celeste123 Posted April 25, 2019 Share Posted April 25, 2019 Hi! Ik ben helemaal nieuw hier en heb vrijwel geen ervaring met moestuinen e.d. vandaar deze vragen.Onlangs ben ik begonnen met tomaten zaaien in een klein kweekkasje. Hier staan ook een aantal kruiden in. Nu kwam ik net thuis en viel het me op dat er tussen de basilicum een beetje schimmel is gaan zitten, ook zie je het een beetje aan de potjes. Ik had al even wat research gedaan en las dat dit turfpotjes (?) zijn en dat dit vaker voorkomt. Ik heb de kruiden nu dus even uit het kasje gehaald (de kruiden zijn tussen de 1,5 en 3 cm hoog op dit moment). Wat moet ik nu doen? Moet ik de kruiden verpotten en weer in de kas doen of gewoon uit de kas laten? (en evt alsnog verpotten) Of moet ik de kruiden door de schimmel weggooien? Ook over de tomaten heb ik een vraag. Deze staan ook in het kasje en staan ongeveer per vier in een potje. Ze zijn vrijwel allemaal ontkiemd en een aantal hebben al vier blaadjes. Wanneer moet ik de tomaten uit de kas halen? Ik ben van plan ze uiteindelijk buiten te gaan planten, maar moet ik de plantjes nu apart in een potje doen en uit de kas halen? Heel veel vragen maar reactie wordt zeer gewaardeerd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nat74 Posted April 25, 2019 Share Posted April 25, 2019 Hoi Celeste, turfpotjes geven idd weleens schimmel. Hebben ze natte voeten?De plantjes kun je met potjes en al in de grond of grotere pot verplanten. Om wat voor soort tomaten gaat het? Niet alle tomaten kunnen buiten de kas. Met buiten plaatsen zou ik sowieso wachten tot na ijsheiligen ivm mogelijke nachtvorst. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
celeste123 Posted April 25, 2019 Author Share Posted April 25, 2019 Bedankt voor je snelle reactie. Ik weet niet wat je precies met "natte voeten" bedoelt haha, maar de bodem van de potjes is niet per se heel vochtig. De tomaten zij kerstomaten: Solanum Lycopersicum staat er op het zakje. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nat74 Posted April 25, 2019 Share Posted April 25, 2019 Ik vroeg me idd af of de turfpotjes nat staan. Ik gebruik ze ook maar heb gelukkig geen schimmel gehad. Weet wel dat ze er gevoelig voor zijn.. Geef je de plantjes van boven of vanonder water? En is er in het kasje voldoende ventilatie? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
simonvb Posted April 25, 2019 Share Posted April 25, 2019 Ik zou de tomaten elk in een eigen potje zetten, verplant ze zodat de aarde tot bijna tegen de onderste echte bladeren komen.Tip: lees het tomatentopic. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
celeste123 Posted April 26, 2019 Author Share Posted April 26, 2019 Ik vroeg me idd af of de turfpotjes nat staan. Ik gebruik ze ook maar heb gelukkig geen schimmel gehad. Weet wel dat ze er gevoelig voor zijn.. Geef je de plantjes van boven of vanonder water? En is er in het kasje voldoende ventilatie? Ik geef ze vanaf boven water. Het is een heel basic kasje dus ik zet hem af en toe open maar verder is er niet echt ventilatie. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
celeste123 Posted April 26, 2019 Author Share Posted April 26, 2019 Ik zou de tomaten elk in een eigen potje zetten, verplant ze zodat de aarde tot bijna tegen de onderste echte bladeren komen.Tip: lees het tomatentopic. Handige tip, dat had ik nog nergens gelezen. Bedankt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts