Jump to content

Genetische manipulatie zaden

Stoyanov

Recommended Posts

Ja, zaden kunnen genetisch worden veranderd met behulp van rontgen-straling of mutagene stoffen om zo random veranderingen in het DNA te krijgen. De dosis van de rontgen-straling of mutagenen is dan zo hoog dat er mutaties ontstaan, maar waarbij het zaad overleeft. Je weet eigenlijk niet wat je doet, dus je moet een groot aantal zaden behandelen en hopen dat er planten uitgroeien die (vruchtbare) zaadjes produceren. Je screent de nakomelingen vervolgens op waardevolle nieuwe eigenschappen. Dit is niet nieuw en wordt mutatieveredeling genoemd.

Je kunt dus niet een batch met zaden behandelen en claimen dat alle planten die hieruit voorkomen beter zijn dan zonder die behandeling. Je opmerking over klimaatzones snap ik niet.

Het klimaat en de verzorging bepalen natuurlijk welke planten succcesvol geteeld kunnen worden dus het lijjkt me logisch dat de zaadveredelaars daar op selecteren. In de VS spreken de telers altijd van klimaatzone 1, 2 etc. en zeggen dan welke soorten er succesvol geteeld kunnen worden.

Wij maken onze eigen zones: kas, koude bak, beschutting, halfschaduw etc. binnen de grenzen van ons klimaat.

Iemand vertelde mij dat zaden genetisch worden gemanipuleerd om optimaal resultaat te geven.

Misschien dat je kunt omschrijven wat jij verstaat onder "genetische manipulatie" ? Ik verwacht een beetje dat er sprake is van een spraakverwarring / onjuist gebruik van begrippen.

Wat RobO ook al zegt : het selecteren / kruisen / terugkruisen van gewassen die geschikter zijn voor bepaalde omstandigheden ( Klimaatomstandigheden, grondsoorten, daglengte en lengte van een groeiseizoen etc ) is natuurlijk al een heel erg oud gegeven. De ene selectie van rijstsoort is voor dáár geschikt en de andere soort kun je ook dáár telen, zo eigenlijk met van alles.