Inekje Posted February 16, 2019 Share Posted February 16, 2019 Ik heb een aluminium terrasoverkapping met heldere polycarbonaatplaten. Aan de zijstaanders staan druivelaars (net gepoot).Nu is mijn idee, om de druivelaars over de schuttingen te laten lopen, maar ook met een soort raster onder de overkapping.Draden trekken zal wel gaan van paal naar paal en naar de muur. Hoe weet ik nog niet, maar ik heb nog tijd om dat te bedenken.Onder de overkapping zal ik moeten werken met een raster van bamboe, verwarmingsbuis of houten latten, om ruimte te houden tot de bovenkant. Lengte 3 meter.Ik zou dan kunnen werken met een hoekijzer L en daar de buis/lat op leggen. Zou bamboe sterk genoeg zijn? Het hangt droog en bamboe van drie meter, zullen geen dunne stokjes zijn.Verwarmingsbuizen zijn niet al te fraai, maar wellicht te verven en zijn duurzaam.Latten zijn, voor zover ik ze kan vinden, meer dunne palen en dus nogal dik.Met een constructie van gaaspanelen kom ik er niet goed meer bij. Heeft iemand hier een leuk idee voor?Hoever met ik van de bovenkant van de overkapping blijven? En komt de druif dan niet te laag te hangen? Quote Groet, Ineke Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted February 16, 2019 Share Posted February 16, 2019 Ik heb gelijk zo een druif groeien.Voorheen had ik bamboe van ruim 50 mm dik. Ik kreeg dat van een bevriende muziekinstrumentenmaakster. Ze kocht de bamboe per bundel en had veel afgekeurde palen. Die kreeg ik dan. Ik denk dat ze zo'n 10-15 jaar gehouden hebben. De druif wordt aardig zwaar in de herfst met alle trossen. Het bamboe wordt oud en splijt onder het gewicht. Ik heb ze vervangen door stokken van een meter of 3 van een hardere houtsoort, Ik weet nog dat ik ging voor beuken maar het werd wat anders…. ivm de lengte. Deze zitten er nu al weer jaren op, waren zelf gesnoeid/ geoogst en gratis. Maar het belangrijkste was dat ik het er mooier uit vind zien. Zelf heb ik geen platen er boven. Het leuke van druif is dat ze pas laat uitloopt, net als de voorjaarszon te warm wordt. En wil ik toch zon dan snoei ik wat en verleg wat ranken om een gat tussen de bladeren te krijgen. De druif zal naar boven willen ivm de zon. Ik snoei de omhooggaande ranken weg, maar die kunnen hard groeien.Je zal er zo met overkapping meer werk aan hebben. Ik zou zeggen probeer wat en pas het aan, de ranken kan je altijd verleggen en snoeien. Ik heb de breedte teruggebracht van bijna vier meter naar twee en een halve meter, omdat ik toch meer zon wilde.Je moet het wel in de gaten houden, bij mij ging de druif ook onder de pannen het dak op. Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
henkg Posted February 16, 2019 Share Posted February 16, 2019 Misschien ook spandraden onder het afdak?Kijk eens hier, misschien kun je daar ideeën uit opdoen. Eerste plaatje (schema) moet je dan niet van boven, maar vanaf opzij zien, en bij een lengte van minder dan 6 meter is een twee-verdeling niet nodig.Hier dus: horizontale-spandraden-aan-stevige-schutting-bevestigen-t24803.htmlVoor de afstandshouders heb je een ander type nodig, want het aluminium van de overkapping is hol.Zoiets?: https://www.staalkabelstunter.com/nl/schroefoog-metrisch-m8x175.html Hoeveel ruimte er onder het afdak nodig is? Ik weet niets van een pergola-achtige teelt. Sommige rassen willen heel graag omhoog, sommige andere zijn (ook) geschikt voor een meer hangende groei (gordijn). Bij gordijngroei kun je er niet meer makkelijk onderdoor lopen …Wespen, vanaf het afrijpen. Dat zou een dingetje kunnen zijn, zo beschut en tegen het huis aan. Ik denk te begrijpen dat de druivenstokken van dit voorjaar zijn, dus heel ruim tijd genoeg om een eerste idee later bij te stellen, vóór je begint. Misschien dat forumleden met een pergola betere tips hebben? Quote 2023_teeltlijst (.xlsx) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Inekje Posted February 17, 2019 Author Share Posted February 17, 2019 Henk en Patrijs, Bedankt voor jullie ervaring.Ik heb daar zeker iets aan. Ik kan er voorlopig nog goed over nadenken.Het gemak van een druif is, inderdaad, dat je het redelijk gemakkelijk aan kan passen.In het ergste geval heb je een jaar geen druiven, maar dan moet je wel heel rigoureus te werk gaan. Voor wespen ben ik niet bang. Ik heb eerder een nest gehad bij mijn platte dak. Als je ze met rust laat, doen ze in de regel niets. Het jaar erop heb ik ze niet meer gezien.Ik denk dat ze last van mijn was hadden en het uitkloppen ervan Quote Groet, Ineke Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts