Jump to content
Jorieke123

2 geschoten ganzen gekregen. 1 jong 1 ouder?

Recommended Posts

We hebben dus 2 ganzen gekregen. Afgelopen zondag geschoten, en daarnet door mij ontdaan van filets en poten. 1 van de 2 zou wat ouder zijn dan de ander. Ze zijn qua formaat even groot, en aan de buitenkant is weinig tot geen verschil te zien. Behalve misschien de iets langere/bredere nagels aan 1 van de 2. Na uitbenen blijkt dat die met iets langere nagels ook wat donkergeler vet heeft. De ander heeft echt lichter wit/geel vet. Ik neem aan dat dat ook een kenmerk is? Verder ook geen verschil, niet door mij te zien iig, (voor het eerst dat ik een gans verwerk... )

Ik ga eens even bedenken wat ik er mee ga doen, ik wil in ieder geval burgers maken van het vlees van het wat oudere dier. Met een speklappie van eigen varken er door uiteraard. En de jongere filets zo bakken? Moet heel rood blijven lees en zie ik hier en daar. Ik weet niet of wij daar zo van houden maar dat proberen we dan maar eens.

Zo leren we allemaal wat bij. In mijn geval dat er Kolganzen bestaan...

Benieuwd of ze lekker zijn / waren in ieder geval!

wees bevriend met kleine dingen

Tja, ik kende ze ook niet, het zijn mooie beesten! En ook smakelijk, blijkt nu dus

Ik heb het vlees van de poten van de botten af gesneden (300 gram van 4 poten) en het met 2 van onze speklappen tot gehakt gemalen. Daar wat kruiden en specerijen doorheen en er daarna hamburgers van gedrukt. Goed te eten, 'gewoon' een goeie hamburger zeg maar. Je proeft geen gans ofzo. Wel wat teveel kruiden naar mijn zin, maar ik ben daar nogal lastig mee als het gaat om zelfgemaakte hamburgers. Ben nooit tevreden. Joep vindt (of zegt dat) het altijd lekker dus misschien stel ik me aan

1 filet heb ik gebakken, eentje van de gans die naar mijn idee jonger was (maar dus geen jong was van dit jaar, hij had al van die strepen op zijn borst). En daarna nog even in de oven gedaan. Hij was nog flink rosé toen ik hem er uit haalden en aansneed, maar dat moest ook van de kokkin die mij in een Youtube filmpje liet zien wat je allemaal kan maken van een gans.

De smaak was wel goed, zeker als er bijv. een marinade op had gezeten net als we doen met onze eendenfilets voor dat 'Pekingeend'-gerecht. Zo met wat peper en zout en dan zo rosé is niet echt ons favoriete gerecht zeg maar. Maar wie weet... morgen koud op een salade met wat dressing enzo?

De andere filets heb ik in redelijk grote stukjes gesneden, erg mooi donkerrood vlees! Daar maak ik morgen hachee van.

Schijnt erg lekker te zijn. Helaas geen luxe van een vriend die ze langs brengt.

In de toekomst ganzen gaan houden jorieke?

You can bury a lot of troubles by digging in the dirt

Zoooo, de hachee was erg lekker, ik had meteen een grote pan gemaakt dus we kunnen er nog 2x van eten. Die hamburger hebben we nog de hele avond opgeboerd, als je begrijpt wat ik bedoel Maar dat lag aan de kruiden, niet aan de ganzen.

Voor het bakken/maken van de hachee:

IMG647936541542388347.JPG

Wij hebben met enige regelmaat gans,ik gebruik de borsten ook wel in de babi pangang. Zeker als ze in de borst geschoten zijn, 1x een kies kapot op een kogeltje was genoeg. Meestal snijden we ze ook in delen, anders past het niet in de vriezer. De kinderen kregen altijd de pootjes met pees, dan trokken ze de pootjes open en dicht. Tegenwoordig ben ik wel bang dat we partij voor de dieren dan achter ons aan krijgen. Ik heb afgelopen winter gans op middeleeuwse wijze gemaakt, dus deze keer een hele gans ,die was ook erg lekker ., volgens dit recept> https://coquinaria.nl/middeleeuwse-gans/

Dinsdag, 17:00u. Trring. De deurbel gaat.

Buiten staat de (hobby)jager. "Jij wou toch ganzen hebben, ik heb er twee voor je".

Daar ben ik erg blij mee. Eindelijk kan ik gaan oefenen met het langdurig stoven van de poten. De borst gaat in de vriezer, voor later.

20210223_173501.jpg

Morgenochtend aan de slag: panklaar maken, maar daarvoor eerst goed kijken welke soort het is. Lijkt het meest op grauwe gans.

Bij elkaar wegen ze ongeveer 7 kilo, ik ben benieuwd hoeveel daarvan overblijft.

O ja, de ganzen zijn op hoogstens 300 meter van mijn huis geschoten.

{Edit}: De gans met de oranje snavel, geen strepen op de borst, gele poten was makkelijk te villen. De andere, gele snavel, strepen op de borst, grijzige poten een stuk moeilijker, De eerst dus jong, de tweede oud (niet jong).

• Like 3

Panklaar maken, maar hoe, door iemand die tot gisteren nog nooit een gans van heel dichtbij gezien heeft?

Ik vond vanochtend deze uitgebreide, heel duidelijke demo.

Gans uit de veren halen: https://www.jagersvereniging.nl/jagen/culinair/een-gans-panklaar-maken/

Straks de messen slijpen, en aan de slag. Wordt vervolgd ..

• Like 1

Ze zijn panklaar. Hier eentje:

20210224_gans_panklaar.jpg

Het is netje gedaan, vind ikzelf.

Dat panklaar maken is nog een heel werkje. De eerste anderhalf uur (incl. regelmatig een stukje video terugkijken), de tweede drie kwartier.

De beschrijving / video van Ellen Mookhoek was perfect, het klopte helemaal.

Wel heb ik vele keren toch een klein vlijmscherp mesje (met bolle snijkant) gebruikt om gaandeweg vliezen door te snijden. Enkel met de hand stropen vond ik veel lastiger. Zeker bij no. 2, een niet jonge gans.

Voor mezelf, van één gans (jonge):

2x borst: 580 gram

2x poot: 360 gram

2x vlerk: 180 gram

Totaal: 1120 gram

(karkas en nek gebruikt voor bouillon)

• Like 4