Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Varenrouwmug... help


Mellie

Aanbevolen berichten

13 hours ago, rorror said:

Misschien geel karton met vasaline er op?

Of lijm / honing erop smeren. Al droogt dat ook in na verloop van tijd, in tegenstelling tot die gele plakplaatjes.

 

Daarnaast vermenigvuldigen ze zich ook een stuk langzamer als de temperatuur wat koeler is. In een warme kamer gaat het echt sneller.

 

Of de beestjes ook aangelokt kunnen worden met geur, geen idee. Misschien plantengeur, dus een blad van een plant ergens op wrijven?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Quote

Zou je ook zelf plakstrips kunnen maken? Vraag ik me ineens af. Iemand ervaring of ideeën? 

@Arja, dat heb ik wel eens gedaan met dubbelzijdig klevend tapijttape, dat erg hardnekkig plakt, gewonden rond flesjes in de vensterbank. Er werd echt geen enkele vlieg op gevangen. In vergelijking daarmee zijn de gele vangplaten supervangers. Ze blijven na maanden nog zo krachtig dat je er nog geen haar van je hoofd kunt langs strijken of die zit definitief vast

 

Verder @Arja, wat geur betreft: De rakkers zitten hier duidelijk liever in de geraniumstekken dan in andere planten binnenshuis. Je zou een geranium (pelargonium) als lokplant kunnen gebruiken. Maar dan moet je die lokplant ook weer op het juiste moment uit huis werken. Geen ervaring mee 😟

 

aangepast door Vinky
Link naar reactie
Delen op andere sites

Temperatuur en licht maakt ook veel uit. Als de zon op de ramen schijnt (dus veel licht en warmte), zijn de vliegjes ook actiever.

 

Heb vandaag alle vijgen in de eetkamer verpot. Daar zaten veel varenrouwvliegjes, maar ik heb geen enkele larve op de vijgen zelf gezien. Niet op de wortels, niet op het hout, niks. Maakt niet uit, ze hebben nu allemaal nieuwe potgrond (wel eers in de magnetron), een zandlaag erop en de luchtgaten onderin de pot waar de vliegjes makkelijk in kunnen zijn dicht. En natuurlijk rijkelijk versierd met gele plakplaatjes. De oorsprong van de vliegjes heb ik wel gevonden en het huis uit gewerkt; dat waren de overwinterende canna's. Dan maar geen canna's dit jaar in de tuin, het is niet anders. 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Magnatron is een half goed idee. Daarin tegen zal in de oven een beter resultaat behaald worden.
Magnatron werkt met micro-golven, en de golven raken maar enkele delen van de grond, als de grond contact maakt met andere grond, warmt dat wel mee door. Maar is er geen goed contact, en daar zit een larve, blijft die gewoon leven. Aangezien die grond niet opwarmt.

 

Zie volgende voorbeeld met fruitvliegjes in de magnatron, en doordat ze zo klein zijn dus tussen de golven in lopen/vliegen. En daarom dus niet opwarmen en doodgaan.


 

 

Maar zojuist de pepers water gegeven, en er vlogen 5 rouwvarenmugjes uit.    Dus geel papier met vasaline opgehangen als test. 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Die larven herken je zeker wel, het zijn een soort van wittige / half doorzichtige larfjes van ongeveer 0,5cm groot. Die kun je makkelijk wegvegen / pletten.

 

Sinds ik gisteren de oorzaak van de varenrouwvliegplaag heb verwijderd, heb ik bijna geen vlieg meer gezien. Afkloppen dat dat zo blijft.

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooie link RobO 🤩

 

Is er al gezegd dat je binnen beter geen cocopeat kunt gebruiken?

Daar zitten wel eens eitjes in. Is dan de oorzaak van het probleem.

aangepast door speets

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, leuke link @RobO, lekker knutselkoken.

 

Nu het zulk mooi weer is, gaan de geraniumstekken - volgens mij de bron van de RVM hier - sinds gisteren naar buiten. Vensterbank ontdaan van vliegenlijkjes. Vensterbank bleef een dag schoon. 's Avonds toch de stekken naar binnen gehaald wegens koude nacht. Na een nacht binnen, vanmorgen geen vliegenlijkjes op de vensterbank, geen rondvliegend gespuis. Vandaag gingen de bakken met geraniumstekkken weer naar buiten. In huis geen vliegje meer gezien. Ja, een verdwaalde zielepoot, die onder de duim ging.

Ik denk dus dat het helpt om de waardplanten van je vliegjes naar buiten te brengen zodat ze in de vrije lucht kunnen uitvliegen. In de grond van de waardplant wemelt het natuurlijk nog steeds van de eitjes en larven, maar een deel van het gespuis dat op de vleugel gaat ben ik kwijt. 

Voor zolang het duurt.

Sterkte en succes iedereen 👍

Ik hecht me voorlopig 🤣 aan de aan de gele vangplaten want die zijn bewezen sterk 😍

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later ...
Op 20-2-2021 om 19:26, speets zei:

Mooie link RobO 🤩

 

Is er al gezegd dat je binnen beter geen cocopeat kunt gebruiken?

Daar zitten wel eens eitjes in. Is dan de oorzaak van het probleem.

Bij mij gaat alle binnen-grond 2 minuten in de magnetron voor gebruik (wel eerst afkoelen), coco of niet. Geeft een zeer goede preventieve werking tegen ongedierte en evt onkruid.

 

 

En eenmaal rouwvarenmuggen, dan helpt het om een goede laag zand (minstens 2 cm) aan te brengen (ze komen er nog wel uit, maar leggen geen nieuwe eitjes). En dan moet je zorgen dat je de bovenste centimeters van de potgrond niet nat maakt, dus OF van onderaf bewateren, OF zo'n jumbo rietje of buisje insteken en daarin bewateren. De larven zitten namelijk bovenin. Werkt gegarandeerd. You can thank me later ;)

aangepast door EdelSpint
Eitjes ipv zaadjes, haha
Link naar reactie
Delen op andere sites

De rouwvarenmug is eenvoudig te bestrijden met aaltjes.
 

Zorg ervoor dat de potgrond nat is. Aaltjes in de juiste verhouding mengen met water in de gieter en besproei daarna de grond met dit mengsel. Dit doe je met alle potten waar ze nestelen. 
 

De aaltjes eten de larven op en twee weken later ben je van de vliegjes af. Gegarandeerd. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@rorror de microgolven raken eigenlijk alles, maar er moet een medium zijn om de energie over te brengen. (een beetje hetzelfde als een inductievuur). Als je de grond goed vochtig maakt zullen alle larven wel uitgekookt zijn in een microgolf.

 

Je kan eigenlijk zien hoe klein je moet zijn om het te overleven. De gaatjes achter het glas zijn kleiner als de halve golflengte, dat is om jezelf te beschermen als je naar de microgolf staart.

aangepast door redzebra
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 maanden later ...
Op 12-2-2021 om 20:06, acpronk zei:

... de werking is (bij beide) alleen als het droog gebruikt wordt ...

 

Volgens mij is dat niet zo. Weet je nog waar je dat gelezen hebt? (Bronvermelding is altijd handig!).

 

De werking van diatomeeëenaarde berust op het uitdrogend effect. En nee, dan werkt het niet in een natte omgeving.
Maar het heeft ook een snijdende werking (wat jij 'schurend' noemt). In diatomeeënaarde zitten scherpe skeletdeeltjes die de larven van bv. mugjes en luizen beschadigen. Die deeltjes blijven gewoon scherp als ze nat zijn. Een nat mes snijdt net zo goed als een droog mes.

 

Hebben jullie nog rouwmugjes? Ik heb nu alle potten bestoven met diatomeeëenaarde (met een kruidenstrooipotje, gaat heel goed). De beesjes zijn nu bijna weg. Of komt dat doordat het herfst is?

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, dat was een uitgangspunt. Want nat dan klondert het een beetje samen, en dan vermindert de werking dacht ik zo.

Toevallig zag ik er vandaag nog eentje, maar heel de zomer bijna niet want we hebben alleen in de woonkamer planten en die geef ik haast geen water. Maar ik zie ze ook wel in de tuin vliegen, dus als ik wat buitenplanten binnen zet dan neem ik ze misschien wel mee. Ik wil nog wat planten binnen overwinteren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, speets zei:

De beesjes zijn nu bijna weg. Of komt dat doordat het herfst is?

Ik heb er eindzomer/heftst nagenoeg er ook geen last van. Pas halverwege de winter als ik begin te zaaien komt het plots weer terug.

 

De ficussen die graag goed vochtig willen staan, hebben een laag van 1cm split graniet er boven op gekregen. 25kg zak bij hornbach kost 4 of 5euro.

Steentjes zijn superzwaar kan me niet voorstellen dat een vliegje of wormpje die opzij geduwt kan krijgen. 

Ziet er ook nog eens netjes uit!

DSC_0632.JPG

 

 

aangepast door rorror
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

23 uren geleden, rorror zei:

Pas halverwege de winter als ik begin te zaaien komt het plots weer terug.

 

Ja daar was ik al bang voor, dat ze nu even pauze houden en over een paar maanden, als de zaailingen opkomen, in alle hevigheid terugkomen.

 

Gister aan het knutselen geslagen nav de link  van RobO hierboven. Vier strips gemaakt, twee van een bruine zak en twee van geel papier (leek me logischer) en ook twee vaantjes om in de potgrond te steken.
Er zit nog steeds geen rouwmugje op, hoewel ik er intussen al wel een stel heb doodgeslagen.
Ze gaan er wel op zitten, maar lurken wat aan de stroop, zwaaien even naar me en vliegen dan doodleuk weer weg! Dat werkt dus niet. Morgen maar 'echte' strips halen. Dat lijkt me veruit het meest praktisch.

 

Mooi, die split! Voor dat soort planten is het inderdaad een oplossing. Voor mijn jewel orchids minder.

 

DSCF9065.JPG.e18d7f79d2249d8656ee8052f62a0d0a.JPG       DSCF9066.JPG.9f1ddb5a27d62917964199fe0ffa7f44.JPG

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb hier nog niks binnenstaan, dus voorlopig geen last. Het vriest al wel aardig in de nacht (-4), maar overdag is het nog te warm. De vijgen staan dus nog buiten.

Afgelopen jaar heb ik veel gele plakplaatjes gebruikt. Die werken prima tegen de rouwvarenmug, maar ook andere beestjes. Bij mij overwinteren in huis veel lieveheersbeestjes en die zaten er ook wel op vastgeplakt. Dat is niet te voorkomen zo.

 

Las in een vijgengroep wel dat men de stekjes / planten in plastic zakken zet en die zakken dichtknoopt bij de stam. Dan kan er ook geen varenrouwmug meer in en uit en zou je er ook vanaf moeten komen. Ziet er wel niet mooi uit, maar bij kleine planten is het misschien een oplossing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later ...
  • 2 maanden later ...
Op 19-2-2022 om 12:37, René zei:

Hopen dat het werkt

 

Dat hoop ik ook, en dan wil ik wel heel graag het merk weten, want ik heb twee (!) pakjes plakstrips van Ecostyle gekocht: ik zou het eens even rigoreus aanpakken.

Dus vier strips op verschillende plaatsen, want ze zitten door het hele huis. En wat denk je: na 4 weken pas 1 (één!) rouwmug gevangen! Dat zal toeval zijn. Die dingen werken van geen kant. Dat moet ik corrigeren, want bij Arja werken ze wél, zie hieronder.

 

En over mierenpoeder: dat is nogal een algemeen begrip. Het ene merk is gewoon diatomeeënaarde, het andere werkt via gif.

 

Zand werkt hier ook niet afdoende. 

 

Die nematoden werken wel, maar dan moet je geen planten bijplaatsen, lijkt me. En dat is hier onmogelijk, in deze tijd van het jaar met al die zaailingen.

aangepast door speets
Correctie

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb deze eergister geplaatst nadat ik op een kameraam vliegjes zag vliegen. 

Tijdens het plaatsen, vloog de eerste er meteen op. Merkloos van aliexpress. 

DSC_0879.JPG

Tijdens maken van foto geen losse vliegjes meer zien vliegen. 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Jorieke123 changed the title to Varenrouwmug... help

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...