Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Onbekende aardbei

Mimo

Recommended Posts

Vanwege zwangerschap, geboorte van mijn zoon en school drukte heb ik de tuin nogal aan het lot over gelaten. Nu heb ik 2 verloren stekjes die het nog doen van de aardbeien die ik ooit heb gehad.

Probleem natuurlijk is dat ik niet weet welke soort dit is. De soort opzich hoef ik niet perse te weten zolang het maar lekker is uiteraard maar kan ik wel zien of dit een doordragende soort of eenmaal dragende ras is? Zoja waar herken je dit aan?

Verder had ik sowieso nog vraag over het stekken aangezien ik twijfel of ik het goed heb begrepen. Ik heb nieuwe stekken gehaald. Zowel doordragende als eenmaal dragende. Bij doordragende laat je de uitlopers zitten na 2 bloei jaren? (Doe je dit dan tijdens het 2e jaar of erna pas in het jaar daarop?)

En hoe doe je dat met eenmaal dragende. Laat je dan nu gelijk al de uitlopers zitten?

Het herkennen van een aardbeiras is werk voor een expert vrees ik. Ik had 2 jaar geleden jaar nog Korona, Florence en Polka (junidragers) en Ostara (doordrager), maar ik kon alleen de Ostara er uit pikken. Deze groeit in het voorjaar langzamer dan de junidragers en dat is ook de reden dat je de bloemetjes tot en met mei moet verwijderen, zodat de plant/bladeren zich eerst goed kan/kunnen ontwikkelen.

Mijn Ostara's moest ik elk jaar wel vervangen via de nieuw gevormde uitlopers, want het 2e jaar werden de aardbeien wel wat klein. Junidragers kun je het best vervangen om de 2 jaar. Bij deze eenmaal dragende rassen worden de aardbeien het derde jaar ook kleiner (niet minder lekker). Je kunt bv. van je aardbeiplanten voor volgend jaar 50% vervangen door eerstejaars aardbeiplanten en zo een mengelmoes creëren van 1e jaars - 2e jaarsplanten.

Uitlopers laat je zitten als je ze nodig hebt, anders kost het de plant alleen maar energie. Omdat ik dit jaar alleen maar 1e jaars Korona's heb, haal ik alle uitlopers weg. Bij doordragers laat je de uitlopers dus elk jaar zitten, want deze kun je het best elk jaar vernieuwen. Misschien dat er doodragers zijn (anders dan Ostara) die je langer dan 1 jaar kunt aanhouden, maar dat hoor je vast nog van andere forumleden.