Jump to content
Erny

Tomaten teelt topic 2019

Recommended Posts

@Charly jeej! Heel erg bedankt. Nu al voorpret voor volgend seizoen!

 

De tomaten buiten lijken volledig stil te staan in hun groei. Blij dat morgen de moesson voorbij is. Hopelijk gaat de zon wat voor ze doen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
De tomaten buiten lijken volledig stil te staan in hun groei. Blij dat morgen de moesson voorbij is. Hopelijk gaat de zon wat voor ze doen.

 

Als ik hier even op mag inhaken: het wordt hier lokaal twee dagen lang tussen de 35 en 40 graden volgende week. 37 vliegt veel voorbij. Kan ik beter de planten uit de brandende zon halen komende week? Tomaten houden ook niet van extreme hitte blijkbaar.

 

Een lastig iets, want voor Nederland zijn dit soort situaties natuurlijk een beetje ongebruikelijk. Er zijn landen met een snikheet klimaat waar mensen zorgen dat de planten tussen 12 en 4 bijvoorbeeld niet in de volle zon staan. Dat zal niet voor niets zijn.

 

Ook: het lijkt mij ellendig om volgende week planten in de volle grand in een kas te hebben staan. Zelfs met de ramen open zal het er warmer zijn eromheen lijkt mij.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vorig jaar met de hitte golven, hebben mijn tomaten planten buiten een kas, van 10uur 's ochtends tot 8uur 's avonds in de brandende zon gestaan. a 38 graden. Ze deden het zeer goed. Alleen rond 4 a 5uur, begonnen de toppen wat slap te hangen. Moest ze dus 2x per dag water geven. Bladeren waren iets wat gelig geworden.

Maar vorig jaar was er veel meer zon dan dit jaar, waardoor de planten veel meer aan de zon konden wennen.

Wellicht nu door zo'n hitte golf dat ze sneller verbranden, doordat het weer zo wisselt. Ik zou ze dus wel goed in de gaten houden. Of een schaduw doek gebruiken voor de uurtjes van het heetst van de dag.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Rorror

In Turkije worden tomaten meestal niet gedieft en het blad laten ze ook hangen. Vanwege de hitte verbranden ze anders. Dus in een hete zonnige zomer hier kan ik me dat ook wel voorstellen.

 

Ik was afgelopen zomer driftig aan het dieven en blad aan het weghalen toen ik de spreekwoordelijke tik op de vingers kreeg van mijn moeder. Om eerlijk te zijn nam ik het met een korreltje zout -ook spreekwoordelijk-, maar die 5/6 planten hebben het bar slecht gedaan in vergelijking met hun ongediefde buurtjes. Flink verbrand en daarna niet echt meer wat gepresteerd.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Allemaal beetje dubbel...

Niet dieven = voeding en vocht weghouden van de vruchten zelf = kleinere en minder tomaten

Niet dieven = zorgen voor extra schaduw op de bloemen

Niet dieven = extra risico op schimmels en andere ziektes als het weer ineens wel ietwat vochtiger wordt, ok vorig jaar niet geval en met het huidige weer denken we daar ook niet direct aan.

Wel dieven = met dit weer slechtere of geen vruchtzetting = minder tomaten maar wel mooie grote ...

 

> als het té warm is dan is de vruchtzetting/zelfbestuiving minder goed of soms zelfs onbestaande

 

Tomaten wortelen héél diep, alles hangt af van hoe je ze initieel hebt opgekweekt, bedoel ik mee maakte je ze lui of sterk en onafhankelijk

Zette je de plantjes telkens dieper tijdens het verpotten dan maakten ze heel veel extra worteltjes aan die meehelpen om vocht- en voeding op te nemen.

Geef je dagelijks water dan wortelen ze oppervlakkig en hebben ze vlug dorst en last van vocht tekort.

Gaf je slechts sporadisch of zelfs helemaal niet (in het begin natuurlijk wel, jonge plantjes moeten eerst aanslaan) dan krijg je sterke diep wortelende planten die lange periodes zonder bewatering aankunnen.

 

Buiten geef ik tomaten (en paprika's en pepers ed) nooit water.

Soms hangen de bladeren aan het einde van de dag een beetje slap maar dat is meestal na enkele uren of zeker tegen de morgen alweer voorbij.

Moet wel zeggen, ik mulch doorgedreven met compost en daar bovenop een dikke laag gras maaisel dus de grond is goed beschermd, scheelt voor de waterhuishouding.

 

In de serre ook maar héél sporadisch, nu met het extreem warme weer +/- elke 10 dagen. Ook in de serre mulch ik op de zelfde manier. Als je water geeft dan veel, telkens kleine beetjes = opnieuw luie planten opkweken. Bij normaal weer bewater ik slechts om de 4 à 6 weken.

 

Ideaal zou idd zijn dat je alles in de schaduw kan zetten bij huidige weersomstandigheden.

Net terug van Italië. Zag in de moestuin van onze B&B daar een constructie van hoge palen (schatte ze op +/- 2.5 m) met kabels op de kop gespannen, op de kabels lag een schaduwnet zodat de planten (waren vooral tomaten, aubergines, diverse meloenen en paprika's/pepers) altijd zon bescherming hadden. April en mei waren daar blijkbaar ook relatief koud volgens hun normen maar vooral veel te nat. Vanaf nu altijd temperaturen boven de 30-35°C in de schaduw. Volgens de uitbater massa's minder opbrengst zonder de netten.

Beetje omslachtig wat mij betreft maar is een ideetje... en in de warmere landen mss wel een must...

 

Ik heb dit jaar minder planten maar nog steeds véél te veel, iets minder opbrengst per plant is dus voor ons niet zo erg, moeten er niet van leven en geef sowieso altijd vele kilo's weg.

 

 

Wel benieuwd of ik in de serre een verschil ga zien qua opbrengst.

Is dit jaar voor het eerst dat ik ze witte langs de buitenzijde (genre temperzon)

Temperatuur is alvast veel lager dan voor het witten en de laag op het glas = schaduw niet?

In de serre ongeveer zelfde hoeveelheid tomaten als vorige jaren, het bewateren doe ik op altijd dezelfde wijze dus afwachten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu zat ik natuurlijk met mijn geknakte top (het gestekte topje krijgt zowaar wortels) en was ik geduldig op een geschikte dief aan het wachten, maar nu zie ik ineens dat ik onderaan al twee enorme dieven heb

 

 

 

 

 

Linked Image

 

 

 

 

 

De rechter is duidelijk te zien op de foto, de linker kun je het topje met bloemknoppen achter de gewone bladen uit zien steken. Ze zitten in de oksels van de allereerste blaadjes die er al helemaal niet meer op zitten, dus ik had ze nooit zo opgemerkt. Moet ik die twee dieven er af halen? En dan tegelijk of met een paar dagen er tussen?

Qua nieuwe top denk ik dat de dief bij het blad onder de eerste tros tomaatjes het handigste zit, dus dan wil ik die maar aanhouden, dat is ongeveer 10 cm onder de 'knak'.

Edited by Guest

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is een optie om die dieven te verwijderen, maar dan hoeft dus niet. Je plant ziet er gezond uit, mooi groen en de topgroei lijkt al te worden overgenomen door een dief in de top als ik het goed zie.

Dieven zorgen voor een brede evenwichtige opbouw van de plant. Als je daar geen plek voor hebt bv. in de kas, haal je ze weg en stinuleer je zo de top/lengtegroei. In jouw geval zou ik de plant lekker breed houden, de mooie bladeren aan de dieven doen natuurlijk mee met de fotosynthese en dat komt straks de tomaatvorming ten goede. Als er straks bloemen en later tomaten aan komen, dan kun je de dieven altijd ondersteunen.

Je kunt evt wel de 2e generatie dieven (dieven op de dieven ) weghalen. Ik zie er al eentje zitten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, ik heb vanochtend de dieven al ijverig gediefd inderdaad Ik heb die dief bovenaan er ook uitgehaald, want die groeide onder een hoek van 45 graden, terwijl 1 blad terug een dief groeit die mooi omhoog gericht is, die lijkt me iets geschikter als nieuwe top. De bovenste bladeren staan wel echt als een paar zonnepaneeltjes opengeklapt bovenaan, ik vind dat wel weer grappig om te zien. Dit is wel een kronkelig ras heb ik het idee, in ieder geval als ik het vergelijk met de tomatenplantjes waar hij naast staat die kaarsrecht omhoog groeien. Mijn gestekte dief is ook al zo aan het zigzaggen namelijk en het feit dat hij zo krom groeide is ook de reden dat de top geknakt is bij het opbinden, blijkbaar moest die een te grote hoek overbruggen. De twee plantjes ernaast zijn het ras 'matina', met aardappelblad. Zal ik ook wel een keer een foto van plaatsen, daar komen nu de eerste bloempjes ook aan, ondanks dat ze nog geen 30 cm hoog zijn. Ik ben erg benieuwd hoe dat verder verloopt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Update hier: ruzie met de kruisbestomaat. Gaat alle kanten op, kan er niks mee in de kas!

 

Voor de rest gaat het super, nog nooit zulke dikke tomatenplanten gehad. Ik heb net voor de hitte nog een paar overbodige en slechte tomatenplanten op de composthoop gegooid met als boodschap: het is nu aan jullie zelf! En ze doen het echt enorm goed!

 

Lijkt een perfecte week voor de tomaten te worden: even wat kouder en bewolkt nu en vanaf t weekend weer hitte...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Allemaal beetje dubbel...

Niet dieven = voeding en vocht weghouden van de vruchten zelf = kleinere en minder tomaten

Niet dieven = zorgen voor extra schaduw op de bloemen

Niet dieven = extra risico op schimmels en andere ziektes als het weer ineens wel ietwat vochtiger wordt, ok vorig jaar niet geval en met het huidige weer denken we daar ook niet direct aan.

Wel dieven = met dit weer slechtere of geen vruchtzetting = minder tomaten maar wel mooie grote ...

 

> als het té warm is dan is de vruchtzetting/zelfbestuiving minder goed of soms zelfs onbestaande

 

Tomaten wortelen héél diep, alles hangt af van hoe je ze initieel hebt opgekweekt, bedoel ik mee maakte je ze lui of sterk en onafhankelijk

Zette je de plantjes telkens dieper tijdens het verpotten dan maakten ze heel veel extra worteltjes aan die meehelpen om vocht- en voeding op te nemen.

Geef je dagelijks water dan wortelen ze oppervlakkig en hebben ze vlug dorst en last van vocht tekort.

Gaf je slechts sporadisch of zelfs helemaal niet (in het begin natuurlijk wel, jonge plantjes moeten eerst aanslaan) dan krijg je sterke diep wortelende planten die lange periodes zonder bewatering aankunnen.

 

Buiten geef ik tomaten (en paprika's en pepers ed) nooit water.

Soms hangen de bladeren aan het einde van de dag een beetje slap maar dat is meestal na enkele uren of zeker tegen de morgen alweer voorbij.

Moet wel zeggen, ik mulch doorgedreven met compost en daar bovenop een dikke laag gras maaisel dus de grond is goed beschermd, scheelt voor de waterhuishouding.

 

In de serre ook maar héél sporadisch, nu met het extreem warme weer +/- elke 10 dagen. Ook in de serre mulch ik op de zelfde manier. Als je water geeft dan veel, telkens kleine beetjes = opnieuw luie planten opkweken. Bij normaal weer bewater ik slechts om de 4 à 6 weken.

 

Ideaal zou idd zijn dat je alles in de schaduw kan zetten bij huidige weersomstandigheden.

Net terug van Italië. Zag in de moestuin van onze B&B daar een constructie van hoge palen (schatte ze op +/- 2.5 m) met kabels op de kop gespannen, op de kabels lag een schaduwnet zodat de planten (waren vooral tomaten, aubergines, diverse meloenen en paprika's/pepers) altijd zon bescherming hadden. April en mei waren daar blijkbaar ook relatief koud volgens hun normen maar vooral veel te nat. Vanaf nu altijd temperaturen boven de 30-35°C in de schaduw. Volgens de uitbater massa's minder opbrengst zonder de netten.

Beetje omslachtig wat mij betreft maar is een ideetje... en in de warmere landen mss wel een must...

 

Interessant dat er daar op die wijze mee wordt omgegaan. Maar ik ben aan de andere kant niet verbaasd: ik heb ondertussen vaak genoeg gelezen dat tomaten niet van extreme hitte houden. Ik merkte het zelf hier ook afgelopen week, met de warme temperaturen: de planten stonden enigszins stil de eerste dagen. De topjes begonnen ook te hangen, waardoor ik heb besloten om méér water te geven.

 

Tot nu toe gaf ik eigenlijk wat betreft de tomatenplanten in de potten 2 x per week goed en diep water (dus na een kwartier kwam ik terug, om nog een flinke plens te geven). Dat werkte dus afgelopen week niet met temperaturen tot 35 graden. Ik ben geswitchd naar dagelijks water geven (in de avond) en de planten zijn als gevolg weer hersteld en hard aan het groeien. Ik concludeer dus dat ze hier niet heel diep wortelen, ondanks dat ik ze als stekjes redelijk diep heb gezet en dus ook niet overdreven vaak water heb gegeven. Wel véél wanneer ik het deed

 

De grootste planten hier kijken mij op ooghoogte aan vanaf een pot van een kleine 30 cm hoogte. Ik ben aangenaam verrast door het feit dat de grote, geribbelde Italiaanse tomaten die ik eerder heb gezaaid blijken te groeien in éxact hetzelfde tempo als mijn cherry tomaten. Totaal niet wat ik had verwacht. Er staan twee struiktomaten die ongeveer op 2/3 grootte zijn, of op 1/2, die uiteindelijk vruchten krijgen van dezelfde grote als de geribbelde variant, maar die blijven lekker klein .

 

@Appelvrouw: Ziet er geweldig uit! Hier zijn de grote tomaten een kleine 3 cm in doorsnee, dus ze moeten nog veel groeien. De eerste cherry tomaatjes zijn wel aan het afrijpen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooie formaat tomaat, Buitenvogel! Hopelijk kan ik die dit jaar overtreffen!

 

En bedankt voor alle info Gianni / Tomp!!

 

Ik moet zeggen dat ik de tomaten in potten toch echt wel elke dag water moet geven, en met dit weer zelfs 2 keer. Begin juni een keer niet gedaan en de planten hingen meteen enorm slap!

In de volle grond in de kas, waar het nu echt enorm heet is, geef ik ze toch echt elke dag wel water. Ik denk dat er gewoon enorm veel afhankelijk is van stand zon / kas etc.

Wat interessant om te zien is, is dat mijn tomaten in het aquaponics systeem (die dus min of meer telkens in het water staan), tot dusver veel grotere vruchten dragen dan de planten in pot / volle grond kas!! De vruchten hebben veel water nodig, persoonlijk geef ik daarom de voorkeur aan regelmatig water geven.

 

Ik ben ook gestopt met dieven in de kas, ook omdat ik alleen maar heirloom heb en ik heb toch echt het idee dat ze het enorm veel beter doen als ik ze niet (of gedeeltelijk dan), dief.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heeft iemand ervaring met het toevoegen van kalk / calciumcarbonaat, in oplosbare vorm?

 

Ik zit met de gedachte te spelen om mijn planten een boost te geven, omdat ze toch wat te lijden hebben gehad onder het zware weer van afgelopen week en het aangepaste bewateringsschema. Ik blijf nu tot het einde van het seizoen dagelijks wateren, maar hier en daar zie ik zeer vroege fases van neusrot op de grote tomaten. Hele kleine ringetjes (speldenprik grootte) rondom het uiteinde, waarbij ik het in de kiem wil smoren.

 

Blijkbaar kun je calciumcarbonaat oplossen in water tot je een soort van slurrie krijgt, wat dan weer snel opneembare kalk geeft bij de wortels. Ik heb tot nu toe verder volgens de richtlijnen één maal per week bijgemest met vloeibare voeding van DCM (waar weer een hoop kalium in zit), maar ik verkeer onder de indruk dat dit niet genoeg is.

 

Wie heeft ervaring hiermee?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tomaten wortelen héél diep, alles hangt af van hoe je ze initieel hebt opgekweekt, bedoel ik mee maakte je ze lui of sterk en onafhankelijk

Geef je dagelijks water dan wortelen ze oppervlakkig en hebben ze vlug dorst en last van vocht tekort.

Gaf je slechts sporadisch of zelfs helemaal niet (in het begin natuurlijk wel, jonge plantjes moeten eerst aanslaan) dan krijg je sterke diep wortelende planten die lange periodes zonder bewatering aankunnen.

 

Moet wel zeggen, ik mulch doorgedreven met compost en daar bovenop een dikke laag gras maaisel dus de grond is goed beschermd, scheelt voor de waterhuishouding.

 

Super dat het bij jou bij deze temperaturen zo makkelijk lijkt te gaan. Ik wil ook water onafhankelijke tomatenplanten, maar dat gaat in Bennekom echt nooit lukken hoor. Ik vraag me af Tom, of je tomaten ook zo lang zonder water kunnen als je niet zou mulchen. Je suggereert dat je diep wortelende tomatenplanten stimuleert door minimaal water te geven. Maar ik denk dat je grond juist minder snel utdroogt door het mulchen. Je creeert onder de mulchlaag een verbeterde vochthuishouding, wat niet meteen betekent dat al jouw tomatenplanten veel dieper zijn gaan wortelen.

Zonder mulchen moeten velen bij deze temperaturen echt wel regelmatig water geven in de kas. De verdamping is simpelweg erg groot, dus dat moet worden aangevuld. Aaigemse grond lijkt me fijne moestuingrond. ik lees dat Aaigem lage natte gronden kent, dus dat lijkt me een enorm voordeel en zou je zelfs helemaal niet hoeven mulchen

 

Maar wat is diep wortelen nu eigenlijk? De een denkt misschien wel aan meters diep, terwijl ik op sites vind dat de tomaat 60 cm diep wotelt, waarbij 50% van het totale wortelstelsel zich in de bovenste 30cm van de bodem bevindt. Een gersteplant wortelt al dieper, zo'n 75 cm met uitschieters naar 1 meter. Dus zo bijzonder diep wortelt een tomaaat nu ook weer niet.

Hoeveel en hoe vaak je water moet geven in de kas hangt van een hoop factoren af lijkt me en daar kun je niet 1 gulden regel voor hanteren. Het niet geven van water voor langere periodes zoals bij jou lukt door mulching is niet weggelegd voor het merendeel van de forumleden, die op drogere gronden tuinieren

 

Ook de ontwikkeling van neusrot (een schadebeeld dat ontstaat in de neus van de tomaat bij het onttrekken van vocht aan de tomaat bij een tekort aan water voor de plant) kan weliswaar ook ontstaan door een te lage pH/ kalkgebrek, maar voldoende en vooral regelmatig water geven lijkt me nog steeds de belangrijkste factor om dit te voorkomen. Sommige tomatenrassen zijn ook gevoeliger voor neusrot (bv. Mount Vesuvius) dan andere.

 

@Gianni, alle carbonaatzouten zijn slecht oplosbare zouten zo ook calciumcarbonaat. Ik zou me niet wagen aan het geven van slechts 1 nutrient. Je kunt beter complete voedingsoplossingen volgens applicatie richtlijnen blijven geven om disbalansen in nutrienten te voorkomen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb dit jaar overigens tot dusver 2 keer voeding gegeven aan de planten in pot. Eerste keer was zeewier korrels met kalk (?) van dcm en tweede keer was van die fancy korrel voeding van dcm, speciaal voor tomaten. Er staat op dat het slechtst 2 keer per jaar hoeft ofzo, dus niet 2 wekelijks oid...

Al zal het ook ongetwijfeld weer te maken hebben met hoeveel voeding er in je grond / pot zit. De tomatenplanten in pot wil ik komende week nog wel een keer speciale tomatenvoeding gaan geven omdat de planten nu vrucht gaan zetten.

 

Ik weet dus niet of je al eens voeding hebt gegeven Gianni, ik zou persoonlijk voor die tomatenvoeding gaan. Er zijn mensen hier, in andere topics, die betwijfelen het nut van kalk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik geef op zich wel gebalanceerde voeding en de grond van de tomaten in de potten is specifieke moestuingrond (NPK mix, volgens mij 15-9-7, uit mijn hoofd). Dit vul ik dus met enige regelmaat aan met een vloeibare plantenvoeding (NB: specifiek voor tomaten, van DCM) die hoog is in kalium, maar enkel strikt volgens dosering.

 

Ik merk ook dat er discussie over het geven van kalk is, omdat je de PH waarde van de grond ernstig kan verpesten. Maar ik denk dat ik met één keer weg kan komen, al is het maar om mogelijke tekorten die nu zijn ontstaan in één klap te beëindigen.

 

Om verder op Oscar zijn verhaal in te haken: ik kom daar ook niet mee weg. Zéker niet in de potten, maar in de volle grond ook niet (overal ligt nu mulch overigens). De volle grond hier kan worden beschreven als arm en zanderig. Eerder in het jaar was die zelfs kurkdroog, dus ik hoef dat niet te proberen hier. Het was anders geweest denk ik als ik geprepareerde grond had gehad die vocht veel makkelijker vasthoudt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Super dat het bij jou bij deze temperaturen zo makkelijk lijkt te gaan. Ik wil ook water onafhankelijke tomatenplanten, maar dat gaat in Bennekom echt nooit lukken hoor. Ik vraag me af Tom, of je tomaten ook zo lang zonder water kunnen als je niet zou mulchen. Je suggereert dat je diep wortelende tomatenplanten stimuleert door minimaal water te geven. Maar ik denk dat je grond juist minder snel utdroogt door het mulchen. Je creeert onder de mulchlaag een verbeterde vochthuishouding, wat niet meteen betekent dat al jouw tomatenplanten veel dieper zijn gaan wortelen.

Zonder mulchen moeten velen bij deze temperaturen echt wel regelmatig water geven in de kas. De verdamping is simpelweg erg groot, dus dat moet worden aangevuld. Aaigemse grond lijkt me fijne moestuingrond. ik lees dat Aaigem lage natte gronden kent, dus dat lijkt me een enorm voordeel en zou je zelfs helemaal niet hoeven mulchen

 

 

Ja idd, sorry voor mijn aannames weer.

Niet iedereen teelt op rijke klei/leemgrond, kan me inbeelden dat bvb zanderige grond heel wat moeilijker is...

Mulching is niet alleen omdat het in de waterhuishouding scheelt hoor. Ben een luie tuinier, een echte no-dig fan sinds ik een slechte rug heb en het scheelt gewoon heel veel qua (on)kruid druk.

 

Volgend jaar dus een testje hé.

Vakje niet mulchen met gras en zien wat het verschil is met de andere vakken.

 

Bij de start, had té weinig geduld om de natuur rustig zijn gang te laten gaan, alles diep geploegd en gefreesd en massa's compost onder gewerkt.

Daarvoor werd de bovenlaag keihard (zal bvb bij roeier nog véél erger zijn dus wil niet vergelijken) bij droog/zonnig warm weer en tijdens vochtige periodes kon je de grond niet betreden zonder 10 kg per voet aan brij mee te nemen.

Nat kan je het hier ook niet noemen maar ga +/- 15 cm diep en de aarde is vochtig zonder dat het putje volloopt. Vakken worden nooit belopen en elk jaar, na verwijderen van de overgebleven grasmulch (voorjaar), opnieuw bedekt met een nieuw laagje compost (+/- 3 à 5 cm).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dwars door alle goeie uitleg heen, even een beetje kleur aanbrengen met onze oogst van vandaag.

965cdce299400641926a7a5b81b58947.jpg

0e9172a0a65546bed7209cada29b5eca.jpg

4ccdc62ae4e00392dd1b527b51b5bd35.jpg

Gewoon omdat t kan


wees bevriend met kleine dingen

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Mmmm... lekker, water loopt me in de mond, héél veel tomaten aan de planten maar nog maar eentje (Artisan Tiger Blush) kunnen proeven

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja die blush is ook echt onze favo. Ik had dit jaar ook een ‘verbeterd ras’ tov de blush. Sweet Cream heet ze. Ze is idd net wat anders. Beetje puntiger, wat dikwandiger, maar zeker niet zo lekker sappig en zoet!

Wel een ander blijvertje geteeld dit jaar. Die misschien niet zo lekker is als de blush, maar het met haar bijzondere kleur heel tof doet in salades.

De atomic grape.

7d9286a622f2fa45a80a3d8d046c6eb3.jpg

Lekker zuurtje en prettige textuur. Net zo groot als de blush. Groen/oranje/blauwig. Leukerd!


wees bevriend met kleine dingen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lekker hoor, ik moet nog even geduld hebben.

 

Ik heb slechts twee rassen in mijn tuintje staan, maar wat een verschil in structuur zit daar tussen! Waar de Matina kaarsrecht omhoog groeit, gaat mijn cherrytomaat alle kanten op en dieft zelfs in de oksels van de bladeren. Ik vind het bij deze kleine plantjes leuk om het verschil zo duidelijk te zien. En dan vertekent de linker nog een beetje omdat de stok scheef staat...

[img-rotate=90]7B79CD8A-6A61-472B-AB29-6A1D5A41CFD597341562223969.jpeg[/img-rotate]

De grote plant is een en al blad en heeft nu twee toppen, doordat de grote dief bijna zo groot is als de hoofdtak. Alle andere dieven haal ik er wel structureel uit, maar ik begin nu toch te twijfelen of ik er ook geen bladeren af zou moeten halen, want die blijven ook maar groeien.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Idd opvallend die verschillen, aardappelblad of niet, kersttomaat/vlees/cocktail en dan nog de kleuren en de smaken

 

Zet elk jaar vele verschillende soorten (dit jaar heb ik er +/- 25 - zou mijn lijstje erbij moeten nemen om zeker te zijn) = zoektocht naar wat wij lekker vinden, elk jaar nieuwe soorten

 

De Blush en onder andere bvb de ananas noir zijn ondertussen blijvers bij ons.

Blush is niet alleen lekker maar ook heel mooi om zien... al is dit ondergeschikt aan de smaak natuurlijk

Share this post


Link to post
Share on other sites

De oogst ziet er goed uit!

 

Ik merk dat de planten in potten hier nogal 'zeurderig' beginnen te doen. Verschrompelde blaadjes aan de top en takken die toch wel een beetje neigen te hangen. De grond onder de mulch is echter vochtig genoeg ook als ik er een vinger een paar cm induw: van het oppervlak tot de grond in is het zeker meer nat dan droog. Ik heb nu echter weer de neiging om water te geven, ondanks dat ik de tussenpozen wil uitbouwen naar om de twee dagen (in plaats van dagelijks, tijdens de zinderende hitte van eerder).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


Over moestuin forum

Op het moestuin forum delen leden ervaringen en tips over het telen van groenten en fruit in de moestuin.

Lees meer over moestuinforum

×
×
  • Create New...