jootje Posted August 1, 2011 Share Posted August 1, 2011 Vanavond op pad geweest om mirabelle pruimpjes te rapen. Toen manlief en ik van de week bramen gingen zoeken, zag ik kleine gele balletjes liggen...geen idee wat het was, een grote boom vol met die dingen. Een paar meegenomen, en een foto op het forum gezet. Volgens sommigen was het een Mirabelle pruim. Vrij kleine pruimpjes, kleiner als een pingpongbal, groter dan een kers. Dus wij vanavond terug, even aan het rapen geweest, 1600 gram. Dus er staan nu 5 potten mirabelle jam. Nou vind ik pruimen vaak wat flauwtjes, deze in ieder geval wel dus ik heb er wat citroensap doorgedaan, had iets minder gekund, maar het is wel een lekker frisse jam nu. Van de week wil ik nog een keer wat halen en dan eens kijken met welk fruit het goed te combineren is! Ik vind het helemaal leuk...zomaar pruimpjes voor het oprapen..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jasmin Posted August 1, 2011 Share Posted August 1, 2011 Leuk!!! Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted August 1, 2011 Share Posted August 1, 2011 Hoi Jootje, wij hebben de pruimpjes eens goed bekeken, maar het zijn geen mirabellen, die zijn ten eerste nog niet rijp, ten tweede hebben ze een roze blos, en ten derde zijn die zooo zoet en smakelijk, iets als een supernectarine in het klein en dan nog lekkerder...we hebben zelf 4 bomen ( voor de eau de vie) en ik weet dat er iets is als een "valse" mirabellen boom, die vruchten smaken ook nergens naar... Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
jootje Posted August 1, 2011 Author Share Posted August 1, 2011 Ik heb gegoogled op Mirabellen, en kwam veel verschillende soorten tegen. Ook deze dus. Die met die blosjes, en die meer rood zijn, en deze rare gladde glimmende gele dingen. Smaakt gewoon naar een echte pruim, er zit smaak genoeg aan, maar ik vind sommige pruimen, goh hoe omschrijf ik dat....wel lekker, maar melig? Beetje laf? Dus vandaar die citroen erin. Maar dat is het niet helemaal, dus als iemand nog ideeen heeft voor een goede combi met ander fruit? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted August 1, 2011 Share Posted August 1, 2011 Volgens mij nog steeds Mirabellen, je hebt er zoveel soorten van, Ik zou jam puur houden zonder iets anders dan pruim de suiker heft wel de smaak'op en citroen vindt ik overheersen.En als ik toch zou moeten kiezen lijkt mij gele framboos erdoor lekker.Inderdaad hardstikke leuk dat je ze zo kunt plukken, ziet er prachtig uit op je foto Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted August 2, 2011 Share Posted August 2, 2011 Het is waar dat er vele soorten zijn van de mirabel, gele rode en blauwe, allemaal een tikje langwerpig en megazoet van smaak. maar ze zijn echt nog niet rijp, op zijn vroegst vanaf half tot eind augustus. Dus als het Mirabellen ( of Kroosjes) zijn dan zijn ze te vroeg geplukt en kan je later nog eens teruggaan om het verschil te proeven.. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted August 2, 2011 Share Posted August 2, 2011 Hier in de straat liggen ze van rijpheid al op de grond, zijn misschien geen mirabellen dan? ik ga ff een foto maken en ik vraag me trouwens ook af of ik van zo'n pitje , zelf een boompje kan kweken. duurt wel lang , maar is wel leuk(als er tenminste dezelfde vruchten aankomen die ik er nu van snoep) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ludo Posted August 2, 2011 Share Posted August 2, 2011 Hier noemt men die pruimpjes "schudderkens", de wetenschappelijke naam ken ik niet maar ik denk dat het gewoon "wilde" pruimpjes zijn die zichzelf uitzaaien. De naam schudderkens komt van het feit dat men vroeger (en nu nog) eens goed schudde met de boom of tak zodanig dat er emmers pruimen afvielen. Zo stond er op de hoek van onze bouwgrond ook een boompje van een 4 m hoog en achter onze grond tegen de slootkant stonden eveneens verschillende jonge boompjes. Ik het zelf zo'n jong ding vele jaren in een pot gezet gehad, maar die groeide niet , gaf soms wel een enkel pruimpje. Ik denk dat ze redelijk vochtig moeten staan, wat in die pot niet was. Als ze rijp zijn zijn ze echt lekker en zoet, maar de kwaliteit kan niet op tegen een "echte" pruim zoals de Tzar of Coës Golden Drop. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dennis29 Posted August 2, 2011 Share Posted August 2, 2011 Hier groeit ook zo'n struikje met mirabelle. Maar die beginnen al rood te kleuren maar ze zijn nog knijterhard? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
blije bakkus Posted December 25, 2011 Share Posted December 25, 2011 Ik denk dat Appelvrouw gelijk heeft. Dit zijn geen Mirabellen. De gele vruchten op de foto zijn volgens mij van de Myrobalan, oftewel Prunus Cerasifera. De Prunus Cerasifera (Kerspruim) wordt vaak verward met de Prunus insititia (Mirabel of Kroosjespruim). De soorten zijn bijna niet te onderscheiden voor een leek. Mirabelle de Nancy (behorend tot Prunus insititia) rijpt zo rond 20 augustus, de vruchten zijn okergeel met rode spikkeltjes. Het vruchtvlees is droog en zeer zoet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
simke Posted September 10, 2013 Share Posted September 10, 2013 Het ontpitten van de mirabellen is met een kersen ontpitter een eitje. Dit wilde ik even als tip geven. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted September 10, 2013 Share Posted September 10, 2013 Vanmorgen 2 emmers mirabellen geraapt voor de eau de vie..ze beginnen nu van de bomen te waaien.Hier een foto van de mirabel van Nancy..ter vergelijk Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted September 10, 2013 Share Posted September 10, 2013 @ Jootje. Om de smaak van jam (gemaakt van van die kleine, gele, mirabelle-achtige, waarschijnlijk wilde pruimen) wat op te halen, kun je er een scheut rozenbottelsiroop of evt. een aromatische aanleng-limonade (sinaas of framboos) bij doen. Tegen het einde van de kooktijd is okay. Leerde dit van mijn schoonmoeder, die ook jaarlijks wilde blauwe en gele mini-pruimpjes ging rapen voor jam. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted August 1, 2014 Share Posted August 1, 2014 Joehoeee Jootje de nep-mirabellen zijn weer rijp!!!! De Prunus Cerasifera (de naam die Blije Bakkus terecht vermeldde) ben ik vandaag tijdens een wandeling tegengekomen en de helft van de oogst lag al op de grond. Duidelijk géén mirabellen dus, veel te vroeg. Ze smaken inderdaad een beetje weeiig....niet zoet, ook niet zuur. Hebben een pitje als een pruim en zijn zo klein als echte mirabellen. De structuur is niet echt sappig....eerder ietwat melig maar niet té. Heb er een zakje van geplukt omdat ze me erg leuk lijken kleuren in mijn rumtopf rumtopf-2014-wie-doet-er-mee-t14423.html En ik heb er genoeg dus wil er ook nog een potje kruidige pruimenjam van maken ( zie pruimentopic) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted August 2, 2014 Share Posted August 2, 2014 Ik heb een Mirabelle de Nancy staan, die nu vol hangt. Lijken wél heel sterk op de schaal van Jootje hoor. Maar inderdaad met meer spikkels. Maar spikkelloos komt ook voor. Het grootste verschil lijkt mij een beetje de glans. Ze glanzen zo mooi bij Jootje. Bij mij zijn ze doffer.Ik vind ze dit jaar maar heel matig. Ze zijn bij mij al sinds een week of 2 rijp ( vroeg jaar natuurlijk ) maar er hangen er nog meer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted August 2, 2014 Share Posted August 2, 2014 Kijk dit zijn ze, de Prunus CerasiferaIk vond op internet dat ze ook wel Boerengeeltjes worden genoemd. Deze vruchten zijn dus medio/eind juli rijp.....een stuk vroeger dan mirabellen dus. @ Bit Misschien de topic naam aanpassen naar Prunus Cerasifera? (omdat topic gestart is over deze vruchten maar destijds wel nog onder verkeerde naam.....Of : Mirabelle Jam versus Prunus Cerasifera?? dan heb je ze allebei... edit: ik zie net dat er een apart topic over bestaat.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
angela Posted August 3, 2014 Share Posted August 3, 2014 Een paar huizen verderop staat een boom met deze pruimen, die mensen plukken ze niet ze laten ze gewoon op de grond vallen.Er staat nog een boom naast met de zelfde soort pruimen maar dan in het rood die zijn nu rijp en vallen net als de gele gewoon op de grond. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted August 3, 2014 Share Posted August 3, 2014 KLopt; ze blijken in rood, blauw en geel te bestaan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts