Lotjuuh Posted February 20, 2019 Share Posted February 20, 2019 De vorige bewoners van mijn huis hebbeb twee lelijke hokjes aangebouwd. Het ene hokje heeft een verwarming maar is slecht geïsoleerd. Zodra de zon schijnt dus snel heet, maar snachts ook snel koud. Het andere hokje is iets minder zonnig, heeft geen verwarming, maar is wel iets meer constant qua temperatuur. Ik heb ook nog zo’n soort schuin aflopend kunststof kap achtig iets wat je over je voorgezaaide plantjes kunt zetten. Maar wat is nou de beste plek om te zaaien? Ik heb wel gelezen dat te warm te snel iele dunne plantjes kan geven, maar te koud lijkt me ook niet wenselijk. Bedankt alvast!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted February 20, 2019 Share Posted February 20, 2019 (edited) Nog veel belangrijker is licht. Slungelige plantjes groeien hard naar het licht dat er te weinig is. Bij lagere temperaturen groeien ze wat minder hard naar dat licht dat er niet genoeg is. Aan temperatuur kun je makkelijker iets doen: afkoelen door te ventileren. Laagste temperaturen verhogen door bijvoorbeeld in een geïmproviseerd kasje binnen te werken of bij echte kou 's nachts af te dekken met folie of zo. Verder zal het uitmaken wat je zaait. De meeste groenten kiemen en groeien goed vanaf pakweg 15 a 20 graden overdag en tijdens de nacht mag het best wat koeler zijn. Maar sommige kweek je beter wat warmer op zoals peper/paprika, tomaat, pompoen...die vinden vanaf 20 graden wel fijn. Edited February 20, 2019 by Guest Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted February 20, 2019 Share Posted February 20, 2019 Hallo Lotjuuh, Zelf zaai ik op verschillende plekken, op de volle grond, onder plat glas, Op een tuintafel op het zuiden, in de vensterbank, onder LEDlicht, op de vriezer en zelfs in de meterkast. Het is maar net wat je wil zaaien, niet iedere plant of zaadje is hetzelfde.zoek eens op in de zoekfunctie van dit forum wat je wil weten. Bijv " tomaten zaaien" . Je krijgt dan Ongeveer 3,730 resultaten. Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts