Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Varenrouwmug... help


Mellie

Aanbevolen berichten

Gòh! Staat er ook ergens (in leesbare tekens) wat ze erop gesmeerd hebben? Geurtje ofzo?

 

Ze lijken sprekend op die van Jorieke. Zal de Aldi ze daar ook wel vandaan hebben. Ze zijn besteld, bedankt voor de tip 🙂

Al word het op zijn vroegst juli voordat ze hier zijn. Dus tot die tijd maar even behelpen met knoflookthee.

aangepast door speets

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jemig! Wat vreemd 😵

 

Ik heb nu dus 1 1/2 pakje over. Als je me je adres PBt stuur ik ze je op, want mijn rouwmugjes lusten ze niet.

En weggooien is ook zowat...

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Natuurlijk! Ze zaten in de potjes 😉

 

Maar nu ben ik bang dat die van Ali het dan ook niet doen. Dan komen ze jouw kant op Rorror.

 

Maar staat er nou iets leesbaars op dat pakje van jou?

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier werken ze ook top dus, ik heb een maand of wat geleden nog een stapeltje besteld bij Bol.com (maar dan bij een verkoper die zijn waren daar aanbiedt) 

Die van de Aldi vond ik fijner want dat plastic is iets dikker. Deze nieuwe moet je heel voorzichtig in de grond drukken anders breekt ie :thumbdown: Ook hadden die van de Aldi bovenaan geen lijm waardoor je hem daar vast kunt pakken en in de grond kunt drukken. 

Volgens mij staat er nergens wat er dan voor een lijm of stofje op zit. Zeker niet op die van/via Bol want die kwamen in een stevige hersluitbare zak met bijzonder weinig tekst en uitleg. 

 

IMG_5567.JPG

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Jéééé wat hebben jullie er véél! Zoveel heb ik er dit jaar nog niet eens bij elkaar gehad. Dat zal dan ook wel de reden zijn dat ik er maar 1 heb gevangen. En ik had inderdaad de illusie dat ik ze dan allemaal kwijt zou raken.

 

Zoals gezegd ben ik nu met knoflookthee aan het gieten en dat gaat best goed, al moet ik het denk ik wel een tijd volhouden.

Dank voor de reacties 👍 👍 👍

  • Like 2

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 26-4-2022 om 16:31, speets zei:

En over mierenpoeder: dat is nogal een algemeen begrip. Het ene merk is gewoon diatomeeënaarde, het andere werkt via gif.

 

 

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Jorieke123 changed the title to Varenrouwmug... help

Bij andere werkt diatomeeënaarde ook. Maar één van de belangrijkste redenen, bovenlaag droger houden.
Zorgen dat als je vaste planten in huis hebt, b.v. een laagje basalt fijn split/grid er op. Zodat varenrouwmug  daar geen eitjes kan afzetten en heel de winter in kan overleven, totdat je weer gaat zaaien en kweken, en dus al vroeg in het voorjaar een plaag hebt. Overal waar ik dat heb gedaan bij de huisplanten, heb ik geen varenrouwmug meer. De hele winter is het goed gegaan totdat het buiten beter weer werd, en waarschijnlijk één van buiten is gekomen naar de zaailingen.

Als er dan toch mugjes komen, dan gele plak strips op hangen, en bij de zaailingen laagje zand of diatomeeënaarde op de aarde doen, zodat de mugjes geen plek hebben kunnen vinden om eitjes af te zetten.  (Ik heb rond de 35kamerplanten, en zo'n 50 zaaisel/stek potten)

 

 

aangepast door rorror
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Ik bedoelde te zeggen dat de term 'mierenpoeder' niets zegt. DSCF9377.JPG.af15a04dfe4f7ae4c65cd7ff5c4af387.JPG

Je kunt er beter even bij zetten wat de werkzame stof is.

 

Intussen zijn de strips van Ali gearriveerd en die werken wél!

Die vier strips van Ecostyle vingen in 4 weken tijds 1 mugje.

Die twee van Ali hebben er in 4 dagen al 10 gevangen 🤩

Dat is een overduidelijk verschil!

En ik heb intussen eerder minder dan meer mugjes gekregen

(dankzij de knoflookthee). Dus daar ligt het niet aan.

 

Nu ben ik wel benieuwd of ze bij jou, @Arja wél werken.

Of zouden ze al een paar seizoenen in de winkel hebben gelegen?

 

(Overigens ben ik voor lokaal winkelen).

 

 

  • Like 1

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De gele plakvellen die ik van jou heb werken hier gewoon, er zitten mugjes op. Geen grote aantallen, maar dat kan heel goed komen doordat ik weinig planten en dus weinig mugjes in huis heb. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 8 maanden later ...

Misschien ligt het aan mij, maar ik vind dit soort filmpjes heel vervelend.
Ik ga ervan uit dat je hier iets nieuws wilt laat zien, iets waar we wat aan hebben. Maar ze somt alleen een paar manieren op zonder conclusie wat het beste werkt. Daar heb je dus echt helemaal niets aan, tijdverspilling!
Bovendien is het een reclamefilmpje voor calikimgarden.com

 

Ik zou het persoonlijk handiger vinden als je gewoon even erbij vermeldt wat de relevante inhoud van het filmpje is, dan hoeven wij daar niet allemaal naar te kijken en kunnen we meteen door naar het volgende draadje.

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik dacht dat die gele plakstrips alleen als verklikker werken, niet als bestrijding. Dat zag ik een keer in een filmpje van een kweker. Ze gingen spuiten zodra er een bepaald aantal vliegjes op de strips zitten.

 

Zelf laat ik ze maar rondvliegen. Vorig jaar had ik geen merkbare schade aan mijn planten van de vliegjes. Het is meer een cosmetisch probleem lijkt me.

 

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als bestrijding werken ze best ok, ik krijg ze niet helemaal weg zolang ik zaailingen in huis heb, maar het houdt het aantal wel in toom. 

 

Ik heb nooit schade aan mijn planten geconstateerd, wel vinden we het allebei ongelooflijk irritant om de vliegjes constant in je oor, neus, enz te hebben. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 29-1-2023 om 13:34, speets zei:

Ik zou het persoonlijk handiger vinden als je gewoon even erbij vermeldt wat de relevante inhoud van het filmpje is, dan hoeven wij daar niet allemaal naar te kijken en kunnen we meteen door naar het volgende draadje.

Zal er rekening meehouden bij het plaatsen van videos.
Je hebt dan ook wel verder gelijk, al zouden al haar manieren 100% werken, dan had ze niet zoveel vliegjes in huis.

Ik heb zelf wel eens zaailingen gehad of stekken die echt last hadden van wraat aan wortels en dan ook echt dood gingen eraan.

Mijn beste ervaring om ze weg te houden huisplanten/stekken. Is het "verstoppen" van organisch materaal, zodat volwassen vliegen geen plek hebben/kunnen vinden om eitjes af te zetten.

- Top grond droog laten. (water geven via onder, niet te veel)

- Top grond bedeken met halve cm zand. (let op meubels etc zand kan krassen veroorzaken.)

- Top grond bedeken met basalt split 2tot4mm. (Beter dan zand, split zie je liggen kan je wegpakken, zand korrels zie je niet snel)

- Totaal onorganische grond.

Fuchia stekken en ficus, in onorganische substraat:

_20230131_174531.JPG

80% van de planten inhuis gebruiken dit nu. 

 

Zaalingen:

- steriele grond.  (zelf steriel maken, kokend water dag te voren b.v.)

- steriel cocosfiber.

aangepast door rorror
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@rorrorVoorkomen is inderdaad beter als genezen, in principe is zaaigrond ook steriel (die heb ik ook nog verhit vroeger, maar zou in principe niet moeten), pas bij het verplanten in potgrond begint het. Ik gebruik ook van die gele plakplaten, dat werkt wel goed om wat in te tomen (wordt soms ook gebruikt zoals je zegt @fre3ke als verklikker bij bepaalde belagers), maar vorig jaar had ik zo'n een invasie bij het gebruik van een bepaalde bio potgrond speciaal voor opkweek moestuinplanten, tja dan heb je even een probleem. Op zich niet zo erg voor het plantgoed, die gaan toch naar buiten en dan is het no time gedaan, maar mijn vrouw is ook liefhebber van een heel pak kamerplanten. Toen stenema aaltjes gebruikt om het in te dijken.

aangepast door redzebra
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...