bonnie f Posted May 1, 2019 Share Posted May 1, 2019 Rond 5 mei wordt het 's nachts rond de 2 graden. De normale regels in acht nemend zoals geen tomaten, komkommers etc in de volle grond, ben ik benieuwd welke risico's er zijn. Aardbeien die al vruchtzetten, aardappelen etc. Welke voorzorgsmaatregelen nemen jullie?Ik zie 't er zo van komen dat 't nog kouder wordt.... Quote Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?” Link to comment Share on other sites More sharing options...
Indy Posted May 1, 2019 Share Posted May 1, 2019 Ik doe niets, en laat de natuur haar gang gaan. Ik heb (uiteraard) ook nog geen warmteminnende planten buiten staan, op een brugmansia na, die even op de veranda gaat. De aardappels zitten er net in, dus die liggen warm, en de aarbeien hebben dit vaker meegemaakt, dus dat zal wel loslopen. Niet te druk om maken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
oscardevos Posted May 1, 2019 Share Posted May 1, 2019 Vaak wordt de aangegeven minimum temperatuur even aangetikt. 2 graden wordt bijvoorbeeld bereikt om 4.00 uur 's ochtends gedurende een half uur. Buiten die periode is het warmer. Aardbeien, aardappelen en dahlia's bijvoorbeel zullen hiervan helemaal geen last ondervinden. Ook tomaten en komkommers kunnen hier tegen, mits ze goed zijn afgehard. Misschien zullen ze wat beperkte koudeschade krijgen, als de gevoelstemperatuur (wind) gaat meespelen. De grond is natuurlijk ook al wat opgewarmd en die straalt in de nacht zijn warmte weer uit. Als je twijfelt, kun je een vliesdoek over je planten leggen, om die warmte wat vast te houden.Ikzelf word pas onrustig als het nulpunt wordt aangetikt. Dan probeer ik mijn aardbeien goed te beschermen, want die zijn erg gevoelig. Aardappelen kunnen dan ook een tik krijgen, maar omdat mijn moestuin door beplanting wordt beschermd voor de wind, maak ik me daar minder druk om. Als mijn buren vorstschade hebben aan de aardappelen (hun perceeltje wordt niet beschut) is er aan mijn aardappelen niets te zien. Aardappelen die pas boven de grond zijn, herstellen overigens goed na vorstschade. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
D_SDennis Posted May 1, 2019 Share Posted May 1, 2019 Net boven de grond kan het dus wel even onder 0 komen. Verse aardbeibloemen kunnen daar niet tegen. Het hart zal zwart worden en je krijgt geen aardbei. Gek genoeg overleven de bloemblaadjes dat wel. Dus wat je moet doen is afhankelijk van wat je hebt staan. Als er kans is op grondvorst gaat bij mij een groot zeil over de aardbeien. En een groot zeil over de aardappelen, want ook die kunnen niet tegen grondvorst. De bonen heb ik al voorgezaaid in een tray, maar die hou ik nog een weekje binnen, dat kan prima. Het lonnt dus wel, wat beschermen als dat nodig is, want het kan je veel aardbeien kosten (de planten zelf kunnen wel vorst verdragen). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Brabantse Tuinprins Posted May 2, 2019 Share Posted May 2, 2019 Hier in Midden Brabant (NL) is er al weer twee dagen op rij vorst aan de grond. Schade zie je vaak pas later en is ook sterk afhankelijk in welke fase van groei en bloei de planten zijn. Micro-klimaat in de tuin speelt ook een rol. Sommige planten kun je 's avonds beregenen zodat ze nat de nacht ingaan. Bij vorst / vorst aan de grond zal er dan minder tot geen schade zijn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Goldfish Posted May 2, 2019 Share Posted May 2, 2019 Jakkes. Ik was van plan vrijdagmiddag de aardbeien te gaan afdekken, maar het is afgelopen nacht al op 10cm al licht onder nul geweest (Gouda). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
oscardevos Posted May 2, 2019 Share Posted May 2, 2019 In Bennekom ook, Goldfish: Bron: weerplaza.nl Hoewel niet erg plaatselijk gemeten volgens weerplaza Ik zie dat het dauwpunt zorgt voor een beregeningseffect; op mijn aardbeienplanten waren zeer veel kleine dauwdruppeltjes te zien.Zorgt dit ook voor een vermindering van het effect van de grastemperatuur? Wie is hiermee bekend?Bedankt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted May 2, 2019 Share Posted May 2, 2019 Bevroren dauw = rijp. Is niet hetzelfde als beregenen tijdens vorst nee. ps : wat Brabantse tuinprins zei, dat 's avonds beregenen de vorst uren later weghoudt is ook niet waar he ? Het beregenen ( verstuiven overigens ) moet plaats vinden bij +0 gr, bij zakkende temperatuur. Daardoor bevriest het water op het blad/tak etc bij -0 gr. En dat bevriezen houdt de daadwerkelijke vorst weg uit de plant ( bevriezen neemt energie = warmte weg uit zijn omgeving. Effect wordt teniet gedaan bij verdere daling van de temperatuur, verder dan een graad of 4 of 5 onder nul. ) Je zou dan dus rond half 4 moeten gaan beregenen. en dat mogelijk uren volhouden ook. niet te doen voor ons amateurs hoor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bio-fee Posted May 2, 2019 Share Posted May 2, 2019 Bit ik zie dat je schrijft +0 en -0 als aanduiding van temperatuur.Ik zag dat ook al een paar keer bij buienradar en ik begreep er niks van. Dacht dat het een foutje was.0 is toch 0 (nul) en dat betekent dat water kan bevriezen. Hoe kan nul nou plus of min zijn? (Of heb ik iets gemist tijdens de natuurkundeles, dat kan natuurlijk heel goed want ik was verliefd op de leraar en lette daardoor niet zo goed op LOL ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hoekman Posted May 2, 2019 Share Posted May 2, 2019 0 graden is even koud als -0 en +0. Het verschil is dat je bij -0 ijs hebt en bij +0 is het nog water Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bio-fee Posted May 2, 2019 Share Posted May 2, 2019 Dus dan gaat het om de factor tijd: als het maar lang genoeg 0 graden is, wordt water vanzelf ijs...? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
henkg Posted May 3, 2019 Share Posted May 3, 2019 Water bevriest bij precies 0,00 graden Celsius. Niet zo gek: meneer Celsius heeft zijn temperatuurschaal van 0 tot 100 bedacht op basis van het vriespunt en kookpunt van water (op zee-niveau).Met -0 graden wordt dus iets van -0,01 graad bedoeld. Daarmee is niet gezegd dat alle planten kapotvriezen bij temperaturen vlák onder nul. Dat hangt van de hoeveelheid opgeloste stoffen (met name suikers) in de cellen, dat geeft vriespuntverlaging. Er zijn planten die zich weten te beschermen door reservestoffen (zetmeel) om te zetten in suikers. Voorbeelden: boerenkool wordt zoet na vorst (=lekker); aardappelen ook (=vies). Winterharde planten gaan in een soort winterslaap: heel weinig water in de cellen. Zout / pekel strooien bij kans op gladheid: Sterk vergelijkbaar. Het zout zorgt voor een vriespuntdaling. Alcoholen geven hetzelfde effect. Denk aan antivries in je koelsysteem en het ruitenwissersop van de auto. (Het vriespunt van water wordt vrijwel niet beïnvloed door de luchtdruk. Anders is het met het kookpunt van water. Bovenop de Mount Everest (luchtdruk is daar veel lager) is het kookpunt van water niet 100 graden, maar slechts 67 graden.) Quote 2023_teeltlijst (.xlsx) Link to comment Share on other sites More sharing options...
bio-fee Posted May 3, 2019 Share Posted May 3, 2019 Dank Henkg, voor dit lesje natuurkunde! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted May 3, 2019 Share Posted May 3, 2019 Bij mij gaat er vanavond en morgenavond een elektrisch kacheltje aan in de kas en bloempotten over de aardappels op t bed die nog maar net boven zijn. De aubergines blijven nog in huis. Misschien toch ook maar een vliesdoek over de aardbeien. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flup Posted May 3, 2019 Share Posted May 3, 2019 Dat vliesdoek is wel een goed idee over de aardbeien. Die staan hier al volop in bloei en het zou zonde zijn als die kapotvriezen. Dank voor de tip! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted May 3, 2019 Share Posted May 3, 2019 Elk nadeel heeft zijn voordeel: Even rustig aan met de asperges.De ramen van de bakken gehaald dus nu groeit de sla e.d. bijna niet, niet alles klaar in een week.Mooi weer voor de peulen en tuinbonen radijs en spinazie. Alle warmte minnaars staan nog binnen of onder glas. Alleen de aardappels staan grotendeels boven...…. Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
Goldfish Posted May 3, 2019 Share Posted May 3, 2019 Moet vanaf morgennacht ook nog een grote Babaco , weer het huis in slepen (limiet is +2, staat wel beschut in pot langs muur van een verwarmde woning). Ga aan de vrouw vragen of ie even vier dagen mag logeren in de woonkamer ipv op de zolder. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted May 3, 2019 Share Posted May 3, 2019 jongens buienradar geeft voorlopig plus 6 in Haarlem? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bio-fee Posted May 3, 2019 Share Posted May 3, 2019 Ja maar niet iedereen woont in Haarlem hè! Hier wordt het zondagnacht 0 graden. Ik woon weliswaar in Duitsland, maar niet zo ver van de Nederlandse grens. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted May 3, 2019 Share Posted May 3, 2019 Als Den Helder al net rond het vriespunt geeft ga ik me ook zorgen maken: Schiphol is niet zo ver van Haarlem: De vroege aardappels vanmiddag aangeaard…... Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
Brabantse Tuinprins Posted May 4, 2019 Share Posted May 4, 2019 Van zaterdag op zondag en van zondag op maandag geeft het KNMI voor Midden Brabant een temperatuur rond het vriespunt op neushoogte (1.50 meter). Dat betekent dat het aan de grond (klomphoogte) zal vriezen. Planten onderstoppen is geen doen maar om 22.00 uur maak ik wel het hele zaakje nat (heb ik toch het gevoel dat ik iets heb gedaan ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted May 4, 2019 Share Posted May 4, 2019 De vroege aardappels vanmiddag aangeaard…... maar dit is toch de dauwpunt temperatuur? waar waterdamp gaat condenseren? en niet de grondtemperatuur? of mis ik iets? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted May 4, 2019 Share Posted May 4, 2019 Het KNMI geeft bij de grondtemperatuur dit kaartje. Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
Goldfish Posted May 4, 2019 Share Posted May 4, 2019 Het is vandaag de officiele Naked Gardeners Day, maar ik sla dit jaar maar een keertje over met die koude, denk ik. Evenals andere jaren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted May 4, 2019 Share Posted May 4, 2019 Hier is wel af en toe een zonnetje, misschien even bloot in het kasje. Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts