Jump to content

Litchi tomaat (Solanum sisymbriifolium)

Jorieke123

Recommended Posts

• 1 month later...

Ben toch echt benieuwd wat voor "soort" litchitomaat jij hebt, vind de bloemen niet echt lelijk, maar mooi is anders en ze zijn toch echt wit met gele stampers, ze lijken wat op de bloemen van aardappels. Nu heb je het er al vaker over gehad dat je die bloemen zo mooi vond, heb je geen foto?

@ Nicolette: Lijkt me een verstandig besluit, zeker nu ik weet hoe het ruimen van een uit de kluiten gegroeide litchitomaat voelt!

Even a broken clock is right twice a day

Ben toch echt benieuwd wat voor "soort" litchitomaat jij hebt, vind de bloemen niet echt lelijk, maar mooi is anders en ze zijn toch echt wit met gele stampers, ze lijken wat op de bloemen van aardappels. Nu heb je het er al vaker over gehad dat je die bloemen zo mooi vond, heb je geen foto?

Bij mij zijn ze allemaal lila, maar wel groter dan aardappel bloemen.

Ik heb nu geen foto maar ik kijk strakst wel of er nog bloemen aan zitten voor een foto.

Inderdaad last van overgewicht, maar niet door bier ik drink geen alcohol, maar over het algemeen loop ik ook nooit tegen planten aan, zeker niet buiten, met mijn ruime opzet en brede paden Maar de litchitomaat moet toch echt in de kas en het wordt een enorme plant die erg grillig groeit, mijn kas is toch aardig ruim, maar ik heb er dit jaar echt regelmatig in gehangen! Je kunt wel stellen dat de plant bijna een doorsnee van 2 meter (je weet wel: de afstand waar jij 3 hoogstam fruitbomen op zet )nodig heeft om er veilig om heen te kunnen, dus ik spreek je over een jaar wel weer!

Even a broken clock is right twice a day

Buiten doen ze het ook wel, maar stukken minder. In de kas werd het inderdaad een oerwoud, ik heb me er vaak aan geprikt. Maar dan vooral bij het opbinden van de doorbuigende takken, en het plukken van de niet-lekkere-vruchten die ook nog eens onder een prikkelig hoedje zitten. EN moeilijk loslaten!

Ook heb ik nu nog last van de dorre blaadjes die zijn gevallen. Op die plek in de kas kan ik niet lekker met mijn handen in de grond peuren zonder dat er weer een doorn in mijn vinger prikt.

Giga-gaas.nl

Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! 

moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ 

Nouja ik denk dat het heel goed kan dat de litchi tomaat dit jaar tegen valt omdat we een slechte zomer hebben gehad, maar volgend jaar krijgen we vast super zomer en ik denk dat de smaak vooral van dit soort tropische dingen, dan een stuk beter zal zijn en heel anders dan dit jaar.

Om grote maak ik me niet druk, je weet toch Koert dat ik een snoeischaar in me holster heb en rats alles wat niet groeid zoals ik wil knip ik eraf.

Players only love you when they're playing.

• 2 months later...

Ik heb de sisymbriifolium ook gekocht omdat ik dacht dat het naar litchi zou smaken, maar ik denk eerder dat het zo genoemd wordt omdat litchi's ook in een gestekeld kapseltje zitten. Lijkt me aannemelijker dan dat de smaken overeen komen. Vind pruimtomaat namelijk een beter passende naam, daar doet het me tenminste aan denken.

• 4 months later...

Nou, natuurlijk had dat kolere (sorry) ding zich uitgezaaid, al heb ik geen idee hoe... ik had echt alle vruchten opgeruimd. In de 2 aangrenzende vakken heb ik me nou al een paar keer naar geprikt aan de plantjes die zich tussen het onkruid verschuilen.

Giga-gaas.nl

Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! 

moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/