Sin Fronteras Posted August 10, 2019 Share Posted August 10, 2019 Ik heb een probleem in onze siertuin. We tuinieren op zand en we hebben de afgelopen vijf jaar niets bemest. Toch wordt vrijwel alles wat we aanplanten lang en slierterig, en valt vervolgens om. Zelfs de Kogeldistel, normaal toch een behoorlijk stevige plant, ligt vrijwel volledig plat. De tuin ligt vrijwel in de volle zon, krijgt weinig of geen sproeiwater. Wat kan ik doen om de planten wat korter en gedrongener te houden? Helpt het strooien van (bv.) kalk? Bij voorbaat dank! Quote Scent & Spice | Genieten, denken en doen met kruiden! In het Pakhuis | Inspirerende en kleinschalige vergaderruimte en workshoplocatie in de Betuwe Link to comment Share on other sites More sharing options...
oscardevos Posted August 10, 2019 Share Posted August 10, 2019 De lange siertige planten kunnen niet het gevolg zijn van een tekort aan zon. Je geeft aan dat er 5 jaar niet is bemest en dat de planten grotendeels afhankelijk zijn van het hemelwater.Ik zou de bodem zeker gaan verbeteren met compost. Het lijkt er op, dat de grond erg arm is. Als de panten omvallen, kun je denken aan een tekort van kalium en/of calcium, maar te weinig water helpt natuurijk ook niet. Je zou een eerste experimentje kunnen doen, dat bekend staat als de tuinkersproef. Het is een biotoets, waarmee je informatie krijgt over de voedingstoestand van de grond. Tuinkers is een snelle groeier, dus je hebt snel resultaat. Hiervoor in het zoekveld zoeken op "tuinkersproef". As je het resultaat van die biotoets (hoe doen de tuinkersplantjes het op jouw grond?) post, kunnen we wellicht beter adviseren. Een eenvoudige zuurgraad bepaling kan natuurlijk ook. Hiervoor zijn setjes in de winkel verkrijgbaar. Of je laat je grond testen bij bv de Welkoop. Kun je ook foto's posten van de situatie op jouw bodem? Hoe zien de planten eruit? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts