Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Moestuinplan zonder aardappelen?

Jazz

Recommended Posts

Hallo!

Ik ben bezig met een nieuw moestuinplan voor 2019.

Overal zie ik bij een 6 jarige wisselteelt dat er aardappelen in het schema zitten, maar ik eet geen aardappelen en wil ze liever ook niet...

Is het mogelijk om het schema zonder aardappelen te maken of is het echt noodzakelijk om zo het rondje te kunnen maken?

Alvast bedankt! Jazz

Welkom Jazz,

Aardappels zijn niet noodzakelijk in je wisselteelt.

Eerst kijk je welke gewassen je wil gaan verbouwen.

Dan zoek je op wat per gewas de grondgebonden ziekten en plagen zijn en hoe lang er aangeraden wordt niet dezelfde gewasfamilie terug te verbouwen op die plek.

Dat zijn bijvoorbeeld koolsoorten, uien familie en aardbeien. etc.

Dan kan je gaan bepalen hoeveel vakken je wil gaan maken. Zo heb ik er 9 omdat ik veel verbouw en twee vakken aardappels zet.

Een ander kan toe met bijv. vier vakken.

Dat is dus afhankelijk van wat je wil gaan verbouwen.

Dan maak je een globale planning hoeveel en wat er waar komt.

Met kool/ aardbeien/ ui probeer ik zeker zes jaar aan te houden ivm knolvoet en andere ziekten.

Aardappels en uien doe ik om de vier jaar. Maar bijv mais mag elk jaar op dezelfde plek, al rouleer ik die mee ivm. mesten.

Als laatste kijk je naar de mest behoeften, zo zet ik na kool en mais aardappels, en daarna bonen. zo hoef je niet alles elk jaar te mesten.

Het is even een gepuzzel met hele en halve vakken voor mij maar je hoeft het maar een keer te doen, daarna schuift alles op en hoef je alleen kleine aanpassingen te doen.

Kijk ook even hier en hier. ( Met dank aan de zoekfunctie, )

Succes