Jorieke123 Posted January 6, 2019 Share Posted January 6, 2019 Ja als dan iedereen gaat beginnen dan kan ik niet achterblijven Ik hoop deze keer bergbasilicumplantjes aan te kunnen bieden, en ook zoete aardappelplantjes. Ik heb 2 soorten: Beauregard en Molokai. Ik heb ze nu in de vensterbank staan en ik ga ze vlak van te voren stekken want ze wortelen met een kleine week al. Dus ze moeten ook weer niet te groot zijn als we de mtfd begin april zouden doen... Nou ja, die plantjes zijn wel onder voorbehoud, ik kan niets 100% beloven. Ik vind overal zaailingen van kruiden en planten, die pot ik op voor als er weer eens een MTFD aan zit te komen Dus bij deze: -- Dropplantjes. Agastache foeniculum. -- Zeebietjes. -- bloedzuring. -- Rode weegbree -- Blaassilene -- Egyptische ui. -- Brave Hendrik. -- kruid-venkel zaailingen. -- echte heemst -- tijm, uitgezaaid in mijn kruidentuin en opgepot. -- Eieren, zowel van krielkippen als van 'normale' kippen -- Venkelzaad. Voor in de keuken, maar je kunt het natuurlijk ook zaaien. Eigen oogst, van 2 jaar terug. Zelf schoongemaakt (takjes, blaadjes, etc. er uit) en een keer ingevroren tegen eventuele beestjes. Het betreft zaad van kruidvenkel, niet van de bol-variant. --Ik heb ook potten reuzel, die ik wel wil ruilen tegen pakken suiker Ik heb wel even genoeg suiker... misschien bedenk ik nog wat anders. Potten met 370ml met niervet, bijvoorbeeld voor (hartige)taartbodems en dat soort zaken. Maar ook om in te bakken, op je brood te smeren, etc. Of je bakt er broodjes van, zoals Nasuada: post334316.html#p334316 Het vet is uitgekookt en heet in hete potten gedaan. Het is dus lang houdbaar, en na openen hoeft het pas in de koelkast. -- Sint Janskruid plantjes. -- zaailingen kogeldistel -- Frambozen, opgekomen in het pad in plaats van in de juiste rij. Meerdere soorten door elkaar, ik heb geen idee welke. Wel zijn de meeste scheuten doornloos. Vraag: - Haardhout, al is dat wat lastig te vervoeren i.v.m. hoeveelheden/gewicht. Aanmaakhoutjes en aanmaakblokjes komen ook van pas. Wel graag schoon hout, zonder verf/spijkers/etc. Ja we raken verwend - Valappels, eikels, kastanjes, hazelnoten, etc. voor onze varkens. Er mogen takjes en dopjes enz. tussen zitten. Bij valappels is het niet erg als ze al bruin zijn of juist knalgroen nog. (in het voorjaar niet van toepassing) - winterakoniet - Aparte vaste salie of tijm. Groeien hier goed, en ik kan nog wel een paar cirkels in mijn kruidentuin vullen. - Rauwe melk, van koe/geit/schaap/lama/kameel? Maak ik kaas van, dus ik kan heel wat liters gebruiken. - oude zaden (geen tomaten), die je anders toch weg zou gooien. Zie ook hier: gevraagd-oude-zaden-van-van-alles-eetbaars-t16158.html - Misschien stom: maar keukenrol en wc papier komen ook goed van pas! - Koffie - dunne of dikke bleek. Vooral voor het maken van kaas, de kaasvormen en kaasdoeken enz. maak ik daar mee schoon zo af en toe. - wax/paraffine van bepaalde kaassoorten zoals baby bell en Edammer kaas. Het is vrij zacht, kneedbaar, en ik kan het smelten om weer te gebruiken voor mijn eigen kaasjes. - (gedroogde) zelf geteelde paddenstoelen. Mocht je veel teveel moeten oogsten, dan lusten wij die wel - 'afval' voor onze varkens. Oud brood, opgespaarde schillen (in vriezer bijv.), etc. - (dunne) schelpen voor onze kippen. We kregen eerder al eens een zak met oesterschelpen van Henk. En die verweren langzaam in de zon en regen, en de kippen pikken er geregeld aan. Maar wat van dat dunne spul, zoals van die scheermessen, zou erg fijn zijn om te malen en zo te kunnen strooien. Aan Flup: 2 soorten/zakken boontjes en yakonAan Goldfish: 4x Molokai plantjes. Aan Appelvrouw: Beauregard, pekelweger, welsh onion, winterjasmijn, 2x agastache, groene en paarse basilicum, kleine plastic pottenAan Jootje: kogeldistel, basilicum (paars)Aan Cupcakeje: basilicumaan Ciska: tijmAan Angela: tijm, en oerprei? en 2x reuzel, dovenetel, basilicum en ook de paarse, agria's, sanitairkitAan Bit: eitjes, liefst krielAan Kruidenvrouwtje: Beauregard en Egyptische uiAan Charly: yakon, beauregardAan Tanja65: Brave hendrik, rode weegbree, basilicum, rabarberAan Mylena: zoete aardappelAan Anna: roomse kervel? Beauregard, yakonAan Mellie: dropplantje, Egyptische ui en wat eitjes Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ciska Posted January 6, 2019 Share Posted January 6, 2019 Ik weer mijn jaarlijkse vraag naar....... thijmzaailingen.......goh en ja....ben erg verzot op thijm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted January 6, 2019 Author Share Posted January 6, 2019 Ik ga ze oppotten voor je! Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
angela Posted January 13, 2019 Share Posted January 13, 2019 Ik heb shampoo en zo voor je ingeslagen alleen even afwachten wat de datum doet.Mocht het toch die laatste zondag worden dan bewaar ik het. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted January 13, 2019 Author Share Posted January 13, 2019 Dank! Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Goldfish Posted January 20, 2019 Share Posted January 20, 2019 Hoi, ik heb warme belangstelling voor de Zoete Aardappels. In het bijzonder de Molokai. Momenteel heb ik niks ter ruil in de aanbieding wat je zoekt, maar ik kan altijd nog koffie of wc papier etc kopen. Hoeveel stekjes kan je missen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted January 20, 2019 Author Share Posted January 20, 2019 Ah ok, houd ik de Molokai voor jou in leven Ik had zelf besloten met de Beauregard verder te gaan, en eventueel nog een keer een witte variant te proberen. De Molokai is prachtig knalpaars, maar toch net niet onze favoriet. Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Goldfish Posted January 20, 2019 Share Posted January 20, 2019 Dank je wel! Gaat mij om de paarse kleur, gezien de eigenschappen tegen o.a. darmkanker, los van het feit dat t een prachtig product is waar je veel mee kan in de keuken (en qua smaak kindvriendelijk). Is het de originele Molokai of de verbeterde versie waar www.kwekerijdezoetewei.be mee loopt te dwepen? Laat maar weten begin april hoeveel je er overhoudt, dan zet ik daar een gepaste ruil tegenover. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted January 20, 2019 Author Share Posted January 20, 2019 Oh ik weet niet of hij verbeterd is. Ik heb het plantje vorig jaar gekocht bij Van Der Plancke in Hummelo. https://www.vanderplanckewinkel.nl/c-3929678/zoete-aardappel-ipomoea-batatus/ En die Molokai stond toen niet op de site, en nu ook niet. Toch hadden ze er plantjes van. De plant had hele lange dunne knollen, die door de opbrengst van andere planten groeiden ook. En een aantal knollen waren echt mooi dik en bruikbaar. Die langere exemplaren waren te stug om te eten vond ik. Wel echt dieppaars van kleur, zowel de buitenkant als het vruchtvlees. Ik heb nog 3 stuks liggen, zal er eens een foto van maken als ik er 1 doorsnijd. Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted January 20, 2019 Share Posted January 20, 2019 Geheel niet zeker nog of ik kan komen, Lie waarschijnlijk niet, voor mij ligt het aan een lift. Maar ik zou wel graag een stekje Beauregard willen..mag ik die dan bij je reserveren? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kruidenvrouwtje Posted January 23, 2019 Share Posted January 23, 2019 Graag de Beauregard en Egyptische ui als mag. Quote You can bury a lot of troubles by digging in the dirt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted January 24, 2019 Share Posted January 24, 2019 Ik wil heel graag weer eitjes. Kriel is prima, groter mag ook , maakt me niet uit. Enige restrictie is dat ze niet met visafval / vismeel moeten zijn gevoerd, die blief ik echt niet. ( sorry ) Wil er graag voor betalen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted January 24, 2019 Author Share Posted January 24, 2019 Onze vissen groeien voor geen meter dus er is geen afval van Komt goed! Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted January 24, 2019 Author Share Posted January 24, 2019 Vincent, ik heb hier nog een foto van mijn laatste zoete aardappels. Ze smaakten aardig hoor, lekker gegeten. Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nasuada Posted January 24, 2019 Share Posted January 24, 2019 mooi kleur zeg! Quote https://www.deblijehoeve.nl/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Goldfish Posted January 25, 2019 Share Posted January 25, 2019 Mooie (en erg gezonde) kleur hoor! Zag een paars ras bij de AH liggen vorige week, maar eigen kweek (ik denk aan teelt in kuipen) is leuker. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted January 25, 2019 Author Share Posted January 25, 2019 Blijft met bakken ook erg mooi trouwens. Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted January 25, 2019 Share Posted January 25, 2019 Ok dat is mooi..en dit is niet de beauregard? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Goldfish Posted January 25, 2019 Share Posted January 25, 2019 Op de foto staat Molokai denk ik. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted January 25, 2019 Author Share Posted January 25, 2019 Dit is de Molokai ja. Hier rechtsonder op deze foto (van 16 oktober) zie je de Beauregard. Die hadden we al opgegeten (die paarse bovenaan de foto zijn de langere dunne knollen van de Molokai. De dikkere exemplaren moest ik toen nog oogsten.)Links zie je de supermarkt-aardappel. Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
angela Posted January 26, 2019 Share Posted January 26, 2019 Ik wil graag 2x pot reuzel.recept gezien van Nigella en daar moet dierlijk vet in. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Charly Posted February 1, 2019 Share Posted February 1, 2019 Wat voor recept, Angela? Voor reuzelrecepten sta ik erg open. En los daarvan: Joriek, als je nog Beauregard-stekkies hebt, tzt, dan super jottem.Heb sowieso weer baby-bel wax voor jeHoop ook op schelpen of van die katvislijkjes en / of melk.Maar dat is nog allemaal ff onder voorbehoud. Quote wees bevriend met kleine dingen Link to comment Share on other sites More sharing options...
angela Posted February 1, 2019 Share Posted February 1, 2019 voor wit brood Charly Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Indy Posted February 20, 2019 Share Posted February 20, 2019 Helaas kunnen wij niet, maar ik bewaar de rode kaaswax voor je. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mellie Posted February 20, 2019 Share Posted February 20, 2019 Hoi Jorieke, Zou ik een dropplantje, Egyptische ui en wat eitjes van je mogen voor..? Kijk maar of er iets bij zit in mijn lijstje. Anders neem ik wat chloor en keukenrol oid mee. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts