Jump to content

Recommended Posts

Ik heb voor Utrechtse begrippen een grote tuin maar helaas maar aan één kant voldoende zonuren.

Dus ik heb geïmproviseerd en bakken op maat gemaakt en op de trap gezet.

Deze ga ik nog wel afwerken en voorzien van afwatering.

IMG_6309.jpg

Grork: Dank voor de tips. Ik merk dat ik het lastig vind om te bepalen hoeveel diepte bepaalde groente  nodig hebben. Van bijvoorbeeld sla weet ik dat het prima in een balkonbak kan bijvoorbeeld, maar peulen en bonen? Geen idee of een bak van 17 cm dan bijvoorbeeld diep genoeg is. Zijn daar richtsnoeren voor of informatie waar ik meer kan vinden over de gewenste diepte van potten en bakken?

Nagenoeg bijna alles kan in gewone plantenbakken. Behalve wortels, die komen dan letterlijk niet tot hun recht  :classic_cool:.

Gourgettes willen ook meer ruimte onder de grond.

Peulen staan hier nu al te groeien in plantenbakken. En de bonen gaan volgen. Net als de tomatenplanten, bieten, paprika, enz. Zij wortelen allemaal weinig en leveren geen problemen op in zo'n bak. 

Maar zoals gezegd: een plantenbak is sneller droog, daar moet je op anticiperen.

Maj Maj, gewoon dóén en ervaren!

JWedding:

Leuk om het resultaat te zien, na het ontwerp wat je een tijd terug had gepost. 

Nu vullen en straks smullen! 

Ik ga het zeker doen en experimenteren. Ik ben er net bijvoorbeeld achter gekomen dat de tomaten die ik binnen aan het opkweken ben 2 meter hoog worden, oeps... Ik denk dat ik nog een mooie diepere bak (https://www.elho.com/nl/collectie/product/8711904347420/barcelona-xl-80-living-black/) ga kopen voor de bonen. Ben ik te laat als ik nu nog sugar snaps of peulen zaai? Of kan ik beter wachten en straks beginnen met de pronkbonen?

Voor wat wanneer te zaaien kijk ik doorgaans op de zaai tabellen van Diana's mooie moestuin, die voor peulen vind je hier: https://www.mooiemoestuin.nl/groenteteelt/peulgewassen/peul-en-erwt/ .

Je kunt ze dus nog heel de maand buiten zaaien. De kans op luis word echter groter naarmate je later zaait, dus dat moet je goed in de gaten houden. Mocht je echter toevallig een uitlopen knoflookteen hebben liggen zou je die erbij steken. Knoflook houd luizen doorgaans goed op afstand.