Jump to content
henkg

Knolselderij telen

Recommended Posts

Tsja ...wat doe je met 16 stuks knolselderij als je in je uppie bent Jet. Eerst maar eens 4 stuks weggeven en eentje vers als groente gebruiken. Dan nog eens 4 stuks invriezen maar die zijn na ontdooien eigenlijk alleen nog maar lekker in (erwten)soep .

Maar met een beetje voorzorg laat knolselderij zich zonder noemenswaardig kwaliteitsverlies ook prima tot ruim in het voorjaar bewaren hoor. Wel eerst de bladeren tot boven de knol weg snijden (knol zelf niet beschadigen, dus 'pruikje' laten zitten) en het merendeel van de wortels verwijderen.

Ik neem meestal een kuip waar zoete aardappels in hebben gestaan samen met de daarbij gebruikte grond. Die grond is lekker los en mag best nog wat vochtig zijn. Knollen op een laag grond plaatsen en rondom aanvullen met grond.

selderij1337121573502810.JPG

selderij1493491573502842.JPG

De kuip staat gedurende de winter in de koude kas en om ook de bovenzijde van de knollen tegen vorst te beschermen vul ik de kuip verder aan met droge bladeren. Is er méér bescherming nodig dan kan er altijd nog een stuk bubble plastic en/of dekzeil over heen.

selderij1550561573502843.JPG

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wel aanvoelen. --

@ Frans: hier ook hoor: knolselderij is goed te bewaren buiten de vriezer in een hoop grond. Afhankelijk van het weer (temperatuur, vochtigheid) blijft de hele mikmak goed tot maart of soms zelfs later. Hier in een koude schuur, een kas is er niet.

Pas als het echt gaat vriezen haal ik de dikste knollen uit de grond. Wortels een beetje bijsnijden, blad er af tot de hartbladeren. In kratjes met zand zetten, en vullen tot de bladrand van de knollen. Hier is dat wit schoon droog zand. Gaat ook goed. En echt, ik heb elk voorjaar knolselderij alsof het vers uit de grond komt, terwijl we dan te maken hebben met 'the hungry gap' zoals de Engelsen dat noemen, wanneer er niets vers te oogsten is.

Hier staan alle knollen nu nog in de volle grond. Kunnen ze nog wat groeien als ze dat willen. De paar prikjes nachtvorst die we hebben gehad in noordoost Nederland overleven ze wel.

Dit jaar zijn de knolselders hier zo monsterlijk groot, ondanks het moeizame groeiseizoen, en ondanks de arme Drentse zandgrond waarop ik kweek, dat het moet liggen aan de extra dikke laag compost, met beendermeel, die voor het uitplanten werd toegediend. Als het hier lukt, dan moet het overal lukken. Iedereen succes voor 2020

Voor stoofvlees vanavond een van mijn knolselders geoogst. Formaat fikse tennisbal... blijft ernstig achter bij de rest hier, maar groter dan vorig jaar 3F3F2E7B-3261-46F8-B629-93652BD1204368621573990802.jpeg

Zijn er nog resultaten van late oogsters? Goed (mooi) of slecht (jammer), beide zijn van belang voor mijn analyse van alle 2019 resultaten:

- Is het de klei?

- Is het vooral pappen en nathouden (niet laten uitdrogen)?

- Vroeg, of laat zaaien?

- Bemesting?

- Anders?

Dit jaar ben ik tevreden met de oogst een flinke softbal qua grootte, maar wel eenflank aantal. (en daar ook al een flink aantal van weggegeven.)

Wortel/knolontwikkeling kwam pas laat op gang voor mijn idee, ergens eind augustus pas.

En...ze zijn lekker

[*]

Hier staat de knolselderij sinds gisteren in de volle grond. Eens kijken of er dit jaar wat grotere knollen groeien, vorig jaar waren de meeste ongeveer tennisbalformaat...

IMG_3159.JPG