Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Opstart nieuwe hobby serre


Rogier Coppens

Aanbevolen berichten

Al jaren droom ik net als mijn vader vroeger een groentenhof op te starten.

 

Nadat wij vorig jaar zijn verhuisd naar een nieuwe woning hebben wij nu eindelijk ruimte voor deze droom.

 

Veel mensen in mijn omgeving verklaren mij voor gek aangezien ikzelf een groentenwinkel heb in het mooie Hoogstraten België.

 

Graag zou ik beginnen met een serre van 3 x 9 meter.

 

Nu mijn vragen.

Waar moet ik rekening mee houden met de plek van de serre.

Hoe bewerk ik het beste de grond in de serre het is nu namenlijst gras

Wie heeft er ervaring met de firma stappearts uit Tielen België of kent er een andere goede leverancier.

Zijn er zaken die ik zeker niet over het hoofd mag zien.

Is er een basis stappenplan om simpel in het vroege voorjaar te kunnen opstarten.

Een heleboel vragen en hopelijk kunnen jullie mij helpen met een goede opstart van deze hobby.

Groet

Rogier Coppens

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Ik kan er niet veel over zeggen wegens geen serre maar volgens mij iets te veel vragen waardoor weinigen zich geroepen voelen te antwoorden. Verschillende antwoorden kun je terugvinden via de zoekfunctie van het forum.

Over Stappaerts al goede dingen gehoord.

 

Volgens mij is het Velt boek 'tuinieren onder glas' iets voor jou.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, best veel op dit forum.

Velt heeft verleden jaar ook een uitstekend boek uitgegeven over ecologisch kweken in je serre.

Kan ik aanbevelen. Daar vind je toch antwoord op veel van je vragen. Het heet "Achter glas"...(Maar is ook bruikbaar voor als je een folie-serre hebt).

https://beweegt.velt.be/winkel/420/productenkiezen#420-80

 

ps. Even een vertaalhulp. Vlamingen zeggen "serre" en Nederlanders zeggen "kas". Ze bedoelen daarmee precies hetzelfde.

Een Nederlander zal bij het woord "serre" eerst denken aan een aanbouw aan het huis, met veel licht. Dat is hetgeen Vlamingen een veranda zullen noemen.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja en Rogier bedoelt met "groentenhof" natuurlijk gewoon de Hollandse moestuin.

 

Voor de goede orde: ik vind "groentenhof" veel hoffelijker klinken dan "moestuin".

Alsof Nederlanders alles pureren wat we uit de tuin halen. De term moestuin heeft wel alles met ' warm moes" te maken, lees ik.

 

"Groentenhofforum", klinkt dat niet mooi?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welkom,

Hoe bewerk ik het beste de grond in de serre het is nu namenlijst gras

Zoek eens op gazon verschillende onderwerpen te vinden van gazon naar moestuin .

Veel mensen in mijn omgeving verklaren mij voor gek aangezien ikzelf een groentenwinkel heb in het mooie Hoogstraten België.

Misschien dan de mindere courante zaken in de commerciële teelt eens proberen ? Misschien word het later wel commercieel gekweekt ? En dan heb je er al ervaring mee ?

Als voorbeeld :

Yakon nieuw streek product nov 2017.

http://www.vilt.be/kinrooi-heeft-met-yacon-een-nieuw-streekproduct-beet

Het topic hier over is begonnen in jan 2011 dus 7 kweekseizoenen vroeger

https://www.moestuinforum.nl/appelwortel-yakon-t419.html

Waar moet ik rekening mee houden met de plek van de serre.

Orientatie kast even zoekfunctie gebruikt .

https://www.moestuinforum.nl/kweekkas-tuinkas-welke-plaats-in-de-tuin-t5460.html

https://www.moestuinforum.nl/orientatie-kas-t13463.html

Velt heeft verleden jaar ook een uitstekend boek uitgegeven over ecologisch kweken in je serre.Kan ik aanbevelen

Kan ik ook maar aanbevelen En voordracht van de schrijver is ook meer dan de moeite .

Wie heeft er ervaring met de firma stappearts uit Tielen België of kent er een andere goede leverancier.

Omdat de serre uit recup materiaal is gemaakt van industriële serres is het materiaal zwaarder dus steviger .

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

Hoi Rogier,

Staan hier een aantal goede tips, zelf pak ik een heel oud boekje planten onder glas van de groenboekerij erbij. Hierin word goed aangeven hoe je over standplaats kunt nadenken, hoe dit in jouw eigen tuin toe te passen. Afgelopen winter heb ik er een 2e kas bij geplaats, eentje van 3x6 meter met 4 luchtramen incl schaduw doek, gezien wij afgelopen zomer een extreem hete zomer hebben gehad, had ik al spijt dat er niet meer lucht ramen ingezet zijn af fabriek, achteraf ga je dit minder snel doen.

 

Maar wat wi je zelf in de kas doen? dit bepaald een beetje wat voor voorzieningen je in jouw kas nodig gaat hebben, zelf heb ik er stroom en water in aangesloten, we hadden deze zomer HELEMMAAL NIET genoeg hemelwater (regen) opvang om zonder leidingwater (gedeeltelijk automatisch, ivm vakantie) water te geven ( 2kassen 3x4 en 3x6 1600 liter opvang lang niet genoeg, ga aankomend jaar naar 2600 liter door extra ibc van 1000 liter erbij te plaatsen). Voor extreem heet weer is een ventilator met timer misschien wel handig, wellicht ook in het najaar om de tomaat sneller te drogen bij vochtig weer.

 

Als ik lees dat u een groenten winkel heeft en wellicht meer uren werkt en minder tijd om aan hobby te spenderen dan wellicht een normale werknemer die 40 uur werkt, zijn schaduwdoek en geheel/gedeeltelijk automatisch bewateren geen overbodige luxe. Heb al 20 jaar een kasje, nu een 2e erbij anders geplaatst, zeker nog geen expert want elk seizoen is weer bij leren en vooral de moed niet opgeven als het een jaarte tegen zit.

 

Vriendelijke groet lex

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zelf sinds een jaar of 5 een serre/kas staan van Stappearts. Ben er zeer tevreden mee, mocht ik nog een kas moeten zetten zou ik zonder nadenken weer daar naartoe gaan.

Een frame van hergebruikt staal en glas en deels nieuwe aluminium glaslatten. Met 2 automatische en 1 manueel raam. Wel de hoge versie, en daar ben ik blij om, want bij de lage stoot je je hoofd snel tegen de tussenbalk en dat gaat je op den duur opbreken.

 

Het glas is tuinderskas van 4 mm. Hergebruikt glas van afgebroken professionele kassen.

Zo stevig als wat, heb er al vaak tegenaan gestoten maar geeft geen krimp.

En ook al een paar keer een flinke hagelbui en storm gehad en niets aan de hand.

Wel de deur en ramen van de kas dicht hebben als er storm wordt voorspeld.

 

Het opbouwen was een flinke klus, maar is als je handig bent zeker goed te doen. Alleen veel popnagels steken, ik heb er zelf een popnageltang op luchtdruk voor gekocht, ideaal.

Belangrijkste is dat de funderingspalen precies vierkant en waterpas staan, dan gaat de opbouw daarna bijna vanzelf.

Wel heb ik en extra staander als deurkozijn geplaatst, voor extra stevigheid.

 

Ik heb er elektra en internet naartoe gelegd en voor het plaatsen een grondwaterbron laten boren in de hoek van de kas. Heb er zelf een geheel automatisch beregeningssysteem met druppelaars ingemaakt voor de tomaten, eentje waar ik via de telefoon van afstand de beregening kan aansturen (vandaar de internetkabel).

 

Schaduwdoek heb ik niet, en is mijn ervaring ook niet nodig in een kas van afmeting. Nog nooit last van verbranding gehad, en in een kleiner kasje dat ik eerst had wel iedere zomer.

Wel staan bij mij op hete dagen alle ramen en de deur volledig open, en zelfs dan loopt de temperatuur flink op (45 graden), en met de deur dicht 60+ afeglopen zomer...

 

Even je andere vragen.

De beste plek is een plek in de zon, met zo min mogelijk schaduw. Zeker vroeg in het voorjaar schaduwvrij, want dan warmt de kas al vroeg lekker op. En de deur niet op de wind/stormkant, dat de wind er niet vol in kan slaan mocht het gaan stormen en je bent vergeten de deur dicht te doen.

 

Qua grondbewerking; het beste is om de graszode eraf te steken en de grond om te spitten met een goede laag goed verteerde mest of compost.

Ikzelf haal ieder jaar een paar kruiwagens grond uit de kas en vul deze weer aan met overjarige compost en wat verteerde (runder/schapen)mest. Verder strooi ik wat kalk en een klein beetje kali. En bij het planten van de tomaten een handje koemestkorrels in het plantgat.

 

Met Stappearts heb ik goede ervaringen. Vriendelijk en weet veel over de kassen. Kan je ook goede adviezen geven. Ik heb mijn kas zelf in elkaar gezet, maar ze kunnen hem ook voor je plaatsen, uiteraard tegen meerprijs.

 

Ze hebben de mogelijkheid om kweekbakken achter in de kas te hangen. Een extra balk op ongeveer een meter hoog waartussen plastic bakken hangen. Is zeker een aanrader, dit is zeer handig om jonge planten in op te kweken.

Ik zet er de potjes in en giet er iedere dag een cm of 2 water in, zodat de planten niet uitdrogen. Werkt prima en als het toch nog een keer een nacht te koud wordt, kan ik de planten met bak en al naar binnen in huis halen.

Oudholland

 

Hebban olla vogala nestas hagunnan hinase hic anda thu, wat unbidan we nu?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...