Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Varenrouwmug... help


Mellie

Aanbevolen berichten

Ik heb de mazzel gehad dat ik 40 l potgrond met rouwvarenmugjes mijn huis in heb gezet. Al een paar weken last en vandaag is officieel de dag dat ik er knettergek van word.

 

Mijn yacon dimi die ik binnen had gezet, staat nu voor de tweede dag buiten. Mijn wonderboom heb ik de hele dag buiten gehad. De pot met kurkuma heb ik weggegooid. De knolletjes staan even in het water.

 

Ze vliegen echt óveral inmiddels. Ook boven waar ik geen planten heb. Ik heb een aftreksel van thijm geprobeerd wat vorig jaar heel goed hielp. Nu voor geen meter. Toen over op de kaneel. In aftrekseltjes en puur op de aarde. Dat laatste leek te werken. Het verminderde aanzienlijk. En toen waren ze weer terug. Dermate terug dat de yacon dus nar buiten is verhuisd en de kurkuma geen huis meer heeft.

 

Heeft er iemand een oplossing of moet ik gewoon mijn verlies nemen en met schone aarde opnieuw proberen? Wil eigenlijk de yacon niet verstoren. Pfffff. Keuzes keuzes. Iemand met raad toevallig?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou proberen (als dat een optie is) om een flinke toplaag (2 cm) weg te schrapen/ af te voeren en te vervangen door wit fijn zand. Goed aandrukken lijkt me. Voorlopig geen vocht meer toedienen (later via schotel natuurlijk) en evt. het vrijkomen van de vliegjes verder beperken door een plastic zak om de stengel vd plant / pot te draperen. Het is maar een idee...

 

Wegvangen van vliegjes m.b.v. sticky plates (Entocare, Wageningen)

10 Horiver vangplaten KL/GL, gele vangplaten voor witte vlieg en zwarte vliegjes van 25 x 10 cm kostten me vorig jaar 10 euro excl. verzending.

Vingen bij mij vorig jaar de vliegjes goed weg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vorig jaar in de superdesuper-opruiming gekocht bij de Aldi. Er zat een sticker op van 3,99 en ik heb een euro per pakje betaald. Nu voor het eerst gebruikt voor de paar vliegjes die ik had/heb. Werkt top!

 

IMG685099941550169021.JPGIMG684915881550169019.JPG

Kom 13 april ook naar de moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag

Veldvarkens.nl En: Veldvarkens-facebook

Link naar reactie
Delen op andere sites

Grond is al kurkdroog... heb alleen poos geen water meer gegeven in de hoop dat dat ze zou doden, maar ze zijn zich alleen maar heel boos gaan vermenigvuldigen

 

Ok, aarde afschrapen is 1. Ik kan wel dubbelzijdig plakband erbij doen bij gebrek aan andere stickers. De vleesetende plant komt er helaas niet in. Te veel kleine kindervingertjes...

 

Bedankt voor deze suggesties! Voelt alweer alsof ik iets meer baas ben over de situatie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De oplossing is nabij, geen zorgen.

 

Ik bedek de grond in de potten altijd met een dun laagje fijn zand. Beejte aandrukken, zodat het een ondoordringbare laag wordt. Daardoor kunnen de muggen geen eitjes meer leggen rond de wortels van de planten en sterven de vliegen vanzelf. Het liefst water geven vanaf een schotel (waarop de potten staan), zodat de planten het water van onderaf opnemen, maar ook als dat niet gaat, kun je op het laagje zand water gieten. Wel oppassen dat de grond niet zichtbaar wordt onder het zand.

 

Heb even een foto ter verduidelijking. Ik heb namelijk ook altijd last van die rotvliegjes. Heb hier rood zand (dat had ik nog ergens in de tuin liggen) op de potgrond gedaan.

 

1031251550221212.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Supertip van die aarde. Heb de bovenste laag eraf geschud. Was heel droog, want heb de yacon en wonderboom al bijna 2 weken niet begoten zodat die rotbeesten weg zouden gaan. Ongeveer 5 tot 7 cm viel eraf. Dat heb ik in de tuin in een bak gedaan en de rest van de bloempotten aangevuld. Er vliegt nu niets er boven of in voor zover ik kan zien. Ik kan weer opgelucht adem halen. Super!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 11 maanden later ...

Hier in huis wemelt het weer zoals elke februari van de rouwvarenmuggen, ook bij de jonge groenteplantjes die in de vensterbanken staan.

De herkomst kan potgrond zijn, maar ik zie ze nooit uit de zak oprijzen, al kan ik daarin de larven niet herkennen.

Ik denk eerder dat ze zich hier gevestigd hebben in de vaste kamerplanten en dat ze vandaar hun eitjes afzetten bij de groenteplanten. Wegkwijnende pepers, bloemkooltjes, lente-uitjes.

 

Het inzetten van nematoden schijnt een goede manier te zijn om die mug te bestrijden, maar dat is relatief kostbaar en kortdurend.

 

Nu bedacht ik: buiten gezaaid goed moet ook last hebben van die mug, maar daar zie je minder schade (of daar zaai je ruimer en doe je schadegevallen makkelijker weg).

In je tuingrond moeten al nematoden zitten die de eitjes en larven van de RVM opvreten. Was dat niet zo, dan had geen mens ondertussen nog een oogst.

 

Mijn vraag is: Helpt het om potgrond te mengen met je tuingrond om op een natuurlijke manier nematoden te krijgen? Heeft iemand uit ervaring hier goede resultaten mee?

Hoop zo op bruikbare antwoorden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo iedereen die zo vriendelijk was om te reageren en mee te denken:

 

@Flup: potgrond in de magnetron verhitten lijkt me een goed idee, maar als de vliegjes al in huis zwermen, dan komen ze alsnog naar de gemagnetroniseerde grond met groenteplantjes.

@Karin: ik hoop dat je succes hebt met de roofmijten en nematoden. Hier en daar lees ik dat deze methode van bestrijden relatief duur is (kost meer dan het op brengt) en van korte duur. Ben benieuwd naar je ervaring.

@gertve: afdekken met zand doe ik al, en omdekken met vlies doe ik nu ook om te voorkomen dat de vliegen door de gaten onderin de potjes kruipen. Dank voor het meedenken.

@acpronk: Fijn dat je RVM-vrije potgrond hebt, maar mijn probleem is dat er al vliegjes en larven in de grond van de kamerplanten zitten, en die gaan doodleuk nestelen in de potgrond bij de groenteplantjes.

 

Mijn vraag: “Helpt het om potgrond te mengen met je tuingrond om op een natuurlijke manier nematoden te krijgen?” is nog niet beantwoord. Ik ga er zelf mee aan de slag om het te ervaren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Behalve afdekken met wit zand, moet je ook de gaten onder in de pot in de gaten houden. Daar willen ze zich ook wel eens nestelen.

 

Even redeneren;

Of natuurlijke nematoden uit tuingrond kan halen weet ik niet. Maar je hebt natuurlijk de juiste nematode nodig die de rouwvarenmug aanvalt.

Op dit moment zijn er zo'n 25.000 verschillende nematoden geregistreerd, naar verwachting zijn er miljoenen. Is ook meteen de grootse familie dieren. Aangezien ze niet onder noemer insecten vallen.

Dus de vraag reist op, zitten er in jouw tuingrond rauwvarenmugjes, waar dus die nematoden van leven. Geen rauwvaren mugjes in de tuingrond? dan is er dus ook niks te eten voor de nematoden? Dat gebeurd dus ook binnen, als je nematoden uitzet, zijn je rauwmugjes weg, maar de colonie nematoden gaan dan dood, mocht je dan weer infectie hebben, moet je weer nematoden uitzetten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Yep, Rorror,

Daar zeg je iets! Zoveel soorten nematoden & ze moeten, als bestrijdingsmiddel, maar precies de larven van jouw soort rouwvarenmug willen eten. En van de RVM bestaan ook al zo veel soorten. Een goede match lijkt bijna onmogelijk.

 

Lieve hemel, zelfs op het niveau van potgrond – en de eitjes en larven die er in zitten – maken we ooit stabiele ecosystemen kapot, door potgrond te kopen die niet uit Nederland komt.

 

Iemand hier die door het gebruik van lokale grond ooit vrij bleef van rouwvarenmug?

 

In het volledige besef dat de ergernis groter is dan de kwaal – want het komt altijd wel goed,

Dank voor de reactie Rorror

Link naar reactie
Delen op andere sites

Al geplaatst in het peper en paprika topic, maar leek me nuttig om het breder te melden:

 

Ik ga dit jaar paprikaplanten overhouden. De Chocolate Beauty's en een Snackpaprika hebben de winter doorstaan. De Kaboutermutsen zijn allemaal weggevallen in de winter. Ik blijf de bloemetjes maar wegplukken. De rouwvarenvliegjes zijn steeds moeilijker tegen te houden, want het wordt langzamerhand wat warmer op de zolder en de planten vragen ook meer vocht. Met de gele vangkaarten en watergift via de schotel kon ik het aardig beperken. Ik heb met de vangkaart ook regelmatig vliegjes uit de lucht gevangen en ben zelfs al een keer blijven plakken aan het raam Soms zaten ze op de brede rand van de pot, dus dan kon ik me niet beheersen. Maar ja dan plakt de kaart aan de rand vast er blijft er wel wat lijm achter.

Nu weet en zie ik dat de vliegjes veel over het zandoppervlak lopen en ook over de rand van de pot. Dat blijkt leuk wegvangen

 

P102074486471581366602.JPGP102074353691581366627.JPG

 

Bovenstaande foto's zijn van 10 februari, ik heb daarna wat extra lijm van de vangkaart op de rand gesmeerd. Moet je kijken wat het effect vanochtend I(14 februari ) is:

 

2020021408371689031581670149.jpg

 

Een kwart van die vliegjes was nog aan het spartelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@oscardevos: Fantastisch, die vangkaarten, en de lijm die op de potranden de vliegjes vangt. Ik ga je na-apen!

 

Nieuwe ontwikkeling hier is dat er ineens nauwelijks nog vliegjes zijn. Ik denk dat ze nu sterven omdat ze hun klus geklaard hebben. Eitjes gelegd. Larven komen straks vreten aan het verse zaaigoed. Maar dat is elk jaar zo. Geeft niet. Uiteindelijk oogst ik elk jaar meer dan we kunnen eten

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier ook massale sterfte. Daarom denk ik dat die lijmrand van Oscar niks uitmaakt, zonder die lijm hadden ze dood naast de pot gelegen.

Het lijkt er op dat ze op een gegeven moment alleen nog kunnen lopen en daarna sterven. En inderdaad zullen ze al wel voor nageslacht gezorgd hebben.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ron, natuurlijk hebben ze voor nageslacht gezorgd. Dat ze oplossen in het niets zonder pesticiden willen we natuurlijk allemaal wel.

Maar dat ze gesynchroniseerd het loodje leggen, betekent eigenlijk alleen maar dat alle eitjes tegelijkertijd zijn gelegd mogelijk dus slechts door 1 rouwvarenmugje

Dus voor je jezelf gelukkig prijst, kijk toch nog even naar onderstaande levenscyclus van de RVM:

 

20180111i-eng-knock-out-gnats-granules80171582372670.jpg

Source: Knock-Out Gnats Granules

 

Een klein rekensommetje op basis van jouw sterfte Ron, leert dat je RVMgen nu zo'n beetje in het larvale stadum zitten en zal er over 3 weken dus een massale RVM populatie uitvliegen boven je moestuinplantjes. Ik zou de plakrandjes alvast klaarleggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het was maar 1 pot en niet eens een moestuinplant. Er lagen er wel 50 dood naast. De pot met plant ligt nu in de Kliko. Ik reken me ook niet rijk, best kans dat ze over een week of 2 uit andere potten komen opduiken.

Overigens was ik bij Intratuin afgelopen week en zag ze daar ook volop tussen de moestuinplantjes.

 

Ik denk dat die plakstrips dan ook bijna niks uithalen, je vangt ze pas echt als ze de eitjes al hebben gelegd en toch al dood gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Jorieke123 changed the title to Varenrouwmug... help

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...