Jump to content
Mellie

Rouwvarenmug... help

Recommended Posts

Kan wel, door plakband of stickers dubbelzijdig te vouwen. Ik vind het een gedoe, dus ik heb gele plakvallen. Heb dit jaar meer last van de rouwvarenvlieg dan normaal. 

Hoop dat ik het onder controle kan krijgen voordat de tomaten binnengezaaid gaan worden. Rouwvarenvliegen komen ook uit de bodem van de potten (waar afwateringsgaten zitten), dus die heb ik ook dichtgeplakt. 

Wat ik nu ook ga doen is de nieuwe potgrond een halve minuut in de magnetron, dat doodt de larven / eitjes van die vlieg ook. Voordat er iets in gezaaid wordt dus. 

Edited by Flup

Magnetron is een goed idee. Damn, weer vergeten want vanmiddag wat dingen verspeend en gezaaid.

Ik bedenk nu dat er misschien ook iets van geur moet zijn wat ze aantrekt. Waar zouden die rakkers van houden? 

13 hours ago, rorror said:

Misschien geel karton met vasaline er op?

Of lijm / honing erop smeren. Al droogt dat ook in na verloop van tijd, in tegenstelling tot die gele plakplaatjes.

Daarnaast vermenigvuldigen ze zich ook een stuk langzamer als de temperatuur wat koeler is. In een warme kamer gaat het echt sneller.

Of de beestjes ook aangelokt kunnen worden met geur, geen idee. Misschien plantengeur, dus een blad van een plant ergens op wrijven?

Zou je ook zelf plakstrips kunnen maken? Vraag ik me ineens af. Iemand ervaring of ideeën? 

@Arja, dat heb ik wel eens gedaan met dubbelzijdig klevend tapijttape, dat erg hardnekkig plakt, gewonden rond flesjes in de vensterbank. Er werd echt geen enkele vlieg op gevangen. In vergelijking daarmee zijn de gele vangplaten supervangers. Ze blijven na maanden nog zo krachtig dat je er nog geen haar van je hoofd kunt langs strijken of die zit definitief vast

Verder @Arja, wat geur betreft: De rakkers zitten hier duidelijk liever in de geraniumstekken dan in andere planten binnenshuis. Je zou een geranium (pelargonium) als lokplant kunnen gebruiken. Maar dan moet je die lokplant ook weer op het juiste moment uit huis werken. Geen ervaring mee 😟

Edited by Vinky

Temperatuur en licht maakt ook veel uit. Als de zon op de ramen schijnt (dus veel licht en warmte), zijn de vliegjes ook actiever.

Heb vandaag alle vijgen in de eetkamer verpot. Daar zaten veel varenrouwvliegjes, maar ik heb geen enkele larve op de vijgen zelf gezien. Niet op de wortels, niet op het hout, niks. Maakt niet uit, ze hebben nu allemaal nieuwe potgrond (wel eers in de magnetron), een zandlaag erop en de luchtgaten onderin de pot waar de vliegjes makkelijk in kunnen zijn dicht. En natuurlijk rijkelijk versierd met gele plakplaatjes. De oorsprong van de vliegjes heb ik wel gevonden en het huis uit gewerkt; dat waren de overwinterende canna's. Dan maar geen canna's dit jaar in de tuin, het is niet anders. 

• Like 1

Magnatron is een half goed idee. Daarin tegen zal in de oven een beter resultaat behaald worden.
Magnatron werkt met micro-golven, en de golven raken maar enkele delen van de grond, als de grond contact maakt met andere grond, warmt dat wel mee door. Maar is er geen goed contact, en daar zit een larve, blijft die gewoon leven. Aangezien die grond niet opwarmt.

Zie volgende voorbeeld met fruitvliegjes in de magnatron, en doordat ze zo klein zijn dus tussen de golven in lopen/vliegen. En daarom dus niet opwarmen en doodgaan.

Maar zojuist de pepers water gegeven, en er vlogen 5 rouwvarenmugjes uit.    Dus geel papier met vasaline opgehangen als test. 

• Like 1

Is het dan mogelijk @Flup  om die larven  te herkennen, en hoe doe je dat? Kun je de larven van de PMV er uit pikken?

Die larven herken je zeker wel, het zijn een soort van wittige / half doorzichtige larfjes van ongeveer 0,5cm groot. Die kun je makkelijk wegvegen / pletten.

Sinds ik gisteren de oorzaak van de varenrouwvliegplaag heb verwijderd, heb ik bijna geen vlieg meer gezien. Afkloppen dat dat zo blijft.

• Like 1

Mooie link RobO 🤩

Is er al gezegd dat je binnen beter geen cocopeat kunt gebruiken?

Daar zitten wel eens eitjes in. Is dan de oorzaak van het probleem.

Edited by speets

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Op 20-2-2021 om 17:18, Flup zei:

Die larven herken je zeker wel

Dank voor je antwoord Flup. Ik zal de leesbril er eens bij pakken want mijn ogen zijn niet al te scherp meer 🧐. Maar begrijp ik nou goed dat je de larven ook ziet op bovengrondse plantendelen? Zoals hout? Of blad of stengels?

Ja, leuke link @RobO, lekker knutselkoken.

Nu het zulk mooi weer is, gaan de geraniumstekken - volgens mij de bron van de RVM hier - sinds gisteren naar buiten. Vensterbank ontdaan van vliegenlijkjes. Vensterbank bleef een dag schoon. 's Avonds toch de stekken naar binnen gehaald wegens koude nacht. Na een nacht binnen, vanmorgen geen vliegenlijkjes op de vensterbank, geen rondvliegend gespuis. Vandaag gingen de bakken met geraniumstekkken weer naar buiten. In huis geen vliegje meer gezien. Ja, een verdwaalde zielepoot, die onder de duim ging.

Ik denk dus dat het helpt om de waardplanten van je vliegjes naar buiten te brengen zodat ze in de vrije lucht kunnen uitvliegen. In de grond van de waardplant wemelt het natuurlijk nog steeds van de eitjes en larven, maar een deel van het gespuis dat op de vleugel gaat ben ik kwijt. 

Voor zolang het duurt.

Sterkte en succes iedereen 👍

Ik hecht me voorlopig 🤣 aan de aan de gele vangplaten want die zijn bewezen sterk 😍

• Like 1

Posted (edited)
Op 20-2-2021 om 19:26, speets zei:

Mooie link RobO 🤩

Is er al gezegd dat je binnen beter geen cocopeat kunt gebruiken?

Daar zitten wel eens eitjes in. Is dan de oorzaak van het probleem.

Bij mij gaat alle binnen-grond 2 minuten in de magnetron voor gebruik (wel eerst afkoelen), coco of niet. Geeft een zeer goede preventieve werking tegen ongedierte en evt onkruid.

En eenmaal rouwvarenmuggen, dan helpt het om een goede laag zand (minstens 2 cm) aan te brengen (ze komen er nog wel uit, maar leggen geen nieuwe eitjes). En dan moet je zorgen dat je de bovenste centimeters van de potgrond niet nat maakt, dus OF van onderaf bewateren, OF zo'n jumbo rietje of buisje insteken en daarin bewateren. De larven zitten namelijk bovenin. Werkt gegarandeerd. You can thank me later ;)

Edited by EdelSpint
Eitjes ipv zaadjes, haha

De rouwvarenmug is eenvoudig te bestrijden met aaltjes.

Zorg ervoor dat de potgrond nat is. Aaltjes in de juiste verhouding mengen met water in de gieter en besproei daarna de grond met dit mengsel. Dit doe je met alle potten waar ze nestelen. 

De aaltjes eten de larven op en twee weken later ben je van de vliegjes af. Gegarandeerd. 

Posted (edited)

@rorror de microgolven raken eigenlijk alles, maar er moet een medium zijn om de energie over te brengen. (een beetje hetzelfde als een inductievuur). Als je de grond goed vochtig maakt zullen alle larven wel uitgekookt zijn in een microgolf.

Je kan eigenlijk zien hoe klein je moet zijn om het te overleven. De gaatjes achter het glas zijn kleiner als de halve golflengte, dat is om jezelf te beschermen als je naar de microgolf staart.

Edited by redzebra