Nineof Posted March 22, 2019 Share Posted March 22, 2019 Dag mede-moestuinliefhebbers , Even korte situatieschets: sinds twee jaar aan het moestuinieren maar steeds in m2 bak of in een reeds bestaande moestuin. Sinds kort heb ik mijn eigen tuin maar deze was niet goed onderhouden. Nu wil ik graag een stukje grond ombouwen tot mijn eigen moestuin. Op de ene helft stond er gras wat ik handmatig heb afgestoken en op een hoop heb gegooid vanachter. Op de andere helft stond Solidago met vervelende wortelstokken. Deze heb ik verwijderd met een verticuleermachine (als het zo al noemt) die de wortels omhoog bracht. Daarna op handen en voeten ander onkruid eruitgehaald (distels, grasplekjes, wortels,...) Daarna grond omgewoeld en nogmaals onkruid eruitgehaald. Nu mijn vraag: de grond is dus omgewoeld e/onkruidvrij gemaakt maar er blijven nog altijd gras/wortels vindbaar. Is het toch al mogelijk om in deze grond een moestuin te beginnen? Of gaat het gras en de solidago terugkomen en mijn moestuin vernietigen? Iemand tips? Bedankt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted March 22, 2019 Share Posted March 22, 2019 Welkom op het forum, Een moestuin blijft werken, links om of rechts om. Er is wel door voorgangers een goede uitvinding gedaan om van ongewenste gewassen af te komen zonder veel te moeten knielen : Nog gratis tips: -schoffel liefst bij zon en/ of wind om het vuil op te laten drogen zodat het dood gaat.- schoffel voordat het vuil zichtbaar is.- slijp je schoffel als dat nodig is, (door gebruik slijpt hij zichzelf). Je kan dan de gewassen doorsnijden op de scheiding van lucht en aarde.Een beproefde methode die zeker werkt. Ik zet altijd vroege of middel aardappels op net ontgonnen grond of verwaarloosde tuinen. Die laten een fijne structuur na en je gaat met het oogsten nog eens door de grond zodat je wortels op kan ruimen.Je kan dan na de oogst eind juni nog een nateelt doen.Traag kiemende fijne gewassen zijn in jouw geval het lastigst, bijv. wortels. Je kan sommige planten voor zaaien zodat je de grond nog kan schoffelen terwijl je plantje rustig kan kiemen in een potje. Succes. Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts