Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

omvang aspergebed

annaelizabeth

Recommended Posts

Een asperge bed is pas na vier of vijf jaar volledig productief.

Ik vind je vraag wat onduidelijk omdat asperges een oogsttijd van zo'n twee maanden hebben, vanwaar dat jaar?

In die periode groeien de asperges afhankelijk van de temperatuur. Onder de 11 graden staan ze stil.

Ga je de asperges invriezen of inmaken om aan die vijf kilo te komen? En vanwaar die vijf kilo?

Zelf heb ik een kleine 20 lopende meter aan aspeges staan.

Dat leverd op hoogtijdagen ruim een kilo per dag en soms maar een asperge per dag.

Ook geeft niet iedere plant even veel.

Wij eten veel en vaak asperges en bij een gemiddelde oogst van een half tot een heel pond per dag hebben we na een paar dagen genoeg om flink asperges te eten met vijf of zes volwassen eters.

Af en toe deel ik uit als ik te veel of geen trek heb.

Het is een dankbaar gewas en voor mij vooral omdat asperges leveren op het moment dt er nog niet zo veel andere groentes zijn.

Vaak stop ik al eerder dan St. Jan met oogsten omdat er dan genoeg andere groenten leveren.

Hou er ook rekening mee dat de rij asperges een flinke breedte vragen, ik heb dat deels ondervangen door een rij evenwijdig aan het pad te plaatsen.