minder door de zeef. Wat dan overblijft gooi ik in vat 1, dat is een goede starter voor het composteringproces. Daar zitten ook veel wormen in, echt hele kluwens soms.

Hier staan nogal wat hagen en struiken dus heel wat snoeisel op een jaar . Met 2 compostbakken haal ik het niet om de twijgjes te laten composteren voordat de 2de bak vol is . En de uitgezeefde twijgjes zijn mooie bruin materiaal lijkt me om volgende hoop op te zetten .

Zou de zeef dan ook gebruiken (ander maasgrote) om uit gehaksed hout de dunne langere twijgjes uit te halen voor het mulchen .

quick&dirty: wij gooien de compost tegen een schuinstaande bedspiraal: compost valt erdoor, stokjes glijden naar beneden

Dit werkt ook heel goed, ik spreek uit ervaring.

Wij gaan hier met dit plan verder; de betonmolen (die hier al jaren staat de nixen) ombouwen zoals

.

• 2 weeks later...

Ik vind hem geweldig Huub!

Maar als je niet schept is uitzetten toch niet zo makkelijk....gun je een luxe-model met afstandsbediening.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

@advanderbunschot, jouw openingsdraad was wel de aanzet om van een schudzeef naar een roterende zeef te komen, dank daarvoor. Hier stond een betonmolen. Ik was aan het denken om daar een stuk gaas tegenaan te spannen of zo. We hadden wat multiplex liggen. Daar wilde ik twee ringen uitzagen, latten tussen plaatsen, gaas rondom etc. Op YouTube gekeken en voorbeelden gevonden van een betonmolen als compostzeef.

In de werkschuur zag ik een draadeinde liggen en dat bracht me op het idee om beide helften van het betonvat te gebruiken. Met behulp van draadeinden in plaats van hout.

Nu naar jouw roterende compostzeef. Je zou deze wat kunnen verbeteren door er steeds iets aan te veranderen. Zo kun je de kruiwagen eens in de breedterichting van de zeef zetten. In de praktijk waaiert de compost in de draairichting uit. Je hoeft hem dan ook niet zo "lang" te maken. De breedte van de kruiwagen voldoet.

Ook kun je een onderstel maken waar je de kruiwagen in en uitrijdt. In plaats van de zeef gedeeltelijk op de kruiwagen te monteren.

Over aandrijving kun je nog fantaseren van 'fietsend compost zeven', door het fietswiel te bewegen met de rest van een fiets.

Maar zoals jij het nu doet, niets mis mee!

DSCN355193681539626058.JPG

van schudzeef naar draaiende zeef, hier staan ze beide

Ik kan de link niet meer vinden, maar een filmpje heeft me overtuigd dat je compost helemaal niet moet zeven. Zo, dat scheelt een hoop werk! Wel de hele grote stukken en lange takken eruit halen, maar als kleinere takjes 'zompig' zijn en je ze fijn kan wrijven, is die compost gewoon klaar en hop, dan mag hij op de grond. Ben wel benieuwd of ik volgend seizoen verschil zie tussen de bedden die keurig gezeefde compost hebben gekregen en dat bed waar ik vandaag gewoon lekker van hop niet zeuren een paar emmers inclusief blaadjes en takjes en andere dingen op heb gegooid.

Het ziet er allemaal prachtig uit, maar is dat zeven eigenlijk wel zo nodig? Dat vraag ik mij erg af.

Wat niet gecomposteerd is, verteert blijkbaar langzaam. Als ik dat op mijn bestaande grond leg, of desnoods zelfs inwerk (wat ik niet doe)

dan zal dat ook maar heel langzaam verder composteren en ook maar heel langzaam wat stikstof weg snoepen uit de omgeving. Maar ik leg het gewoon boven op de grond. De wormen en beestjes doen de rest wel.

Alleen als je er in wilt zaaien snap ik het. Maar als je dan een regeltje wilt zaaien, dan kun je ook een klein beetje gezeefd materiaal neerleggen op die plek, toch?

Het ziet er allemaal prachtig uit, maar is dat zeven eigenlijk wel zo nodig? Dat vraag ik mij erg af.

Dat was ook de strekking van mijn bericht, maar dit topic gaat over compost zeven en daar mag je dan geen vraagtekens bij zetten van de topic-politie.

Maar inderdaad wat jij zegt, zolang je het op je grond gooit mag het best ongezeefd, denk ik. En als je het gebruikt als zaaigrond, ook voor in potjes etc. dan uiteraard wel even fijn zeven.

*rent hard weg voor de topicpolitie

Nou ik vind het anders best een zinnige discussie; waarom zou je compost zeven? Is het nodig? Welke toegevoegde waarde heeft het?

Zeker als je ook nog mulcht met takken, blaadjes, chop&drop onkruid, wat maakt het dan uit als er nog wat grotere stukken in je compost zitten? Je bedden zijn dan toch al niet superstrak en gladgestreken.

Dus ik ben echt oprecht benieuwd naar wat de motivatie is van de compostzevers, om te willen zeven.

De moestuin is een hobby en compost maken ook.

Zeven geeft je in ieder geval meer compost qua volume en je houdt mooi materiaal over.

Bij mij is het zonder zeven vaak kluiterig, wat ik overigens geen probleem vind, zeker nu ik de compost onder frees.

Maar misschien is het idee om er een nieuw topic over te openen, bio-fee.

Dan hoeft t.s. niet te mopperen dat zijn zeef topic gekaapt wordt.

Anders had hij wel een vraagteken achter de titel gezet.

Aldus Patrijs, die zijn koffie verkeerd drinkt.

In mijn eerste reactie had ik ook al aangegeven (tussen haakjes dan wel, dat leest zeker niet iedereen?) waarom bij ons wel gezeefd wordt, maar dat ik compost voor mijn eigen stukje moestuin niet zeef.

Een redelijke discussie wil ik best mede voeren, maar vanwege de gebiedende toon waarop ik daarvoor uitgedaagd werd, kreeg ik geen behoefte serieus te antwoorden.

Patrijs en bio-fee, ik heb zelf al het gevoel dat ik het topic overgenomen heb van topic starter. Daarom zal ik een nieuw topic starten, met de titel: Compost zeven - of niet?

Ik moest even terugzoeken Huub, en nu lees ik dat je schreef dat er mensen zijn die gezeefde compost willen omdat dat mooier is in de siertuin. Hm oké. 'Mooi' boeit mij wat minder. En ik heb het over een groentetuin. En dan ben ik heel benieuwd wat de toegevoegde waarden van zeven is. Maar je hebt gelijk, TS vroeg daar helemaal niet om, fijn dus dat je een nieuw topic hebt aangemaakt. Ga ik het daar nog een keer vragen.